Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Blanda minnen, HyperX med TwinX?

Tja, jag har några funderingar. Har en dator stående med två 512mbs Corsair TWINX-3200 C2 minnen och tänkte uppgradera den med säg två gigg till. Den är rätt ok och har en X2 4200+ processor och ett Asus A8N32 SLI Delux moderkort och dessa TwinX minnen. När jag kollade priset på TwinX minnena i dag så blev jag förvånad att de är så mycket dyrare än t.ex. HyperX minnena. Frågan är således om jag inte skall ta och köpa två gig HyperX- CL2 minnen och komplettera med. Det jag då undrar om är om det är rekommenderat att köra HyperX minnen och TwinX minnen i samma bruk, d.v.s. att blanda. Var länge sedan jag byggde någon dator nu men förut brukade de mest högpresterande märkesminnena förlora hastighet om man blandade friskt. Så vad tror ni alla uppdaterade nördar om att blanda lite Twin X med Hyper X?

(Datorn används främst för video redigering, compositing, 3d renderingar och dylikt men även för spelande till och från)

Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005

Fortfarande gäller att minnena anpassar sig efter det långsammaste minnet. Men jag tror iofs att det inte är något problem, ställ latecies manuellt för minnena, så ser du hur låg latency de klarar.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Mmm men är det någon skillnad på de där två minnena, deras Cl ser ju lite olika ut, trots att båda är sabba. Det jag funderar över är om det finns något som motiverar att jag bara kör TwinX, någon som testat, det är ju inte billiga skitminnen som är sega vad man än gör, jag vill ha ut max av dem, eller ja inte få mer än en minimal försämring av hastigheten för att motivera prisskillnaden.

Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Även om du köper twinX idag så är det knappast samma som twinX för ett år sedan. Corsair använder ett versionsnummer på minnena för attt skilja olika twinX åt, men det är inte alltid som det skrivs ut i specifikationen. Det är däremot tydligt utskrivet på minnet.

Även om du väljer twinX så har de knappast mer än namnet gemensamt med dina befintliga minnen, och då kan du lika gärna välja hyperX istället.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara