Permalänk
Medlem

Kylaren var FET förhoppningsvis kommer detta kort fungera som det ska under alla svåra grafiska situationer.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk

Jovisst vore de trevligt om kortet var tyst och ändå höll god kylningskapacitet. Men ja inväntar nog XTX, kan i så fall höst verkligen vara ett rykte som stämmer eller är juni vettigt?.. ja håller i pengarna så länge de går och tills tiden är rätt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Men skulle inte den inte vara värre i 3dmarks än i spel??
Med en Quad som snurrar i 3,7ghz, det var inte 12.2k speciellt imponerande poäng.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Jovisst vore de trevligt om kortet var tyst och ändå höll god kylningskapacitet. Men ja inväntar nog XTX, kan i så fall höst verkligen vara ett rykte som stämmer eller är juni vettigt?.. ja håller i pengarna så länge de går och tills tiden är rätt.

Juni kan du förmodligen glömma om vi inte har lite tur. Jag hoppas det är som du kanske tror.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
http://www.nordichardware.com/forum/viewtopic.php?topic=8428&...
undra vilket kort han kör med

Något bättre
Mao kan man nog klocka kortet en hel del.
SM3 runt 5900 e inte illa för ett singelkort.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Men skulle inte den inte vara värre i 3dmarks än i spel??
Med en Quad som snurrar i 3,7ghz, det var inte 12.2k speciellt imponerande poäng.

Nejdå det här är ett ES sample kort med gamla drivrutiner som jag fattat det. Än en gång säger Victor Wang att han får mer poäng i 06 och 05 med samma drivrutiner samt den versionen som är 512 mb DDR3 och standardklocka. Dvs, GDDR3 512 mb är snabbare än 1 GB GDDR4.

Ta ingen information jag postar som ngt hugget i sten alltså. Det jag postar är bara vad killar som inte är under NDA postar. Det hade lika gärna kunnat vara du som lagt ut resultaten. Det är inte hårdvarugurus som vet vad de gör ;9

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jo men att 1gb är slöare än 512mb förvånar mig inte, storleken på minnet har väldigt liten betydelse i 3dmark så länge det ligger runt 512.
Tightare timings är nog att föredra(vilket 512mb versione verkar ha då ddr4 generelt är slöare), vet själv när jag klockade som mest med mitt 7900GTX att timings gav mkt ökning.

Fan jag vill att det ska komma lite vettiga reviews snart på korten.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Jo men att 1gb är slöare än 512mb förvånar mig inte, storleken på minnet har väldigt liten betydelse i 3dmark så länge det ligger runt 512.
Tightare timings är nog att föredra(vilket 512mb versione verkar ha då ddr4 generelt är slöare), vet själv när jag klockade som mest med mitt 7900GTX att timings gav mkt ökning.

Fan jag vill att det ska komma lite vettiga reviews snart på korten.

Aha oki men ändå borde inte kockfrekevensen göra upp för det? Iofs vet jag inte vad Victor Wang kör sitt kort i men säg tex. 800(1600)GDDR3 Vs. 1000 GDDR4 (2000) MHz

Banbredden borde kanske bara ha betydelse närr AA och AF kommer i spel vid höga upplösningar när jag tänker efter. SKyller på den almänna fyllan som just nu innehas av mig

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jo du har rätt..1gb är ganska bra vid höga upplösningar och AA.
Vilket inte används i 3dmakrs standard test

BTW- du skriver för bra för att vara tillräckligt full...häll i dig en 70cl renat ska du se att det börjar lossna lite

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk

R650, 65 nanometre comes in Q3

Citat:

ATI is working hard to bring out a new high end card and this one is scheduled for Q3. This is basically the R600 done right and is nothing more than the R600 shrunk to 65 nanometre.

