Permalänk

Trasig amd Duron? hjälp

Min brors dator gick precis sönder.

Jag vet inte om det är moderkort, processor eller minne som har gått sönder.
finns det något sätt att kolla om processor eller minne verkligen är trasigt?

Jag kan testa minne och processor i en annan dator.

Permalänk
Medlem

Min gamla Duron behövde bara en CMOS-reset för att väckas till liv igen...

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk

Jag har resettat CMOS minst 7ggr, men det hjälper inte.

Det som hjälper mest är att plocka isär datorn, taloss CPU, minne, alla expantionskort och taur moderkortet, låta det ligga ca 30min sen sätta ihop det igen.

Då funkar datorn några timmar, sen blir det blåskärm (hinner varken takort eller läsa den). sen är det dags att göra om allt från börgan. :S

Permalänk
Avstängd

Kanske något som överhettas under dessa timmar?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Kasnke, men vad skulle det vara isåfall?

Men nu spelar det ingen roll vad det är för problem, jag vill bara ha ett program där man kan kolla om CPU, minne är 100% helt så jag vet om det är någon idé att köpa ett nytt moderkort, eller om jag ska kasta hela skiten och köpa helt nya grejer.

Kanske skrev lite otydlig i börgan.

Permalänk
Medlem

Ladda ner och bränn den här: http://www.ultimatebootcd.com/

Full av testprogram för att testa minne, stressa CPU etc.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk

Om datorn nu hinner fungera/hänga med i ett par timmar så bör du i alla fall kunna ladda ner ex speedfan (inte de bästa men de funkar fint iaf för gamla Duron. Se över temperaturen *TEMP 1* bör väl ligga någonstans inom 50-70C gissningsvis, beroende på hur bra kylare och fläkt.

För att vara lite mer noga: Vad händer efter att datorn slutat svara? Blir skärmen svart, blå-skärm, eller låser sig allt bara?
Om moderkortet har mer än ett minne i sig, ta ut ett och testa dig fram på så vis.
Sen måste du komma ihåg också att program avslöjar inte alltid problemen.
Felet i allt kan mycket väl vara moderkortet för de hade krävts en hel för att cpu'n skulle börjat gå på sina sista timmar.

Försök vara mer beskrivande i ditt problem och säg vad för saker som sitter i systemet: cpu-modell, moderkort, expansionskort, watt-beteckning på nätaggregatet osv... ju mer info desto lättare felsökning.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Ok. Men nu vill datorn inte starta alls.

Datorn har alltid haft problem med överhettning och andra grejjer.

För en tid tillbax så köpte jag en ny cpu kylare pga överhettning, då låg den på 38 idle och ca 50 i full load (jag tycker det är väldigt hög temp).

I lördags köpte min bror ett nytt 512Mb PC2100/266 184PIN CL2,5 Kingston minne, när jag skulle sätta i det så ville datorn inte starta för att minnes kontakterna var (och är) jävligt dålig kvalité och glappiga.

Moderkortet har jag alltid tyckt är förbannat dåligt (inköpt år 2003 och kostade ca 400kr då), jag vet inte exakt vad det heter då det inte framgår i manualen och Everest Ultimate, det står Matsonic på manualen och på moderkortet står det modellnr: MS81[två sifror som jag inte komemrihåg]C++

Processorn är en AMD Duron på 1,3Ghz Socket A. Ett minne är DDR 256Mb PC2100/266 CL2.0 184PIN Apacer (vad jag vet så kan man blanda olika minnen bla om dom har olika CL). Graffekortet är ett Nvidia GF2 av den näst besta modellen. Ett sjyst USB 2.0 kort. Sound Blaster Live 5.1. 80Gb Seagate HDD. 48X CDROM. 300W nätagg.

Senast jag fick igång datorn så gick jag in i BIOS och kollade "PC HEALTH STATUS" det stog att CPU tempen var 1 grad och moderkortet lika så, SYS och CPU fan stog att dom gick i 0RPM (jag vet att dom går i 800-3000RPM båda två). Någon sekund senare blev skärmen svart och datorn börgade tjuta och blinka i ca 300bpm (bpm= beats per minute).

Första gången jag fick igång datorn för några timamr så var tempen helt normal, datorn gick stabilt och så, plötsligt blev det blåskärm, när min bror skulle spara en låt som han hade gjort, sen blev skärmen svart och datorn blinkade och tjöt i ca300bpm

Nu blev det väldigt rörigt, jag vet

Permalänk
Medlem

Di kan i windows stänga av omstart vid blåskärm, då stannar blåskärmen kvar och du kan läsa vad som står.
Tyvärr är det nog så att moderkortet gett upp.
http://www.matsonic.com/mb/index_html.htm

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osiris8
Ladda ner och bränn den här: http://www.ultimatebootcd.com/

Full av testprogram för att testa minne, stressa CPU etc.

Jaa! det är sånna raka svar man vill ha!

Tack, hade aldelles glömtbort UBCD!