Sapphire X1950 Pro Dual testat

Permalänk
Melding Plague

Sapphire X1950 Pro Dual testat

Först ut var 3dfx med sitt Voodoo 5 6000, många år senare lanserade Nvidia sitt GeForce 7950 GX2. Toms hardware har nu fått tag på ett utvecklingsexemplar av Sapphire X1950 Pro Dual. Precis som tidigare nämnda grafikkort hittar vi fler än en grafikprocessor på detta kort, i det här fallet två stycken.

Läs nyheten: Sapphire X1950 Pro Dual testat

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trist med drivrutins problemen

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat att de skulle ha sådana problem. Det här kortet är ju unikt och stöds inte av någon drivrutin. De lär ju måsta göra egna drivrutiner om de ska få det att fungera.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

amd/ati jobbar säkert på nya redan nu

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk

Voodoo 5 5500 var om jag inte minns fel det första grafikkortet med 2 GPU:er. Voodoo 5 6000 hade 4 st.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det känns helt onödigt att köpa de kortet, jag själv skulle hellre köpa 8800GTS.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk

kul att se nyheter på söndagarna.

OT: tror nog att detta kortet bara är ett experiment för att få iordning tekninken så att den kan användas på r600.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Även ATI har tidigare kört med dubbla kretsar. Rage Fury MAXX
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/6/62/Rage_fury...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Även ATI har tidigare kört med dubbla kretsar. Rage Fury MAXX
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/6/62/Rage_fury...

Rage Fury maxx var ett jävla skitkort!
Drivrutiner som endast fungerade i Win98SE :/

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Som jag förstår är detta helt och hållet Saphires skapelse. All heder till dem i sådana fall. Det visar ju om inte annat att det går att göra något annat än att designa retaillådan och slänga på klistermärken på referensdesignen. Jag tror dock inte att detta kommer bli någon större hit... känns som om detta skulle ha kommit i höstas. Jaja, det är ju fortfarande bara ett utvecklingsexemplar så drivrutinerna kommer säkert tweakas ett par snäpp till och vi har ju fortfarande inte fått se vad det kan göra i en 2x2-konfig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Rage Fury maxx var ett jävla skitkort!
Drivrutiner som endast fungerade i Win98SE :/

Spelar ingen roll, faktum kvarstår dom har gjort det innan.

Citat:

Dear Customer,

You have previously contacted our Microsoft Windows 2000 feedback email address to comment or inquire about RAGE FURY MAXX drivers and support for the Microsoft Windows 2000 operating system.

I regret to inform you that our plan to provide a RAGE FURY MAXX driver for the Windows 2000 operating system cannot be completed. Due to issues with enumerating the chip ID's, of the dual RAGE 128 PRO graphics chips, we are unable to complete the driver for our RAGE FURY MAXX card.

ATI sincerely apologizes for promising a driver to you and then being unable to complete it. This was an unforeseen technical issue during the development of the Windows 2000 RAGE FURY MAXX drivers.

For those customers who wish to contact me directly to comment on this situation, please email me at cservice@ati.com. I welcome your comments and feedback

www.anandtech.com/showdoc.html?i=1422

Citat:

Suddently, in an environment loaded with heavy textures and driven by Direct 3D, we see the ATI Rage Fury MAXX to take the lead. This D3D game optimised for SSE and 3Dnow including T&L as well as a bunch of technological refinemnts, is very tough on graphic cards and it is for all these reasons that we used it. .....

.....Apparently, the Rage Fury MAXX D3D drivers are really very well optimized for the 32-bit color mode when using high resolutions. Note that the Rage Fury MAXX almost double the performances of the GeForce 256 SDR that we used.

www.active-hardware.com/english/reviews/video/rage-fury-maxx-...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viggen
Jag tycker att det känns helt onödigt att köpa de kortet, jag själv skulle hellre köpa 8800GTS.

Känns som ett mer prisvärt köp ja...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viggen
Jag tycker att det känns helt onödigt att köpa de kortet, jag själv skulle hellre köpa 8800GTS.