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Mmmm... läste R600/650's senaste igår ja med. Verkar skrota 80/90nm i vilket fall som helst för på XTX. Med 65nm teknik lär dom nog få ner energiförbrukningen en del. Kan de kanske bli som de snackades vilt om för några månader sen (1/3 minskning).
Nu kanske vi till och med ser stock core-speed på runt 950-1000mhz

*basically the R600 done right* Ja om vi nu får ordentlig prestanda i XTX-kortet så att den mäter över Nvidia's lilla upgrade, Ultra så kan de nog bli riktigt bra.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Mmmm... läste R600/650's senaste igår ja med. Verkar skrota 80/90nm i vilket fall som helst för på XTX. Med 65nm teknik lär dom nog få ner energiförbrukningen en del. Kan de kanske bli som de snackades vilt om för några månader sen (1/3 minskning).
Nu kanske vi till och med ser stock core-speed på runt 950-1000mhz

*basically the R600 done right* Ja om vi nu får ordentlig prestanda i XTX-kortet så att den mäter över Nvidia's lilla upgrade, Ultra så kan de nog bli riktigt bra.

Då har säkert Nvidia släppt något nytt. Nvidia har mycket försprång. Sen är det ju så att dom kör om varandra hela tiden, dock ligger Nvidia steget före just nu.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Då har säkert Nvidia släppt något nytt. Nvidia har mycket försprång. Sen är det ju så att dom kör om varandra hela tiden, dock ligger Nvidia steget före just nu.

Hehe.. Nää de de lär ju inte precis vara omöjligt att vi ser ex 8900 därefter, och med stor sannolikhet lär dom nog ha jobbat sig ner mot 65nm. Men visst ligger Nvidia förre, inget snack om saken.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd

Nvidia ligger före?
Nvidia som knappt kan producera WHQL drivrutiner de senaste åren där ati producerat 1 i månaden.

Ati´s XT är faktiskt ett bättre kort rent feature mässigt än nvidias 8800 serie.
Prestandan kan diskuteras en hel del beroende på vilka tester man tittar på där NDA inte är släppt.

Pris/prestanda kommer ati´s kort att väga tyngst, halva priset emot Nvidias Ultra med liknande prestanda samt features som nvidia inte har.
Köp 2 ati kort för samma pris som nvidias singelkort och kör om.

Folk som kör htpc, väljer ati.
Folk som klockar lite lagomt väljer ati.

extremklockaren väljer kort som går att klocka högt med extremmetoder.

Den prismedvetne och de som kör windows Vista lär välja Ati.

Nvidia har inget försprång vad jag kan notera, ati har samma generation som Nvidias 8800 serie där inget spel med DX10 är ute än.
(Crysis vart är du)

ATI´s kort är också lite mer framtidsorienterade med Vista som mål och dx10.

Prestanda är något som skiftar med drivrutiner och dess uppdateringar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Nvidia ligger före?
Nvidia som knappt kan producera WHQL drivrutiner de senaste åren där ati producerat 1 i månaden.

Som var hemst buggiga.
Och varför producera en ny varje månade, för det gör man om drivern innan var buggig. För de gör knappast för "skoj" skull att släppa en ny varje månad eller vad det blir.

Citat:

Ati´s XT är faktiskt ett bättre kort rent feature mässigt än nvidias 8800 serie.

Hur?

Citat:

Folk som kör htpc, väljer ati.

Smack sak där. Men länge så har nVidia varit val för HTCP med sina fläktfri kort med god prestanda.

Citat:

Folk som klockar lite lagomt väljer ati.

Nej det gör de inte. De väljer nVidia också.

Du har verkligen mycket ATI kärlek. Kanske du kan dela med dig lite så jag kan också se åtminstånde positivt på ATI och deras produkter.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Nvidia ligger före?
Nvidia som knappt kan producera WHQL drivrutiner de senaste åren där ati producerat 1 i månaden.

Ati´s XT är faktiskt ett bättre kort rent feature mässigt än nvidias 8800 serie.
Prestandan kan diskuteras en hel del beroende på vilka tester man tittar på där NDA inte är släppt.

