Blu-ray Java i höst

Permalänk
Melding Plague

Blu-ray Java i höst

The Blu-ray Disc Association har tillkännagjort att Blu-ray-formatet kommer att uppdateras med några nya funktioner. Efter 31 oktober i år måste samtliga nya Blu-ray-enheter stödja programmeringsspråket Java. Detta kommer främst att användas till att skapa bild-i-bild-funktioner för att användas som kommentatorspår i filmer.

Läs nyheten: Blu-ray Java i höst

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jösses vad de verkar ha stressat igenom allting. Hoppsan, jag vet, vi slänger in java också...

Kan de inte tänka på sådant _medans_ de utvecklar formatet?

Känns som de sitter i 10 år med att jobba på en ny standard och sen när de blir färdiga så kommer de plötsligt på att det inte finns några som helst användningsområden för formatet ännu. Så blir allt ett havsjobb i alla fall.

Saker som ska hålla såpass länge som blu-ray bör mogna innan det kommer i konsumenternas händer.

Permalänk

Jag är också väldigt förvånnad, låter dåligt tilltänkt från början. En sån här sak borde faktiskt vara helt färdig innan den kommer ut. Eller de första kunderna används kanske som betatestare?

Permalänk
Avstängd

kul för de hightecnördarna som skaffat på sig en dyr blu-ray, och så måste de snart köpa en ny för att kunna spela upp de mestadels filmerna som kommer ut.

Permalänk

Jag tycker det i artikeln låter som om detta skulle vara något nytt att Blueray spelare bör stödja BD-java. Sedan kanske det är nytt att det just används för bild i bild och ommentatorspår så att de kan spara utrymme.

En svensk artikel om blueray från 2006-12-14
http://www.level7.nu/texter/read.php?id=121001
Slutligen finns lite småfinesser som stöd för Java-applikationer (förvänta er till exempel små minispel på blu-ray-utgåvan av Da Vinci-koden)

En blueray och HD DVD kombinerad spelare som släpps vilken dag som helst i sverige, där BD-java stöds 100 procent:
http://www.bildochljud.se/lg-klarar-baade-blu-ray-och-hd-dvd....

Att vara först att köpa produkter är alltid en chansning och man får ofta betala ett väldigt högt pris, det är ju inte precis heller ovanligt att det tillkommer mer finesser med tiden.
Det är dock inte så många fattiga utsatta personer som har köpt en blueray utan BD-java stöd och som inte vet hur de ska överleva utan bild i bild funktionen på sin storbildstv.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Nu kommer alla HDDVD-fans fram från kryphålet. Ni får passa på och ta lite frisk luft nu och tala ut, för med tiden så kommer ni att åka ner i hålet igen

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
Det är dock inte så många fattiga utsatta personer som har köpt en blueray utan BD-java stöd och som inte vet hur de ska överleva utan bild i bild funktionen på sin storbildstv. [/B]

..och för att man inte är fattig skall man då tycka det är okej att köpa en produkt som inte var fullständig vid lanseringen?

Vare sig man är rik eller fattig är detta lite dåligt.. det var ju inte någon himla konstig svår sak de lade till...
Först Ps3 förseningar och allt detta..
man ser ju att ett krig pågår och allt skall bara ske snabbt snabbt snabbt. Det är tyvärr konsumenter som ibland får betala, tycker det är synd, eftersom tack vare att folk betalade 30 tusen för en tv kostar den idag endast hälften (EXEMPEL)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Nu kommer alla HDDVD-fans fram från kryphålet. Ni får passa på och ta lite frisk luft nu och tala ut, för med tiden så kommer ni att åka ner i hålet igen

Vad är du då?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
..och för att man inte är fattig skall man då tycka det är okej att köpa en produkt som inte var fullständig vid lanseringen?

Vare sig man är rik eller fattig är detta lite dåligt.. det var ju inte någon himla konstig svår sak de lade till...
Först Ps3 förseningar och allt detta..
man ser ju att ett krig pågår och allt skall bara ske snabbt snabbt snabbt. Det är tyvärr konsumenter som ibland får betala, tycker det är synd, eftersom tack vare att folk betalade 30 tusen för en tv kostar den idag endast hälften (EXEMPEL)

En dator relaterad produkt är nästan aldrig fullständig vid lansering utan det kommer nya saker hela tiden. Nu är som sagt BD-java ingen nyhet utan många har vetat om de länge, något annat som de har vetat om är att blueray formatet kanske kommer att floppa och de får skaffa en sig hd-dvd istället. (vilken av dem som är bäst etc håller jag osagt, har heller inget med tråden att göra)

Tv-exemplet ja visst är det så, men det är ju också väldigt bra. För att någon måste finansiera utvecklingen och det finns gott om "rikt folk" som vill betala dyrt för halvfärdiga produkter, mot att de är först med att ha dem. Det är samma med processorer, grafikkort etc. Det är ju nu dual core processorer börjar bli bra (prisvärdig och utnyttjas etc.), hade ingen köpt en sådan före idag så hade det dröjt länge innan de hade varit så bra som de är idag.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
..och för att man inte är fattig skall man då tycka det är okej att köpa en produkt som inte var fullständig vid lanseringen?

