Samsung släpper 64-gigabytes ssd-hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Samsung släpper 64-gigabytes ssd-hårddisk

Konkurrensen tätnar mellan företag som producerar hårddiskar som baserar sig på nand-flashminne. Samsung har idag lanserat en 64 gigabytes solid state-hårddisk som är i formfaktorn 1,8 tum.

Läs nyheten: Samsung släpper 64-gigabytes ssd-hårddisk

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Läs- och skriv-hastigheten som presenteras för en mekanisk hårddisk i jämförelse stämmer dock inte.

Säger vem? Säger ni? Grunden till resonemanget? Vilka är de riktiga siffrorna?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Säger vem? Säger ni? Grunden till resonemanget? Vilka är de riktiga siffrorna?

Grunden till resonemanget bygger på cirka 15 års erfarenhet av mekaniska hårddiskar, otaliga recensioner från flera år tillbaks samt ett uns av rimlighet. En 80 gigabytes 7200/5400-varvsdisk presterar bättre än 7 megabyte per sekund i skrivning.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Grunden till resonemanget bygger på cirka 15 års erfarenhet av mekaniska hårddiskar, otaliga recensioner från flera år tillbaks samt ett uns av rimlighet. En 80 gigabytes 7200/5400-varvsdisk presterar bättre än 7 megabyte per sekund i skrivning.

Glöm inte att vi jämför en 1.8" hårddisk. Jag säger inte emot dig, men de är inga prestandamonster... Deras siffror är ändå under all kritik.

http://www.tomshardware.com/2006/04/28/small_is_beautiful/pag...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Hoppas det blir ett galet SSD-krig, där tillverkarna kommer ut med snabbare, större, billigare modeller varje vecka hela tiden!

Solid-state is the future!

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Det vore ju märkligt om Samsung själva, som nog har mer erfarenhet av hårddiskar än någon av SweCs användare, har fel. Men det kanske är tryckfelsnisse eller fummel på pressavdelningen som är i farten..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Grunden till resonemanget bygger på cirka 15 års erfarenhet av mekaniska hårddiskar, otaliga recensioner från flera år tillbaks samt ett uns av rimlighet. En 80 gigabytes 7200/5400-varvsdisk presterar bättre än 7 megabyte per sekund i skrivning.

Så vitt jag vet så finns inte 1.8"-diskar med en rotationshastighet på 7200RPM. Däremot finns det diskar med 4200RPM rotationshastighet och jag misstänker att de jämfört mot en sådan, eftersom det är en sådan disk som presenteras. Något annat vore ologiskt.

Det är dock ingen idé att påpeka det. Jag vet att det som står i recensionen inte kommer att ändras. Det brukar inte hända.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Samsung förväntar sig att flashhårddiskmarknaden växer lavinartat de kommande åren och har en liten prognos när det gäller marknadsvolym i amerikanska dollar där den växer fyra gånger om under nästa år jämfört med detta år.

Skulle vi bli förvånnade? Så få ssd som säljs idag är väll inte en uppgång med 4gånger så mycket?

Permalänk
Medlem

Bland de viktigaste sakerna ang. SSD diskar så är det priset och antalet skrivningar (och inte något ingetsägande MTBF värde). Ingen av dem verkar stå någonstans.

Riktigt tråkigt om tillverkarna ska blunda för detta och mata slutkunder med helt irrelevant info.

(inte för att det är så i det här fallet men de senaste nyheterna ang. SSD har ju visat en tydlig trend där man försöker skifta fokus till att de är pålitligare i alla lägen och har länge MTBF)

Vore trevligt med en 1.8" till 2.5" adapter, gärna med inbyggd SATA konverterare (eftersom 1.8" bara finns i PATA än så länge).

Permalänk
Medlem

Står inget om accesstiderna, är dom i princip noll på SSD'ar? Isf är dom ju riktigt najs att ha i en vanlig spelburk där accesstiden är viktigare än max skriv-/läshastighet.

Förresten SSD = Solid State Drive, alltså blir Solid State Drive-Hårddisk jävligt konstigt (ändra titeln för nyheten!).
Ungefär lika korkat som att säga LCD-display.

Permalänk
Medlem

ett antal sådana i raid 0 lär blir fint, om det går? vad vet jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Står inget om accesstiderna, är dom i princip noll på SSD'ar? Isf är dom ju riktigt najs att ha i en vanlig spelburk där accesstiden är viktigare än max skriv-/läshastighet.

Förresten SSD = Solid State Drive, alltså blir Solid State Drive-Hårddisk jävligt konstigt (ändra titeln för nyheten!).
Ungefär lika korkat som att säga LCD-display.

Du har rätt egentligen, men kan du ärligt säga att aldrig sagt "CD-skiva", "DVD-skiva"?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Äntligen börjar det hända nått på hårddiskfronten också. Men finns det några SSD-diskar att köpa för vanligt folk just nu?

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Avalanche
Äntligen börjar det hända nått på hårddiskfronten också. Men finns det några SSD-diskar att köpa för vanligt folk just nu?

Precis var köper man dessa? Jag har 1,8" disk i min laptop och det är slött som fan, denna disken är ju ljusår snabbare. Dessutom har de ju sjukt grymm accesstid vilket är viktigt för mig. Jag kan betala en bra peng för något sånt här....

Dock känns det som om utvecklingen är extremt snabb på SSD nu så man fegar lite om man skall slå till nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Du har rätt egentligen, men kan du ärligt säga att aldrig sagt "CD-skiva", "DVD-skiva"?

Jag som svensk kan ju tycka att "CD-skiva" är mer korrekt då akronymet är engelskt. Annars kräver jag att alla skall säga "KS" (kompakt skiva). Dessutom ligger CD-skiva bättre i munnen än bara CD - eller KS för den delen.

Däremot efterfrågar jag rent spontant 3,5" solitt-tillstånds-drivverk (sug på den översättningen )!

Permalänk
Medlem

tillbaka till SSD

om man vill att korrekta ord skall fastna i språket, krväs det språkpoliser. Och så många språkpoliser har vi inte råd med.

tillbaka till SSD:

behöver hjälp här av en kunnig

Som jag har förstått det skall dessa nya SSD:s köra runt 60mb/sek.
Okej...

Nu är det så att jag väldigt länge kollat in en SSD-disk av det gammla snittet.

Den går att köpa på:

http://flashmemory-store.stores.yahoo.net/qmemory-flash-lapto...

Folk säger att dessa gamla SSD-diskar är "slöa", därför köpte jag aldrig någon. Men tittar man på specificationerna längst ned på sidan, så står där faktiskt "66MB/sec (UDMA Mode 4)"!?

UDMA "ultra DMA" är de typer av hårddiskkablar som vi körde med innan vi bytte från PATA till SATA.

Eftersom UDMA:s maxhastighet är 66mb/sek är jag rädd för att det är detta de har skrivit ut och inte hårddiskens hastighet?

Eller går den verkligen i 66mb/sek?

Permalänk
Medlem

Nej den klarar med högsta sannolikhet inte av 66 MB/s.

Permalänk
Medlem

finns det bara slöa SSD:s att köpa nu?

Permalänk
Medlem

Det intryck jag fått är att de första enheterna som har vettig prestanda inte finns på marknaden ännu.