Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Vista + socket-939 = sant?

Vill gärna uppgradera till Vista men har testat lite och mitt moderkort verkar inte lira som det skall. Har ett ASRock 939-DUAL SATA.

För att undvika att just nu byta ut MB, CP, Minne och ev nätagg så letar jag efter ett 939-MB som funkar bra i Vista. Gärna som har uttalat stöd för Vista och därmed drivare på sin sajt eller som fungerar med MS eller chip leverntörs drivare.

Har redan en AMD 3800, 2GB Corsair ram och ett Asus 7900 GT som gärna får leva lite till.

Tar tacksamt emot alla förslag/erfarenheter som finns där ute av bra 939-MB för Vista.

Mvh
Frippera

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Alla mobos med nforce4 chip skall fungera bra om dom inte har några special-addons. Mitt DFI nf4 Expert går bra, Vista hittar allt utom ena nätverkskortet, men den behövde jag itne så ja vet itne om det finns drivrutiner till det. Men den hittade nvidia-nätverkskortet iaf.

WS1: | Asus RoG Strix X470 Gaming-F | Ryzen 7 2700x | 32gb G.Skill Flare X | EVGA GTX 1070 ACX 3.0 SC | Corsair RM650i | Jonsbo UMX4 | Corsair H100i | SRVR: | AsRock AB350 Gaming/mITX | Ryzen 5 2400G With Vega 11 | 8gb | FD Array | ESX Srvr | Mac Pro 5.1 | 2x Xeon X5650 | 64GB ECC DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Ok, det var ju bra nyheter. Någon mer som har bra erfarenheter?
Finns det någon bra lista över kort som har Nforce4 chipset tex?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

det står oftast rätt tydligt på nätbutikerna utan att du ens behöver klicka på länken så. komplett och datorbutiken skriver så iaf.

WS1: | Asus RoG Strix X470 Gaming-F | Ryzen 7 2700x | 32gb G.Skill Flare X | EVGA GTX 1070 ACX 3.0 SC | Corsair RM650i | Jonsbo UMX4 | Corsair H100i | SRVR: | AsRock AB350 Gaming/mITX | Ryzen 5 2400G With Vega 11 | 8gb | FD Array | ESX Srvr | Mac Pro 5.1 | 2x Xeon X5650 | 64GB ECC DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Har själv ett 939-dual sata2, och jag har inget att klaga på med vista.
Vad har du för problem?

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Har själv ett 939-dual sata2, och jag har inget att klaga på med vista.
Vad har du för problem?

W00t??....för mig hittar den inte chipset drivare tex, har grymt problem att få ljudkort & nätverkskort att lira etc.

Hittade någon beta AC97 driver på tilverkaren för kretsens sajt som funkade sådär.

För nätverkskortet fick jag ta ett INTEL PCI kort för det fick jag inte alls att fungera.

Hela systemet känns väldigt ostabilt och jag får blådumpar titt som tätt.

Det kortet jag har är alltså: http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=939Dual-SATA2&s=9...

Kollar jag på www.asrock.com så är endast detta kort Vista Certifierat: (socket 939)
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=939NF6G-VSTA&s=93...

Kör du Vista Ultimate?