Jo, nu kan det vara så, men när DAAMIT släpper sin nya serie så, vad tror du sapphire kommer att försöka göra?
Sätta två GPUs på samma kort och eftersom att dom redan har gjort det en gång så blir det förmodligen enklare nu

Skulle dock gärna vilja veta hur varmt det kortet blir, det ser iaf ut som en riktig fet kylare

Permalänk
Avstängd

3dfx var före sin tid.

Vore det inte bättre med dualcore istället för dual GPU's?
Två GPU's borde bli kräva mer kylning och mer ström?

Usch för 2x 40mm fläktar på kortet.

Synd att GDDR4 inte slagit igenom snabbare...

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

känns ju dock mer som att dom leker med tekniken än att dom faktiskt försöker göra en storsäljare... får dom till en bra lösning så kan odm ju använda den framöver? för crossfire är ju inte direkt prisvärt överhuvudtaget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
3dfx var före sin tid.

Vore det inte bättre med dualcore istället för dual GPU's?
Två GPU's borde bli kräva mer kylning och mer ström?

Usch för 2x 40mm fläktar på kortet.

Synd att GDDR4 inte slagit igenom snabbare...

Nope...då måste dom ju skapa en helt ny kärna som är en dualcore...dessa kärnor på detta kortet finns ju redan..om jag fattade dig rätt nu ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
3dfx var före sin tid.

Usch för 2x 40mm fläktar på kortet.

Japp det var dom!

2st 40mm?? hmm!!

www.x86-secret.com/articles/divers/v5-6000/v56kgb-6.htm

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

ish.. de måste ta mycket ström

Permalänk
Medlem

Fet kylare

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Snart är grafikkorten lika stora som moderkorten ju :S

Visa signatur

C2D E4300 @ 3150Mhz | 2048MB OCZ Gold XTC 4-4-4-12 | ASUS P5N-E SLi | Albatron GeForce 8800GTS | 200GB IDE | Atrix Extreme power 520W | Antec Nine Hundred | Superpi @ 18s |

Permalänk

en PR sak helt klar.t Kortet har kommit helt o hållet olämpligt. Sapphire kommer inte känna ett öre på den här skappelse. Bara demonsterar Sappihers möjligheter, vilket ger bra PR.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Såg det inte ut som om kortet presterade jävligt bra? De övriga korten i testet ska ju ha bra drivrutiner i alla applikationer och det här dualkortet utpresterade ju 8800gts flera gånger och låg t.o.m. jämt med GTX en gång. Kommer ju dock aldrig stödja dx10 så det känns ju lite ute och allt vi kan hoppas på är att dom kommer med något liknande för r600.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SubMarine
Voodoo 5 5500 var om jag inte minns fel det första grafikkortet med 2 GPU:er. Voodoo 5 6000 hade 4 st.

mm... stämmer bra det

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Vilken bjässe. Jag trodde inte det kunde bli värre än 8800GTX men där ser man. Synd på driviskrångel men det kanske åtgärdas innan kortet landar på marknaden.

Intressanta bilder skruvis postade med. Jag var för ung för att vara med på den tiden men det fanns visst problem med små datorlådor då med.

Permalänk
Medlem

Det fanns lösningar som motsvarar dagens dubbla GPU:er redan på Voodoo1-tiden. Quantum3D hade sli-på-ett-kort både för V1 och V2. Lägg särskilt märke till "Quantum3D Obsidian 100SB-4400".

http://www.tdfx.de/eng/grafikkarten_alle.shtml

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Vore det inte bättre med dualcore istället för dual GPU's?
Två GPU's borde bli kräva mer kylning och mer ström?

Menar du att Sapphire borde ha utvecklat en ATI-GPU med två kärnor?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrAmin
Snart är grafikkorten lika stora som moderkorten ju :S

Kul tanke..

Man köper ett grafikkort som man kan montera in CPU-kort på. Kan vara en väg att gå, man monterar på så många CPU kort man behöver.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu