Permalänk
Medlem

Problem med x2 3600+.. fortfarande

Hejsan, jag har store problem med min x2 3600+.... den har för hög temperaturköpte idag lite arctic silver 5 och satte på men jag ser ingen direkt förbättring... när jag kör med orthos i tre minuter så ligger tempen på 52c och frekvensen har gått ner till 1100 mhz. Frekvensen går ner mitt i orthos testet.

Någon som upplevt detta problem ?

Permalänk
Avstängd

Om du känner på processorn, är den varm då? jag får själv fel tempratur med denna men processorn är kall (nästan). Har detta kort
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326342

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Ja, kylflänsen är rätt så varm.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Ja, kylflänsen är rätt så varm.

vad är "rätt så varm", bränner du dig?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Nej långt ifrån, vet inte vad jag ska säga, vamare än kroppstemperatur ?

Permalänk
Medlem

Re: Problem med x2 3600+.. fortfarande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Hejsan, jag har store problem med min x2 3600+.... den har för hög temperaturköpte idag lite arctic silver 5 och satte på men jag ser ingen direkt förbättring... när jag kör med orthos i tre minuter så ligger tempen på 52c och frekvensen har gått ner till 1100 mhz. Frekvensen går ner mitt i orthos testet.

Någon som upplevt detta problem ?

Att frekvensen går ner torde indikera att processorn inte är belastad längre.. Hur går det om du stänger av cool'n'quiet?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Den är av. :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Den är av. :S

Hur har du stängt av den?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Om du har 52 grader vid full belastning ska du vara glad och inte orolig, det är nämligen mycket lågt.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

ööh? lågt? det är inte kul att köra på 1100mhz, inte heller kul att datorn stängs av stup i ett

@skruvis
Via bios.

Ska också nämnaatt cpun va uppe i 75c i bios men när jag startade datorn va den nere i 45c

Permalänk
Medlem

1. Varm kylfläns innebär att den har kontakt med processorn. Inget fel där.
2. Processorn går ner i frekvens och spänning när den inte belastas. Sparar ström och gör den svalare än om den idlar i full hastighet. Inget fel där.

X2-3600 stöds officciellt bios 1.2, som ej kommit upp på MSI's nerladdningssida. Om den stöds redan i bios 1.1 från september 2006 framgår ej på MSI's sida.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
1. Varm kylfläns innebär att den har kontakt med processorn. Inget fel där.
2. Processorn går ner i frekvens och spänning när den inte belastas. Sparar ström och gör den svalare än om den idlar i full hastighet. Inget fel där.

X2-3600 stöds officciellt bios 1.2, som ej kommit upp på MSI's nerladdningssida. Om den stöds redan i bios 1.1 från september 2006 framgår ej på MSI's sida.

2. Cool n Quiet, jag vet, men den går alltså ner i mhz mitt i testen, inte efter.

Hmmm okej, frågade här på forumet om delarna skulle passa ihop och alla verkade hålla med, nu verkar det ju som inte moderkortet stödjer brisbanes?

Permalänk
Avstängd

vilka höga temperaturer

Permalänk
Medlem

Hmmm. Idag tog jag mig en titt i bios och såg att tempen var 75c!! kollade ner och öppnade dator sidan medan datorn var på, när jag var klar kollade jag upp på skärmen och såg att tempen var på 116c. sen stängdes daton av. Hmmm.

Permalänk

Hur hög spänning ger du till processorn?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Ska också nämnaatt cpun va uppe i 75c i bios men när jag startade datorn va den nere i 45c

Det är väl något fel med det som mäter tempen. Det är inte för varmt men det ger fel signaler för det som moderkortet tyder, ställ in så att moderkortet inte stänger ner vid 75 utan vid en högre tempratur

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

1.3v (orginal)

Jo, det är ju så att den inte stödjer brisbanes, kan det vara problemet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Hmmm. Idag tog jag mig en titt i bios och såg att tempen var 75c!! kollade ner och öppnade dator sidan medan datorn var på, när jag var klar kollade jag upp på skärmen och såg att tempen var på 116c. sen stängdes daton av. Hmmm.

Oj då, det låter som om kylflänsen inte sitter på rätt. Kolla så det inte sitter nåt ivägen och att den får full kontakt med cpu'n.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.