Pris/prestanda kommer ati´s kort att väga tyngst, halva priset emot Nvidias Ultra med liknande prestanda samt features som nvidia inte har.
Köp 2 ati kort för samma pris som nvidias singelkort och kör om.

Folk som kör htpc, väljer ati.
Folk som klockar lite lagomt väljer ati.

extremklockaren väljer kort som går att klocka högt med extremmetoder.

Den prismedvetne och de som kör windows Vista lär välja Ati.

Nvidia har inget försprång vad jag kan notera, ati har samma generation som Nvidias 8800 serie där inget spel med DX10 är ute än.
(Crysis vart är du)

ATI´s kort är också lite mer framtidsorienterade med Vista som mål och dx10.

Prestanda är något som skiftar med drivrutiner och dess uppdateringar.

Släpp sargen, du kan inte jämföra ett kort som finns med något som inte finns.

ATIs bästa kort är 9 månader gammalt och kommer inte i närheten av vad 8800 presterar. Det är läget just nu, och det är det som betyder något. Allt detta prat om ett kort som har massa bluffsiffror från opålitliga källor runt om hela internet börjar bli en smula tröttsamt.

6 månader sedan konkurrenterna måste man kunna släppa ett kort som inte bara matchar eller precis slår det äldre kortet på fingrarna, då ska man krossa det gamla kortet.

Visa signatur

"Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Nvidia ligger före?
Nvidia som knappt kan producera WHQL drivrutiner de senaste åren där ati producerat 1 i månaden.

Ati´s XT är faktiskt ett bättre kort rent feature mässigt än nvidias 8800 serie.
Prestandan kan diskuteras en hel del beroende på vilka tester man tittar på där NDA inte är släppt.

Pris/prestanda kommer ati´s kort att väga tyngst, halva priset emot Nvidias Ultra med liknande prestanda samt features som nvidia inte har.
Köp 2 ati kort för samma pris som nvidias singelkort och kör om.

Folk som kör htpc, väljer ati.
Folk som klockar lite lagomt väljer ati.

extremklockaren väljer kort som går att klocka högt med extremmetoder.

Den prismedvetne och de som kör windows Vista lär välja Ati.

Nvidia har inget försprång vad jag kan notera, ati har samma generation som Nvidias 8800 serie där inget spel med DX10 är ute än.
(Crysis vart är du)

ATI´s kort är också lite mer framtidsorienterade med Vista som mål och dx10.

Prestanda är något som skiftar med drivrutiner och dess uppdateringar.

ATi's VD var möjligtvis ingen fru ATi?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steps
6 månader sedan konkurrenterna måste man kunna släppa ett kort som inte bara matchar eller precis slår det äldre kortet på fingrarna, då ska man krossa det gamla kortet.

Tror du att HD2900XT kommer ha en chans mot 8800GTX så kommer du bli besviken när recensionerna kommer

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Tror du att HD2900XT kommer ha en chans mot 8800GTX så kommer du bli besviken när recensionerna kommer

Jo, tyvärr är det nog så. Riktigt tråkigt att man inte lyckas med mer på ett halvår..

Visa signatur

"Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steps
Jo, tyvärr är det nog så. Riktigt tråkigt att man inte lyckas med mer på ett halvår..

mjo... :/

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

Jag tror inte vi behöver vara så oroliga faktiskt. AMD är inte dumma i huvudet och inte ATi killarna heller. Stämmer det att XT kortet kommer att kosta cirkus 3500kr så kommer det vara intressant.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag tror inte vi behöver vara så oroliga faktiskt. AMD är inte dumma i huvudet och inte ATi killarna heller. Stämmer det att XT kortet kommer att kosta cirkus 3500kr så kommer det vara intressant.

fast stämmer ryktet om 750 w nättagg så går pengarna man tjänar dit istället

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
fast stämmer ryktet om 750 w nättagg så går pengarna man tjänar dit istället

Ja det stämmer....om du ska köra två i Crossfire.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

kommer det vara stor prestanda skillnad mellan HD2900XT/XTX mot 8800GTS 640mb korten?

ja menar tillräcklig för att uppgradera samt kommer 2900 korten vara DX10 kort?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Har man redan 8800 har jag enormt svårt att se någon anledning att byta till ATIs senaste, särskilt när kortet inte ens finns ute ännu.

