Permalänk
Medlem

Quicktime Pro VS VLC

VLC suger ju lite smått på Mac, bra interface men allt för stabilt är det ju inte...!

Har funderat på att uppgradera till QuickTime pro. Har alltid HATAT när man behövt Quicktime på PC och har igentligen ingen lust att gå ifrån VLC, men tills en stabilare build kommer iaf..?

Nå, QT?

Permalänk
Medlem

Testa MPlayer först, innan du bestämmer dig är mitt råd.

Permalänk

Nu kanske du nyttjar mer av vad VLC har att erbjuda än mig, men jag tycker allt att det är skapligt stabilt. QT Pro har jag ingen färsk erfarenhet av dessvärre.

Permalänk
Medlem

Är väl ingen större skillnad på PRO som den vanliga förutom fullscreen och möjligen några sparnings alternativ.
Externa codecs som perian och AC52codec som behövs för att se dom flesta formaten och möjligen flip4mac.
Text stöd i QT är något krångligt och stöds inte direkt.
Kör själv VLC för det mesta och stabil är den inte men har QT PRO även om det är så.
Kör uteslutande DVD Playern som är inbyggt till DVD filmer och den fungerar riktigt bra.

Permalänk

Tycker också att vlc och mplayer är för instabila.
Kör med QT Pro och perian.

Perian har support för undertexter och Matroska i de senaste byggena.

Permalänk
Medlem

Jag kör nästan bara med MPlayer eftersom den buffrar bra när man spelar över nätverket. Med Front Row är man dock begränsad till QuickTime.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triumphtiger
Tycker också att vlc och mplayer är för instabila.
Kör med QT Pro och perian.

Perian har support för undertexter och Matroska i de senaste byggena.

Hur funkar det med subs till Quicktime? Jag har Perian.. Dessutom, det finns en del filmer som inte funkar med ljud i QuickTime men i VLC.. Nån som har nått tips om vad man ska installera? Har DivX, flip4mac och Perian installerat.. Finns det något mer? Inget typ codecpaket som har det mesta som i Windows?

Permalänk
Avstängd

Tycker inte om QuickTime.

Permalänk

Hurfan kan ni få mplayer till att bli instabil?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Hur funkar det med subs till Quicktime? Jag har Perian.. Dessutom, det finns en del filmer som inte funkar med ljud i QuickTime men i VLC.. Nån som har nått tips om vad man ska installera? Har DivX, flip4mac och Perian installerat.. Finns det något mer? Inget typ codecpaket som har det mesta som i Windows?

För ljudet behöver du troligen A52 AC3 codecen.
http://trac.cod3r.com/a52codec/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
För ljudet behöver du troligen A52 AC3 codecen.
http://trac.cod3r.com/a52codec/

King! Tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Tycker inte om QuickTime.

Bra komentar! Kanon!

ontopic: Jag upplever att datorn blir svalare när jag tittar på 720p/1080p - filmer med QT, övrigt använder jag mplayer, lägg till binären i pathen och kör den med terminalen, underbart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
King! Tack

d:o - Great.

Permalänk
Medlem

Jag kör senaste VLC på en Mac Mini Core Duo 1.66GHz med OS X 10.4.9 och det är inte det minsta ostabilt. Har du lagt in rätt version? Du har inte råkat lägga in PPC versionen på en Intel-Mac?

/Niclas

Permalänk
Medlem

har rätt vlc ja, har intel varianten till min intel mac. har du prövat att spela fram o tillbaka lite, eller gå i o ur helskärmsläge några gånger? rör man inte vlc, så funkar det annars kanon

Permalänk
Medlem

Fan vilket djup den här tråden fick
Jag har hittils använt VLC men man kanske skulle ta och börja spana på andra alternativ. VLC har nog hängt sig kanske 2-3 gånger på ett halv år hos mig.

Permalänk
Medlem

Har testat QT en del... jag hatar fortfarande QuickTime. Känns bara bloatigt och jobbigt, dessutom trivs jag inte med att behöva sitta och ladda hem codecs... det var något jag gjorde till PC innan VLC, 2007 på min Mac? Nej tack.

Jag ska testa Mplayer, annars är det väl bara att vackert vänta..!

Permalänk
Avstängd

finns det någon mjukvara för mac som kan visa hd-dvd och bluray?
klarar quicktime pro det?

Permalänk
Medlem

Gillar man inte QuickTimes interface finns NicePlayer: http://niceplayer.sourceforge.net/
Har väl sina sidor också i och för sig.