tja, jag bråkade då inte om att min DVD inte klarade DTS som dök upp i spelare året efter de kom ut. (det blev ju knappast sämre av att DTS kom till) sen har det tillkommit en rad andra funktioner, som DIVX etc men det tar jag inte upp som exempel alls eftersom det inte har med uppspelning av DVD-skivor att göra egentligen.

och alla verker inte ha fattat (trots att det står i artikeln som ledde hit) att filmerna går lika utmärkt att spela upp utan JAVA-spelare som min DVD fortfarande klarar av DVD fint fast den inget DTS har:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
kul för de hightecnördarna som skaffat på sig en dyr blu-ray, och så måste de snart köpa en ny för att kunna spela upp de mestadels filmerna som kommer ut.

så, nej..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Detta var ju en anledning till att Warner bara släpper vissa titlar på HD-DVD, kanske satte press på tillverkarna att Matrix-boxen till blu-ray inväntar java-stödet innan den släpps. Även Batman Begins m.fl. väntar enligt uppgift på detta.

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem

"En dator relaterad produkt är nästan aldrig fullständig vid lansering utan det kommer nya saker hela tiden."

Självklart, det kallas utveckling, men vad jag menar är att den funktionen kunde ju enkelt läggas till från början, dock fanns nog inte tiden.
Min poäng var delvis att det pågår ett krig som gör att saker Stressas ut.

Och sedan Andreax: så vitt jag vet, finns det urgammla DVD maskiner som klarar det mesta (och DIVX och allt annar är inte ens något som hör till en DVD maskin utan är mer och mer åt HTPC hållet där man kan spela OLIKA format, det är ungefär som att köpa en Blu-ray och önska att den tar HD-DVD hehe fast det börjar komma det också).

Vilket fall som helst, PC produkter utvecklas med en enorm fart och det verkar som allt från DVD spelare till tv apparater börjar ta snabbare fart.

Folk som köpte en BRA plattbildstv 5 år sedan har nog fortfarande nöje av den, och visst, idag finns det mer och mer 1080P plasmor, men även ett halvt år sedan, var det inte lika aktuellt. Som sagt, bra att folk betalar tidigt för saker, men man hoppas att en firmware lösning kommer funka, så att man inte lider allt för mycket skada

Permalänk
Avstängd

Unlike the HD DVD standard, Blu-ray players are not required to have Ethernet ports for firmware updates.
Väldigt korkat att HD-DVD kräver Ethernet portar...

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi

Och sedan Andreax: så vitt jag vet, finns det urgammla DVD maskiner som klarar det mesta

(och DIVX och allt annar är inte ens något som hör till en DVD maskin utan är mer och mer åt HTPC hållet där man kan spela OLIKA format, det är ungefär som att köpa en Blu-ray och önska att den tar HD-DVD hehe fast det börjar komma det också).

nej, det fanns inte möjlighet att få ut DTS när jag köpte min spelare, inte på nån annan heller. standarden fanns inte för formatet, alltså exakt samma som detta fall. (med skillnaden att det inte kunde läggas till efteråt då)

goddag yxskaft, läs vad man skriver..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
kul för de hightecnördarna som skaffat på sig en dyr blu-ray, och så måste de snart köpa en ny för att kunna spela upp de mestadels filmerna som kommer ut.

Jag vet inte jag, men det verkar som om de flesta spelarna stödjer BD-Java. Så vitt jag minns så var det endast en spelare som inte hade Ethernetport.

/Adroam

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nej, det fanns inte möjlighet att få ut DTS när jag köpte min spelare, inte på nån annan heller. standarden fanns inte för formatet, alltså exakt samma som detta fall. (med skillnaden att det inte kunde läggas till efteråt då)

goddag yxskaft, läs vad man skriver..

hehe jo, jag läste vad du skrev, men den tiden då det INTE fans DTS kommer jag fan inte ihåg. Visserligen bodde jag ute i europa, och fluktade ungefär samtidigt på Philips första prototyper till DVD-r inspelare (94). hmm.. nåja, tycker i alla fall att grejor man köpte förut håll något längre än dagens hets tempo
Men visst, det är ju kul att det går framåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Unlike the HD DVD standard, Blu-ray players are not required to have Ethernet ports for firmware updates.
Väldigt korkat att HD-DVD kräver Ethernet portar...

Ethernet-porten erbjuder ju en del extra features. HD-DVD skivor kan med hjälp av internet erbjuda interaktivt material och mer bonusmaterial med tiden.

Att man ska kunna uppgradera via Firmwaren är ju ett rätt naturligt steg när ethernet-kravet redan finns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ethernet-porten erbjuder ju en del extra features. HD-DVD skivor kan med hjälp av internet erbjuda interaktivt material och mer bonusmaterial med tiden.

tror nog det skulle behövas en interaktiv lucka för VISA-kortet också innan du kan förvänta dig nått vettigt extramaterial den vägen..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kommer en firmware till PS3 som stödjer Java?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8