Tre aluminiumtangentbord

Permalänk
Melding Plague

Tre aluminiumtangentbord

Beiga tangentbord passar till beiga datorer. Har man ett Lian Li eller annat aluminiumchassi kan ett tangentbord i samma material göra sig bra på datorbordet. SweClockers har testat tre stycken aluminiumtangentbord från tillverkarna Hiper, Speed Link och Ione.

Läs recensionen: Tre aluminiumtangentbord.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir att beställa en Hiper då

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Finns det inga riktiga alubord för folk som inte bara vill ha estetiken utan även den sköna känslan av metall?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Ingen av dessa verkar särskilt lockande..
Jag har funderat på nytt diverse tangentbord nu ett tag, men jag kommit fram till att jag ska köpa ett på Jula för det står något i stil med "låga tangenter, tyst och spillvänligt". Vad kan man mer begära?

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Om de bara kunde ge fan i att ändra tangentbordslayouten hade de kanske varit på tal, tänker inte släppa mitt ultrax flat för några av dessa hemskheter ialllafall

Permalänk
Hedersmedlem

Måste bara påpeka en liten research-miss. I inledningen talas om att ha ett tangentbord med De Lorean-utseende. De Loreans största skillnad mot andra bilar var att karossen var gjord i rostfritt stål, inte aluminium som skribenten tycks tro. Läs mer om denna underbara bil här: http://en.wikipedia.org/wiki/De_Lorean_DMC-12

Angående recensionen kan jag säga att jag efter en kort tids användning slängde in mitt Hiper alu-bord i skrotsamlingen då dess aviga tangentplacering och bristande tryckkänsla höll på att göra mig vansinnig. Har nu ett Logitech http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/SE/SV,CRID... i högblank svart plast med normal tangentplacering och normalt tryck. Faktum är att jag till och med tycker det är snyggare än alubrädan. Tänk att 99:- kan ge så mycket.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Angående recensionen kan jag säga att jag efter en kort tids användning slängde in mitt Hiper alu-bord i skrotsamlingen då dess aviga tangentplacering och bristande tryckkänsla höll på att göra mig vansinnig. Har nu ett Logitech http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/SE/SV,CRID... i högblank svart plast med normal tangentplacering och normalt tryck. Faktum är att jag till och med tycker det är snyggare än alubrädan. Tänk att 99:- kan ge så mycket.

Det är nog ett sånt som de har på Jula.. Det ser ut att vara blankt.. Så det är bra säger du? Låter fint!

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Det dröjde därför inte länge i persondatorns historia innan aluminiumchassin lanserades och vikten i kombination med utseendet gjorde produkterna mycket populära. Vem vill inte ha en datorlåda som ser ut som en DeLorean?

vill bara påpeka att DeLoreans inte var byggda av aluminium. åas verkar ju knappt dessa tangentbord vara det heller så..

/ grr.. 5 minuter sen med besserwissandet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thx
Om de bara kunde ge fan i att ändra tangentbordslayouten hade de kanske varit på tal, tänker inte släppa mitt ultrax flat för några av dessa hemskheter ialllafall

Word!

Ogillar också de förändringarna. Ser så "ihoptryckt" ut. Vill ha lite distans till sifferknapparna på högersidan iaf. Det skulle ha gjorts ett par aluminiumbord av ultrax istället!

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk

fan va konstigt att alla tangenter inte funkade när man håller inne båda shiftknapparna. Mitt microsoft tangentbord registrerar alla knappar på rad med båda shiftknapparna intryckta, men däremot funkar inte space + ctrl vilket gör att man inte kan duckhoppa i spel och liknande saker.

Permalänk
Medlem

1. Tangentbordet ska vara någorlunda ergonomiskt för att vara exklusivt

2. HELA tangentbordet SKALL vara Aluminium INKLUSIVE alla knappar

3. Tangentbordet ska vara robust och vara RELATIVT tungt

Blev bara irriterad över att se dessa produkter.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
1. Tangentbordet ska vara någorlunda ergonomiskt för att vara exklusivt

2. HELA tangentbordet SKALL vara Aluminium INKLUSIVE alla knappar

3. Tangentbordet ska vara robust och vara RELATIVT tungt

Blev bara irriterad över att se dessa produkter.

Håller med dig

Permalänk

ja har ett Hiper Aluminium är ass gött:D köpte de på dh winter ångrar mej inte. köp Hiper Aluminium

Visa signatur

Kolla in min drickaback

Permalänk
Medlem

Mycket bra recension. Själv har jag ett G11 och är nöjd med detta men om man funderar på ett köpa sig ett Alu-T-bord så är ju deffo infon om WASD-knapparna viktig. Vem kunde tro att man inte kan springa, strejfa och hoppa in i ett fordon samtidigt?? (W, A och E) Chokerande!

