Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

För låg HTT?

Hej,

Håller på att försöka pigga upp min gamla athlon 64 3000+ men har stött på ett problem.

Har ett gigabyte ga-k8nf-9 moderkort.

Verkar som den inte riktigt gillar att sänka htt mulitplern till 3x. Jag kör just nu

fsb: 241Mhz
dram divider: 166Mhz (leder till att minnena kör i 200MHz(?))
htt: 4x

Detta get mig då en ht freq på 964MHz. Tror att moderkortet är specat till 800MHz (nForce 4X). Systemet verkar dock vara stabilt efter en stund med prime95. Detta kräver dock att jag höjer htt-späningen med 0,1V.

Sänker jag htt multiplern till 3x bootar inte datorn.. Är det ett problem med att köra htt'n för sakta?

Verkar som htt'n är flaskhalsen just nu, vill sänka den så jag (förhoppningsvis) kan gå ännu lite högre..

// Björn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Feb 2003

HTT ligger på 1000 orginal (x5).

Varför den inte bootar med HTT på 723 har jag ingen aning om, det borde inte vara något problem. Det är inte multiplier på CPU'n du försöker ändra?

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Nej, det ska vara HTT jag ändrar på. CPU multiplern står på 9x.

Den hänger sig innan den ska detektera hårddiskarna, det har inget med sata/ide freqvenser att göra?

Så mitt moderkort ska kunna köra 1000MHz HTT? Hur kommer det sig att jag måste höja spänningen ett snäpp på htt-bussen för att det ska bli stabilt, utan att höja räknar prime95 fel ganska snabbt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
HTT ligger på 1000 orginal (x5).

Varför den inte bootar med HTT på 723 har jag ingen aning om, det borde inte vara något problem. Det är inte multiplier på CPU'n du försöker ändra?

Alla moderkort klara tyvärr inte HTT på 1000 (x5), del klara bara 800 (4x).
T.ex. MSI Neo2-FX är ett moderkort som endast klara 800 och Asus A8V Deluxe klara 1000.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomtenizze-n00b
T.ex. MSI Neo2-FX är ett moderkort som endast klara 800 och Asus A8V Deluxe klara 1000.

Hur kan man kolla vad mitt kort klarar? Står det specificierat någonstans eller är det bara prova hur högt man kan gå?

Svarar mig själv

GA-K8NF-9 har ett nforce4-4x chipset vilket enligt lite forskning är typ som ett ht 5x kort som inte riktigt klarat testerna för 5x och sålts som 4x.. Dvs kortet är ett 4x fast klarar oftast 5x.. Mitt verkar inte orka riktigt ända upp till 1000, men med lite högre spänning och ev bättre kylning borde det gå..

Varför 3x inte fungerar är fortfarande ett mysterium Får testa vidare ikväll..

Någon som kan berätta om mina inställningar påverkar pci-e och ide/sata osv? Så jag inte lurar mig själv när jag tänker

// Björn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Feb 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomtenizze-n00b

Ok, my bad. Hade faktiskt ingen aning om det.

Är senaste BIOS't inlagt?

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Ok, my bad. Hade faktiskt ingen aning om det.

Är senaste BIOS't inlagt?

Håller på att installera senaste bios.. körde med f2, den var från 2004 Det är f11 som gäller nu..

Hur högt vågar man höja spänningen?

standard är 1,4.. kan man köra 1,65 och vara hyffsat safe? Har rejäl kylfläns och fläkt, inget standardskräp...

Ligger och kör 2,4GHz nu.. ht 3x, fsb 267MHz och minnena prickar exakt 200Mhz samt ht-link 801Mhz..

Spännignen ligger just nu på 1,55V men är inte helt stabilt..

Hade varit perfekt att kunna köra såhär..