Dell väljer Ubuntu?

Permalänk
Melding Plague

Dell väljer Ubuntu?

Vi rapporterade för ett par veckor sedan om att datortillverkaren Dell planerar att introducera datorer med Linux förinstallerat. Det spekulerades då om vilken distribution som skulle användas och nu verkar det som att det blir Canonicals Ubuntu.

Läs nyheten: Dell väljer Ubuntu?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

riktigt skönt att microsofts monopol på PC börjar få lite konkurans.

Permalänk
Avstängd

Nu blir la alla linuxkiddies överlyckliga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
Nu blir la alla linuxkiddies överlyckliga

jorå.. M$-kidsen lär bli total förstörda över nyheten.

Permalänk
Hedersmedlem

En annan trevligt bi-effekt är ju antagligen betydligt bättre drivrutinsstöd för Linux om stora datortillverkare såsom Dell börjar använda sig av det.

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Musikälskare

Positivt, men tror de kommer att säljas mest till företag som har behovet... Vet inte

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
jorå.. M$-kidsen lär bli total förstörda över nyheten.

Varför skulle vi bli tokiga? leder ju bara till en mer hälsosam marknad där priser kan pressas och prestanda förbättras!

Enda nackdelen jag kan komma på är att mjukvaru/hårdvarutillverkare kommer få det ännu jävligare att få det att fungera felfritt...det kanske är ett stort minus!?

Men får hoppas att det leder till något gott

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Avstängd

najs säger jag bara!...Linux ftw!

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Hedersmedlem

Det är till och med officiellt

Permalänk
Medlem

BorN: Inlägget var riktat till yeahman:s inlägg. Var bara lite sarkastisk inget seriöst menat.

Permalänk
Medlem

Jag antar att datorerna kommer bli billigare eftersom man slipper betala för microsoft-skiten, samt att Ubuntu är gratis, eller? I så fall skulle jag faktiskt kunna tänkta mig att köpa en Dell-laptop.

Hoppas fler följer efter Dell!

Vad är förresten Canonical?

Permalänk

Michael Dell använder ju själv Unbutu hemma på sin laptop läste jag någonstans

Nu kommer vi förmodligen kunna köpa laptops utan windows vilket måste resultera i en lite billigare laptop då vi slipper betala för windows licensen.

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sme
Jag antar att datorerna kommer bli billigare eftersom man slipper betala för microsoft-skiten, samt att Ubuntu är gratis, eller? I så fall skulle jag faktiskt kunna tänkta mig att köpa en Dell-laptop.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HackeR_54
Michael Dell använder ju själv Unbutu hemma på sin laptop läste jag någonstans

Nu kommer vi förmodligen kunna köpa laptops utan windows vilket måste resultera i en lite billigare laptop då vi slipper betala för windows licensen.

När man köper en ny dator är det max 300-500 kr av totaltpriset som man betalar för själva windows licensen, så det är inga stora pengar det handlar om..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
När man köper en ny dator är det max 300-500 kr av totaltpriset som man betalar för själva windows licensen, så det är inga stora pengar det handlar om..

Men tillräckligt stora pengar när det gäller priskriget hos bärbara system.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HackeR_54
Michael Dell använder ju själv Unbutu hemma på sin laptop läste jag någonstans

Nu kommer vi förmodligen kunna köpa laptops utan windows vilket måste resultera i en lite billigare laptop då vi slipper betala för windows licensen.

Hehe, kan det ha varit i nyheten?

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Men tillräckligt stora pengar när det gäller priskriget hos bärbara system.

Till viss del ja,

Så länge företagarna inte på allvar ser Linux som ett alternativ till Windows så kommer inte det få det genomslaget som behövs.

Permalänk
Medlem

Att det mest stor sannorlikhet blir Ubuntu är väl inget förvånande.

För övrigt kan man väl bara se detta som ett stort plus, konkurrens har vi konsument aldrig mått dåligt av.

Permalänk

Win!

Förhoppningsvis följer HP, Compq, FS och resterande efter och flyttar över marknaden till Linux.

Microsoft is going down @ OS.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Till viss del ja,

Så länge företagarna inte på allvar ser Linux som ett alternativ till Windows så kommer inte det få det genomslaget som behövs.

Och det är därför det är ett grymt stort steg i det stora hela att Dell kommer sälja datorer med Linux förinstallerat.

Fungerar drivrutiner till olika Linux distributioner eller måste de skrivas till enskilda?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med att hitta drivdutiner till linux för min dator i sign. Den vill inte hitta mina sata diskar. Den enda dist som vill hitta dom är sabayon som är lite lagom buggigt. Inte ens ubuntu 7.04 funkade det för mig.

Men om ni dell kommer sälja datorer med linux måste ju drivdutinerna fungera från start.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Jag har haft problem med att hitta drivdutiner till linux för min dator i sign. Den vill inte hitta mina sata diskar. Den enda dist som vill hitta dom är sabayon som är lite lagom buggigt. Inte ens ubuntu 7.04 funkade det för mig.

Men om ni dell kommer sälja datorer med linux måste ju drivdutinerna fungera från start.

Hur är hårddiskarna konfigurerade och vad menar du med att hitta dem? Vill du att operativ systemet skall auto-montera dem? Har du andra operativsystem installerade med andra filsystem som du vill ha läs- och skrivbara? Lite svårt att kommentera innan du besvarat dessa frågor eller gett en lite bättre förklaring. Jag har aldrig varit med om att *nixar inte hittat hårddiskar.

Angående drivrutiner: det behöver inte alls vara svårt för hårdvarutillverkarna. Ifall de öppnar upp sina specifikationer så kan de i princip bara vila sig i hängmattan medan *nix-folket gör resten. Många av de bättre drivrutinerna i *nix-system är öppen-källkod och har inte utvecklats av hårdvarutillverkaren.

Permalänk
Medlem

både billigare dator och bättre os - det måste vara en 'win-win'-situation all bemärkelse!
(eller snarare 'win(dows)-lose' i detta fall...)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Förmodligen lär de ta lite betalt för en förinstallation av ubuntu på burkarna, så helt gratis blir det nog inte samt kan de skylla lite på utveckling av drivrutiner för att få in lite klirr i kassan.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Avstängd

Schweet!

Dell++

Hoppas att fler tillverkare hoppar på och börjar stödja Linux mer nu också...

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Blir fint med ubuntu på dell

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Man behöver inte vara en Linux-fanboy för att fatta att detta är en god nyhet.

Permalänk
Medlem

Härligt!

Ubuntu är ju fint, ska "gå över" till det med min nya laptop som jag ska köpa

Btw, linuxfråga - Kan man uppdatera Ubuntu 6.10 till senaste utan att behöva bränna ny skiva?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Härligt!

Ubuntu är ju fint, ska "gå över" till det med min nya laptop som jag ska köpa

Btw, linuxfråga - Kan man uppdatera Ubuntu 6.10 till senaste utan att behöva bränna ny skiva?

Om du kör med deras uppdaterings verktyg bör du få en fråga i den om att uppdatera till 7.04, brukar bli en knapp extra längst upp då, men ta en backup på allt du vill ha kvar utifall det blir något knas.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Avstängd

Har petat på Linux i max 30min för en massa år sedan men likförbannat är jag glad över nyheten.. har ju petat på Win i dryga 15 år nu

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Klockrent även fast jag tycker win slår lin i 9 fall av 10. Om linux tar riktigt stora marknadsandelar måste MS höja kvaliten o sänka priset rejält.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/