Mac OS på en Intel Centrino Laptop?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Egentligen så förvånar det mig att inte konkurrensmyndigheterna sätter stopp för Apples ensamrätt/monopol på Mac OS X. EU borde stämma Apple för att sära på mjukvaru och hårdvaru delen av Apple.

Apple har monopol på OSX ja, men OSX har inte monopol på marknaden. Skulle Apple göra OSX kompatibelt med alla PC datorer så skulle en del av Apples charm försvinna. En av de stora fördelarna med Apple datorer är just att operativsystemet är skräddarsytt för hårdvaran. Hårdvaran och mjukvaran funkar perfekt med varandra, en egenskap som är fruktansvärd viktigt i produktionssystem.

Om du tänker med den retoriken så borde ju tex Texas instrument släppa sin mjukvara separat och göra den kompatibel med andra miniräknare. Då sitter du där på ditt matteprov med en miniräknare där drivrutinerna till knappsatsen krånglar PGA att texas inte klarar av att göra en mjukvara kompatibel med tusentals olika räknare, lyckat? Visst det kanske inte är en perfekt liknelse men jag hoppas att du förstår poängen.

Det är inget negativt med att låsa ett operativsystem till en viss hårdvara, biltillverkarna gör så, tillverkarna av miniräknare gör så, elektrolux gör så med sina diskmaskiner, ja alla möjliga produkter som har mjukvara och hårdvara.

Ska EU stämma BMW för att deras mjukvara inte är kompatibel med Volvo bilar?

En Apple dator med OSX är en helhetsprodukt, en vanlig PC är en produkt och operativsystemet är en annan produkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Om du tänker med den retoriken så borde ju tex Texas instrument släppa sin mjukvara separat och göra den kompatibel med andra miniräknare. Då sitter du där på ditt matteprov med en miniräknare där drivrutinerna till knappsatsen krånglar PGA att texas inte klarar av att göra en mjukvara kompatibel med tusentals olika räknare, lyckat? Visst det kanske inte är en perfekt liknelse men jag hoppas att du förstår poängen.

nej det var väl ingen vidare liknelse, Texas instruments räknare bygger väl knappast på samma hårdvara som exempelvis Casios eller HP:s räknare?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
nej det var väl ingen vidare liknelse, Texas instruments räknare bygger väl knappast på samma hårdvara som exempelvis Casios eller HP:s räknare?

Skiljer nog inte speciellt mycket hårdvarumässigt bland räknarna, de flesta kör med zilog Z80 processor. Men nog diskuterat om miniräknare

Finns ju vissa skillnader mellan PC och Mac ocså, dock blir väl dessa mindre och mindre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nae, det kan dom ju iof inte. enda förevändningen jag kan tänka mig där de kan neka nån utan riskerar åtal i det fallet är om det är för att den är för gammal eller nått sånt.

Näe, dom kan säga att du uppträder störande och ber dig lämna affären. Det enda dom inte kan säga är att "Nej, du är bög", "Nej, du är neger" eller något annat som är uppenbart diskriminerande och kränkande. Dom har ingen som helst skyldighet att sälja något till dig.

Permalänk

Säkert 90% av Sweclockers alla aktiva andvändare piratkopierar laddar ner någonting olagligt minst 1gång i månaden, vad ska man annars ha alla TB på hårddisken till?