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
1. Tangentbordet ska vara någorlunda ergonomiskt för att vara exklusivt

2. HELA tangentbordet SKALL vara Aluminium INKLUSIVE alla knappar

3. Tangentbordet ska vara robust och vara RELATIVT tungt

Blev bara irriterad över att se dessa produkter.

yep så enkelt är det... finns det några sådana???

och får gärna kosta mer än 200 kr också..

Permalänk
Medlem

Jag behåller nog mitt Keytronic KT1000 ett tag till.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

haha ja! Bara efter att ha sett priset slutade jag läsa. Men iof kostade ultraX 300 ^^, och det är ju äkligt skönt.

Permalänk
Medlem

Skulle helt klart vara trevligt med ett tangentbord helt i aluminium. Däremot tror jag att det var något problem med aluminiumknapparna, därför kör man med plast. Tror det handlade om att det inte var bra att ha så mycket kontakt med metall. Úngefär samma anledning som folk i kassan har handskar, men det kanske är nickelallergi? Jaja någon anna kanske vet bättre.

Permalänk
Medlem

Vill ha ett kompakt tangentbord utan den numeriska delen men med standardlayout i övrigt. De tretton knapparna mellan bokstavsdelen och den numeriska delen ska vara oförändrad. I annat fall tycker jag ihoppackandet bara blir störande.

Det närmsta jag kommit är Logitech DiNovo som dock faller på att man fifflat bort insert-tangenten.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk

det är bara gamla tangentbord som är bra, alla nya har ju typ bara små tangenter, inget motstånd i tangenterna, ihop pressad layout. dem suger.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Avgudar mitt hiper!
Störde mig först på den annorlunda tangentbords layouten men det var bara en vane sak

Hade gött gott folk!

Permalänk
Medlem

Finns det något alu-tangentbord som har en bra layout?
Vem bryr sig om att tangentbordet är minte, inte så att man vill ha musen närmare mitten för det och vad ska man göra med det extra uttrymmet man får?
Godisplats eller vadå?

Skulle lätt köpa ett Speed Link Ultra Flat Metal om det hade haft normal layout.

Någon som kan rekommendera ett tangentbord med normal layout som har lite laptop-feeling? Kör Logitech UltraX som börjar bli slitet och de nyare versionerna gillar jag inte samt att det borde kunna bli bättre.

Permalänk
Medlem

Ni borde plockat med Perific's aluminium tangentbord, det hade varit intressant.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter ett kompakt tangentbord i samma stil som notebooks. Jag skriver nog mer på min notebook än på min stationära dator, och det minitangentbordet jag har i dagsläget börjar bli lite gammalt, plus att tangenterna låter som bara den. Jag vill ha ett med bra kvalitet och kort slaglängd på tangenterna och inget tramsigt ljus.

Jag har detta i dagsläget: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010011322

Jag har rättare sagt tre sådana tangentbord som jag köpte för många år sedan.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk

sjukt irriterande att tillverkare inte kan göra tangentbord som är både luxösa och som har STANDARD LAYOUT!

orka vänja sig vid att tangenter som det till <,*, alt, enter, backspace och liknande är runtflyttade om man använder flera datorer.

aldrig något av dessa tre!

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk

Själv har man en Hiper och den är helt underbar

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

Usch Usch Usch!

Varför är dom tvugna att ändra knapparnas position? Hatar verkligen det, så ingan av dom är något för mig!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Skulle helt klart vara trevligt med ett tangentbord helt i aluminium. Däremot tror jag att det var något problem med aluminiumknapparna, därför kör man med plast. Tror det handlade om att det inte var bra att ha så mycket kontakt med metall. Úngefär samma anledning som folk i kassan har handskar, men det kanske är nickelallergi? Jaja någon anna kanske vet bättre.

Anledningen till att folk i kassorna i större städer har handskar är för att dom helt enkelt inte vill ta i dig (läs människor) Pga smitta osv.

att dom inte skulle kunna göra ett tangentbord i aluminium är bullskit. dom hade åtminstone kunnat gjort ett aluminium skal till varje knapp. Det är priset det handlar om

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det något som ett test som detta inte visar. Färgen på knapparna lossnar efter ett tags användning på Speedlink. Efter ett år så är det stora svarta fläckar om man spelar mycket och efter ytterligare nästan 1 år så ser det ut som mitt nedan. Det kan också vara värt att veta att jag är en människa som saknar handsvett (eller har handsvett i en otbetydlig skala). En människa som är lite fuktig om händerna kan nog få samma resultat ganska snabbt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Tyvärr finns det något som ett test som detta inte visar. Färgen på knapparna lossnar efter ett tags användning på Speedlink. Efter ett år så är det stora svarta fläckar om man spelar mycket och efter ytterligare nästan 1 år så ser det ut som mitt nedan. Det kan också vara värt att veta att jag är en människa som saknar handsvett (eller har handsvett i en otbetydlig skala). En människa som är lite fuktig om händerna kan nog få samma resultat ganska snabbt.

http://www.feworks.se/speedlink.jpg

Schysst! Haha, här ser man verkligen vilka tangenter som använts flitigt!

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |