Permalänk
Medlem

Songbird Mediaspelare!

Tänkte diskutera en relativt ny mediaspelare för osx kallad Songbird. Det är redan några som kommenterat den och den har fått väldigt många positiva åsikter hos folk. Dock är den bara i betastadiet än så länge men det verkar vara en otroligt funktionell spelare.

Här kan ni se en filmsnutt med features!
http://www.songbirdnest.com/screencast

Håller på att installera den i skrivande stund, posta gärna lite åsikter samt dumps!

Permalänk
Medlem

Den är slö som ett as.
Bara kört den under windows dock.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

klarar fortfarande inte av nätverksmusik. blir så trött..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Inte bara för Mac OS X, är för Linux och Windows också.

Songbird är fortfarande under utveckling, den är ganska unik, skiljer sig mycket från andra mediaspelare. Den kommer nog bli väldigt intressant snart.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

bland de gräsligaste mediaspelarna jag testat... vad fan hände med en mediaspelare som bara spelar musik/film/whatever utan allt jävla larv.

foobar/cog is the shit.. minimalism är bra.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Tycker det är en rätt bra iTunes-klon.

Permalänk
Medlem

Tyvärr som någon redan nämnt, den är slö, svårt att hantera stora bibliotek pga slöhet.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

tycker den fungerar helt ok, men inget nytt direkt. utöver alla sändningar och sånt då, men det är ju inte riktigt spelarens förtjänst mest egentligen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

seg kanske, men den har i allafal bra stöd för webradio (SR och shoutcast).
använder den "helatiden"...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Haha.. Här verkade den ju inte särkilt omtyckt verkade det som. Jo jag vet den finns till windows och linux också, men skrev till osx eftersom jag själv kör det och jag la den tråden i detta forumet.

Tycker däremot inte den är ett dugg segare än itunes. Den spelaren var ju inte heller mycket och hänga i granen. Det bästa med Songbird är ju helt enkelt att man kan gå in på diverse sidor och själv lägga in låtar till sitt album, samt få tips på diverse sidor om ny musik. Annars kan det vara ganska krångligt att varje dag få lyssna på ny musik. Så genom dessa sidor kan man säkerligen få mycket tips!

Men som sagt. Fortfarande under betastadiet så det är ju och kommer säkerligen bli en het kandidat när den verkligen släpps i fullversion! Men än så länge tycker jag den piskar Itunes duktigt på fingrarna, och trots allt finns det inte så många bra spelare till Osx.. Det finns ingen standard spelare, som tex winamp är till windows.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
bland de gräsligaste mediaspelarna jag testat... vad fan hände med en mediaspelare som bara spelar musik/film/whatever utan allt jävla larv.

foobar/cog is the shit.. minimalism är bra.

Finns ju en massa sådana spelare. Dem kunde också gjort en sådan om de ville, men de ville ju göra någonting nytt. Songbird är tänkt som en helt ny sak, integrera webben med musik och online radio, etc.

Vad är "cog" ?

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Men än så länge tycker jag den piskar Itunes duktigt på fingrarna, och trots allt finns det inte så många bra spelare till Osx.. Det finns ingen standard spelare, som tex winamp är till windows.

Vad snackar du om?
Inget standardspelare i OS X?
Vad är då iTunes?

Och skulle winamp vara standardspelare i windows?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Finns ju en massa sådana spelare. Dem kunde också gjort en sådan om de ville, men de ville ju göra någonting nytt. Songbird är tänkt som en helt ny sak, integrera webben med musik och online radio, etc.

Vad är "cog" ?

Cog är en mediaspelare till OSX..

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

Har inte provat själv men har hört mycket illa om programmet. Skaparna verkar dock ambitiösa och har verkligen satt ett bra mål även om de inte verkar lyckas leva upp till det (än).
Själv ska det behöva vara något extra ordinärt för att jag ska byta bort Amarok.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Jag gillar den, särskilt den härliga integreringen med webben, bara surfa in på valfri musikblogg och automagiskt få en spellista med alla låtar länkade på sidan, som man sen kan hantera som vilken annan spellista på datorn. Dock, lite väl tidigt i utvecklingen än för min smak, men håller den under uppsikt. Håller många spelare under uppsikt, men ännu har inget Foobar2000 dykt upp till Macen För mig är det inte foobars minimalism som tilltalar mig, utan möjligheterna att utöka dess funktionalitet samt att skräddarsy den precis som man själv vill ha den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triumphtiger
Vad snackar du om?
Inget standardspelare i OS X?
Vad är då iTunes?

Och skulle winamp vara standardspelare i windows?

Nej, men jag tänkte såhär, att i princip ALLA i min vänskaps krets kör windows och har winamp som spelare. Kan tänka mig att winamp även är den mest populära spelaren någonsin till windows.
Visst, Itunes finns till Osx men det finns inte mycket mer vettigt (enligt mig) att välja på mer än den, såvida du inte vet någon bra som du kan tipsa om? Har även provat Amarok lite, och visst, den verkar vara en kandidat!
Verkar som att många som kör Osx även använder Itunes, iaf här på sweclockers.
Tycker det är bra att det kommer en konkurrent till itunes, Songbird ser väldigt lovande ut!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Nej, men jag tänkte såhär, att i princip ALLA i min vänskaps krets kör windows och har winamp som spelare. Kan tänka mig att winamp även är den mest populära spelaren någonsin till windows.
Visst, Itunes finns till Osx men det finns inte mycket mer vettigt (enligt mig) att välja på mer än den, såvida du inte vet någon bra som du kan tipsa om? Har även provat Amarok lite, och visst, den verkar vara en kandidat!
Verkar som att många som kör Osx även använder Itunes, iaf här på sweclockers.
Tycker det är bra att det kommer en konkurrent till itunes, Songbird ser väldigt lovande ut!

