Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Via visar upp Pico-Itx

Permalänk
Melding Plague

Via visar upp Pico-Itx

Via hade som bekant ingen monter på Cebit-mässan, men de visade upp en mycket intressant plattform på Pressexpo USA i Hannover, nämligen ett fungerande Pico-Itx-baserat moderkort.

Läs nyheten: Via visar upp Pico-Itx

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle det gå att använda den "datorn" som en vanlig dator? Alltså att tex surfa på och så?

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem

Shit vad nice

Permalänk
Avstängd

Nice!

Trist att den modellen hade en fläkt, vet att VIA har passivt kylda processorer med.

Undrar hur mycket den kostar?

Vore trevligt om man kunde få en liten mini-dator med moderkort, minne, CPU, och låda för några hundra kronor eller nåt.
Då kunde man ha en thin-client som man network-bootar. Eller köra en liten, tyst, smidig Linux router/firewall. Eller bygga in i en radiostyrd nånting, typ bil.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

1ghz väldigt lätt bärbar dator borde den heta. Är det någon som vet vad det är för grafikkort på den där minimala plastbiten?

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
1ghz väldigt lätt bärbar dator borde den heta. Är det någon som vet vad det är för grafikkort på den där minimala plastbiten?

Både CX700 och VX700 har integrerad Via/S3 UniChrome Pro II-grafik, ungefär lika "vass" som Intel GMA900 och andra liknande onboard grafikaccelerationslösningar.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Vilket betyder att den har helt okej grafik alltså

Permalänk
Medlem

tackar för dom snabba svaren tycker att dom skulle kunna bygga en psp liknande sak av detta fast endast för emulatorer. Med windows xp och hdmi utgång och 100gb hårddisk och bluetooth stöd för mus och pytetangentbord

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag vill hålla med om att det bara är något större än ett visiktort, men visst, väldigt litet är det. Jag undrar hur mycket RAM-minne man får plats med.

Edit: Lär nog bli ganska dyra dessa, om man kollar på priserna på nano-itx.

Permalänk
Medlem

fhett litet! hur står sig en sån där prolle mot en "vanlig" processor?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Kanon! Skulle ju vara perfekt att bygga världens minsta.. ptja.. nånting av. Den är ju redan mindre än vad en vanlig router är

Det skulle vara rätt häftigt att bygga nån form av mediadator av den, kanske med 1,8" 40gb hårddisk. Mindre än en Ipod och kan göra ALLT!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Med tanke på den tid det tog för nano-itx att komma till marknaden lär vi få vänta ett bra tag innan denna verkligen kommer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thecreep
Skulle det gå att använda den "datorn" som en vanlig dator? Alltså att tex surfa på och så?

Varför inte, det är en "vanlig" dator.. x86. d.v.s du kan köra windows på den..

Permalänk
Medlem

Synd bara att den inte har några fasta USB eller PS/2 kontakter på sig, och hoppas det kommer någon variant med S-video ut också, hade varit perfekt

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
Synd bara att den inte har några fasta USB eller PS/2 kontakter på sig, och hoppas det kommer någon variant med S-video ut också, hade varit perfekt

Den lär ju ha flera kontakter, men bara som "pin out", blir svårt meden IO-plåt i den där storleken. Redan nano-ITX lider ju av det.

Problemet blir att om man ska göra ett chassi och ha alla kontakter, då blir det många gånger större bara pga av dem. Rätt svårt problem att lösa.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Bygga sin egen UMPC?

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk

Herregud, först krymper mobiltelefonerna och nu moderkorten!

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne

Nu om de kunde krympa grafikkorten. Det är något som kunde behövas krympas lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

frågan e väl om man kan använda den till tvn...
en trådlös anslutning till ett "tangentbord" och en till nätverket så kan man hänga den bakom tvn och visa film...
iofs den har inget ljudkort heller...

Visa signatur

Barton 2500@2500/3200, 1024Mb@400Mhz raid, 80Gb Raid0+120Gb SATA, X800XL

Permalänk

Hade varit nice, förstår inte varför de måste vara så stora egentligen, vad skulle egentligen hända om man krympte kretskorten?

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mwolfman
frågan e väl om man kan använda den till tvn...
en trådlös anslutning till ett "tangentbord" och en till nätverket så kan man hänga den bakom tvn och visa film...
iofs den har inget ljudkort heller...

Det är ju bara att plugga in ett usb-ljudkort
... Som är lika stort som moderkortet

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Den lär ju ha flera kontakter, men bara som "pin out", blir svårt meden IO-plåt i den där storleken. Redan nano-ITX lider ju av det.

Problemet blir att om man ska göra ett chassi och ha alla kontakter, då blir det många gånger större bara pga av dem. Rätt svårt problem att lösa.

Inte egentligen. Jag tycker nog nästan att pin out är att föredra i fallet med så här små prylar. Då kan man ju om man vill förlägga externa kontakter till nästan vad som helst och det fungerar precis lika bra ändå. Bara att man internt kopplar in dem via pinout och sen kan man ju sätta själva kontakterna precis var man vill, vilket på ett chassi i denna storleken kan vara att föredra, även om det betyder lite mer sladdar i själva burken.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hade varit nice, förstår inte varför de måste vara så stora egentligen, vad skulle egentligen hända om man krympte kretskorten?

Det skulle dra mindre ström, och bli billigare att tillverkare och ha mindre verkan på miljön.
Men skulle vara svårare att uppgradera och installera nya komponenter.

Visa signatur

Permalänk

den va mycket fin, men vad kan en sådan makapär kosta?:P

processorn drar max 3,5watt står det på deras hemsida, det är extremt lite
sata var det också vilket är ett + i kanten

/fidde

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk
Medlem

jättegullig..

men den känns halvt meningslös när det inte finns strömförsörjning i motsvarande storlek. tom kontaktstandarder idag är ju klumpigare än hela kortet i princip ffs.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

haha,det har du rätt, AndreaX

Själv gillar jag denna lilla grej skit mkt. Det gör inget att det saknar ljudkort för vem behöver det på en linux server? Den är liten, drar mindre än en lampa och som någon sa att den då blir perfekt för agera router.

Skulle funka perfa som en liten webserver eller nåt i den stilen. Det gäller bara att köpa en liten ssd disk till den också. Det enda - som jag kan se med denna är att den hade en fläkt, men går säkert att åtgärda för oss sweclockers

Hoppas den inte blir allt för dyr med tanke på allt den saknar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha, en omvänd penisförlängare

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk

tänk vilka kluster och servelösningar man skulle kunna dra till med denna rara sak ta en gammal router/modem och sätta in saken i och sedan en transfo utanför så ser det nästan lika bra ut synd att man inte vill krynmpa skärmen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

o vilken häftig liten sak, perfekt om man vill bygga en liten webbserver, gateway eller liknade.

Annars är den ju perfekt att ha i bilen