Permalänk
Medlem

AMD Athlon Xp 3000+

Hejsan jag skulle vilja ha hjälp med klockning.
AMD athlon XP 3000+ (Cool and Quite) har ett moderkort som heter ASUS A7V600-X
och just nu bara ett 512 drr minne på 200 mhz, men på torsdag får jag mitt nya 1024mb 400 mhz.
(Processorn ligger på 2,1 ghz nu)

Om någon känner att dom har tid och lust, gör en beskrivning eftersom jag inte alls är hajj på detta.

MVH joohaan

Permalänk

börja med att kolla i BIOS efter FSB-inställningen. höj den lite o testa sen om windows är stabilt ( testa även spel o annat så du anstränger systemet lite )

höj dock inte så mycket från gång till gång. blir datorn instabil så kan det kanske vara som så att du måste höja vcore till processorn. det finns inställningar för detta i BIOS med. va dock MYCKET försiktig med dessa inställningar, speciellt vcore. sakerna KAN ( om man har oerhörd otur ) gå sönder. höj inte vcore mer än vad som är absolut nödvändigt. ofta så brukar det räcka om man höjer vcore med ca 0.2 volt. om man nu inte ska överklocka mycket, dvs.

det viktigaste att hålla ögonen på är temperaturen. skaffa nåt program i stil med Everest för att hålla kolla på dessa saker.

som sagt var, du gör dessa saker på eget bevåg. kom inte o gnäll om det börjar lukta bränt eller om datorn inte vill starta eller liknande. jag tar inget som helst ansvar för om dina prylar går sönder.

lycka till med klockningen

Visa signatur

AMD Phenom II X2 550 upplåst till X4 @3,6Ghz. ASUS M5A78L, 12Gb Kingston DDR3, 250GB SSD KIngston, 500GB Seagate, ASUS GTX 670, ACER K242HL, WIN7 x64