2900 är till för de som inte redan skaffat 8800.

Ja, det är DX10, men ingen här åtminstone vet ännu hur DX10 kommer att bete sig så det är rena spekulationer hur 8800 resp. 2900 kommer att uppföra sig i DX10.

Det vi vet om DX10 är att det är sagt att det ska _förbättra_ prestandan vid godis-grafik jämfört med DX9 och eftersom dagens kort fungerar utmärkt i DX9 så kommer troligen inte DX10 att bli något problem för vare sig Nvidia eller ATI.

Vad vi också vet är att de som utvecklar kommande DX10-spel inte har haft något annat kort än 8800 att använda under hitillsvarande utvecklingsarbete så det finns anledning att tro att Nvidia kan ha ett visst försprång vad det gäller optimeringar i spelen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

men 8800gtx var ju bättre i testet?

Visa signatur

c2d e6600 @ 3.5 @ Scythe Infinity - p5w dh DLX - 2048 Corsair XMS2 pc6400 - Antec P182 - BFG 8800 GTS 640 OC2 - Acer AL1916W 19 tft Widescreen - Corsair HX520 - Itrigue 3300 2.1 - Razer Diamondback -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk

Vad vi också vet är att de som utvecklar kommande DX10-spel inte har haft något annat kort än 8800 att använda under hitillsvarande utvecklingsarbete så det finns anledning att tro att Nvidia kan ha ett visst försprång vad det gäller optimeringar i spelen.

Precis som du skriver och ändå så säger massor med ATi-fans att 2900~ kommer springa runt G80, suck.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Har man redan 8800 har jag enormt svårt att se någon anledning att byta till ATIs senaste, särskilt när kortet inte ens finns ute ännu.

2900 är till för de som inte redan skaffat 8800.

Ja, det är DX10, men ingen här åtminstone vet ännu hur DX10 kommer att bete sig så det är rena spekulationer hur 8800 resp. 2900 kommer att uppföra sig i DX10.

Det vi vet om DX10 är att det är sagt att det ska _förbättra_ prestandan vid godis-grafik jämfört med DX9 och eftersom dagens kort fungerar utmärkt i DX9 så kommer troligen inte DX10 att bli något problem för vare sig Nvidia eller ATI.

Vad vi också vet är att de som utvecklar kommande DX10-spel inte har haft något annat kort än 8800 att använda under hitillsvarande utvecklingsarbete så det finns anledning att tro att Nvidia kan ha ett visst försprång vad det gäller optimeringar i spelen.

Stämmer inte riktigt Crytek killarna har suttit med R600 baserade kort ett bra tag nu har ja för mig. De började snacka om dem i deras forum redan i Jan. Men jag kan ha drömt. Fast det vore logiskt med tanke på att det fungerar precis som med konsollerna. Att utvecklingskit skickas ut till spelutvecklarna.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Stämmer inte riktigt Crytek killarna har suttit med R600 baserade kort ett bra tag nu har ja för mig. De började snacka om dem i deras forum redan i Jan. Men jag kan ha drömt. Fast det vore logiskt med tanke på att det fungerar precis som med konsollerna. Att utvecklingskit skickas ut till spelutvecklarna.

Stämmer bra det.
Inte så förvånande att folk inte vet bättre på forum.

DX10 är tex designat så att det ska bli enklare för spelutvecklare att designa spelen utan att behöva göra diverse tweaks för det ena eller det andra kortet.
Att ens säga att spelutvecklare inte skulle ha tillgång till de senaste korten från den ena eller andra tillverkaren eller att spelet endast är testat på ett märke av grafikkort vet tydligen lite om spelutveckling.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)