Är nog för att iTunes till Mac är så mycket mer en del av systemet än i Windows, Front Row använder sig av iTunes, du kan spotlighta efter låtar i det och så, så förstår att folk gärna går den vägen. Samma som med iPhoto och mina bilder för mig, genom att använda det så får jag del av allt trevligt Apple har fixat inbyggt i nästan allt
Men för musik... är så inkörd på foobar med min musik, mycket .flac, ape-taggar på allt, replaygain och crossfeed-plugins, det finns inte till iTunes (.flac finns, men inget stöd för ape-taggar eller replaygain).

Permalänk
Medlem

Testade den, och den var ju ganska trevlig, men den var ju också hemskt seg.
Varför kan det inte finnas en vettig musikspelare för GNU/Linux? En tidig iTunes klon skulle vara det ultimata imho Banshee funkar ju ganska bra, men sökningen är ju inte direkt funktionsduglig än.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk

iTunes på Mac är mycket bättre än windowsversionen.
Smidigare, svarar snabbare, har automatorfunktioner, skriptbar, podcastintegrationen, och grymma plugin.
Jag kör Synergy och bryr mig aldrig om att ha iTunes uppe.
Styr allt via tangentbordet, och får en snygg displayruta när nästa låt spelas.

Personligen gillar jag inte Songbird, försöker vara allt möjligt och blir för klumpig/virrig.
Samma sak med Amarok, alldeles för virrig.

Ok, det finns inte 200st mediaspelare som det kanske finns till windows men några alternativ till iTunes är:
Cog, VLC, Mplay, MenuMusic, RealPlayer (också här är Macversionen mycket bättre), Whamb.

Jag behöver bara 1 bra spelare, och för mig är det iTunes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triumphtiger
iTunes på Mac är mycket bättre än windowsversionen.
Smidigare, svarar snabbare, har automatorfunktioner, skriptbar, podcastintegrationen, och grymma plugin.
Jag kör Synergy och bryr mig aldrig om att ha iTunes uppe.
Styr allt via tangentbordet, och får en snygg displayruta när nästa låt spelas.

Personligen gillar jag inte Songbird, försöker vara allt möjligt och blir för klumpig/virrig.
Samma sak med Amarok, alldeles för virrig.

Ok, det finns inte 200st mediaspelare som det kanske finns till windows men några alternativ till iTunes är:
Cog, VLC, Mplay, MenuMusic, RealPlayer (också här är Macversionen mycket bättre), Whamb.

Jag behöver bara 1 bra spelare, och för mig är det iTunes.

Kan man göra en queue i Itnues? För den funktionen har jag saknat nåt så fruktansvärt mycket så det finns inte. Särkilt när jag gick över från windows till osx, dvs Winamp till Itunes.

Permalänk
Medlem

När man går över till Mac finns det stort sett en spelare som regerar och det är iTunes.
Tyvärr på nått sätt är den mindre använd på windows plattformar, visst winamp är störst fortfarande skulle ja tro.
Har ett mycket gott öga till Musikcube till windows som jag kört sista åren och den påminner mycket om iTunes.
MC är snabb därför föredrog jag den och på nått sätt blev det tack vare den man skippade att spela filerna direkt från sina mappar och körde biblioteket.
Vet inte men det verkar som biblioteks användning med winamp inte är lika vanligt som med iTunes.
Hur som helst tar iTunes tid att lära sig och vänja sig vid, där upptäcker man dess tjusning och stilhet men det tar sin tid.
iTune är Mac precis som iPhoto och hela serien "i"
Är så med flesta Mac standard programen att dom är bra direkt till skillnad mot windows där man får mer trixa och leta altenativ.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Songbird var en intressant upplevelse men inte så revolutionerande. funkade bra för min del, snabb och stabil så länge jag testade den. Inget går upp mot Amarok, den är överlägsen. Ni som tycker den är rörig eller ni som kör Gnome, testa Exaile. Det är i stort sett samma sak fast lite stilrenare och skriven i GTK2

annars som sagt, Amarok är överlägset den bästa mediaspelaren there is, alla plattformer alla kategorier

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Kan man göra en queue i Itnues? För den funktionen har jag saknat nåt så fruktansvärt mycket så det finns inte. Särkilt när jag gick över från windows till osx, dvs Winamp till Itunes.

Vad är det för funktion (queue)?
Är det en spellista?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Kan man göra en queue i Itnues? För den funktionen har jag saknat nåt så fruktansvärt mycket så det finns inte. Särkilt när jag gick över från windows till osx, dvs Winamp till Itunes.

Vet inte riktigt hur den funktionen funkar i Winamp men du kan ju testa Party Shuffle i iTunes.
Den väljer ut låtar på något magiskt sätt men du kan även köa låtar själv:

http://www.ilounge.com/index.php/articles/comments/using-part...

Permalänk
Medlem

var ett tag sen jag testade Songbird första gången. Från början gillade jag den som fan, idén är bra osv, men numera kör jag den aldrig längre. Blev lite omständigt när man har många låtar tyckte jag.
Quod Libet duger fint för mig

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triumphtiger
Vad är det för funktion (queue)?
Är det en spellista?

Om du kör winamp version 5, kan du göra en kö (queue) genom att bara trycka på knappen Q. Då kan du klicka i flera låtar som spelas efter varandra i kort och gott, en kö. Detta utan att skapa en separat spellista. Otroligt smidig funktion då jag ofta gör en kö med 5 låtar i taget som jag vill lyssna på. Jobbigt att hålla på och välja låt en och en..

Tack jnk3 för tipset!