Apple ska bli grönare

Permalänk
Melding Plague

Apple ska bli grönare

I ett öppet brev skriver Apples vd Steve Jobs om hur företaget tidigare har varit dålig på att informera sina kunder om sitt arbete med att bli mer miljövänliga och hur de idag arbetar för att påverka miljön mindre.

Läs nyheten: Apple ska bli grönare

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt kasst av apple att de inte varigt bättre.

Särskilt med tanke på hur exklusiva de alltid försökt påvisa sig vara.
Och förståss ruttet att det bara gäller USA...

edit:
Blandade ihop två nyheter, den sista meningen är ang. detta:

Citat:

Företagets återvinningspolicy gäller nämligen enbart i USA och med tanke på att över 40 procent av företagets produkter säljs utanför USA innebär de ett fortsatt hot mot miljön.

http://www.idg.se/2.1085/1.106396

Permalänk
Medlem

jo alltid tyckt att speciellt apple borde framstå som miljövänliga, speciellt när det är trendigt att vara så. Iofs har de ju minimaliska kartonger, skonar ju miljön, eller hur?

Permalänk
Medlem

Ja.

De har även speciella erbjudanden som "Lämna in din gamla iPod, få en ny 10% billigare" eller nått sånt.

Riktigt dåligt av dem att inte satsa med på miljön (tills nu). >: (

Permalänk
Avstängd

Personligen så hatar jag miljövänligt skit. Dom håller max en vecka sen pajjar dom =/=/=/

Permalänk
Medlem

Skönt att även Apple vaknat ur sin dvala.

Heja Greenpeace i sitt arbete mot miljöbovar och en grönare värld!!
Läs mer om greenpeace kampanj på:
http://www.greenpeace.org/apple/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Personligen så hatar jag miljövänligt skit. Dom håller max en vecka sen pajjar dom =/=/=/

Exempel?

Permalänk
Avstängd

Fantastiskt att de inte klarar av att försöka göra sig duktiga en enda gång utan att hacka på andra företag i samma bransch...

Permalänk
Medlem

Detta är ändå skitsamma. De stora miljöbovarna är som vi vet fortfarande bilar, flygplan, kolkraft etc.

Vi i Sverige har större utsläpp per capita än i USA och Kina så det är dags att sluta leka miljöpoliser och rensa lite på sin egen bakgård först.

Angående Greenpeace, så har jag verkligen ingen respekt för organisationen efter deras smutsiga kampanjer, blockeringar av byggnader, terrorisering m.m.

Sen att Apple väljer den gröna vägen är väl snarare ett ekonomisk drag än att de skulle värna om miljön...

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Detta är ändå skitsamma. De stora miljöbovarna är som vi vet fortfarande bilar, flygplan, kolkraft etc.

Roliga är att IT-industrin motsvarar lika mycket som flyg-ndustrin

Skitsamma tycker jag inte det är, men visst finns det kanske värre saker - men varför skulle det ursäkta det här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Roliga är att IT-industrin motsvarar lika mycket som flyg-ndustrin

Skitsamma tycker jag inte det är, men visst finns det kanske värre saker - men varför skulle det ursäkta det här?

Om du tänker på Gartner-undersökningen så omfattar den även användning, inte bara tillverkning. Hur man "använder" IT produkter är som känt ganska svårt att mäta. T.ex. en dator är på i 2h. Ska man räkna dess förorening som IT industrins fel eller energibolagens?Undersökningen är ganska grovt uppskattad och bör tas med en stor nypa salt.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

Way to go!

Visa signatur

Apple Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Om du tänker på Gartner-undersökningen så omfattar den även användning, inte bara tillverkning. Hur man "använder" IT produkter är som känt ganska svårt att mäta. T.ex. en dator är på i 2h. Ska man räkna dess förorening som IT industrins fel eller energibolagens?Undersökningen är ganska grovt uppskattad och bör tas med en stor nypa salt.

Gör det väl hela än mer relevant om all användning inte ens räknas till IT-industrin?

Självklart finns det inga exakta siffror men ditt inlägg framställde ju detta som en bråkdel av de stora miljöboarna, däribland flygplan...

Permalänk
Medlem

Väldigt smart drag av apple. Jag tror precis som någon sa tidigare att detta är en ren ekonomisk gest mer än en omtanken om miljön. Detta ger dem yttligare en andledning varför man ska välja mac framför en PC.

EDIT: Tycker för övrigt att det är riktigt fult av apple att göra sådana reklamer dom gjort nyligen. Pc vs Mac reklamerna. Det dom säger stämmer ju inte ens. Fy apple. Lågt.

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk
Medlem

...men inte lika lågt som Glocalnet?

"Ta godis från barn; inte lågt!"

Permalänk
Medlem

Herregud.. är det ingen som är läskunnig?

Syftet med brevet är att offentligöra vad de har gjort och vad de tänker göra i framtiden. Det är absolut inget som säger att de inte har arbetat med att förbättra miljövänligheten innan, bara att de har valt att inte göra det offentligt.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Herregud.. är det ingen som är läskunnig?

Syftet med brevet är att offentligöra vad de har gjort och vad de tänker göra i framtiden. Det är absolut inget som säger att de inte har arbetat med att förbättra miljövänligheten innan, bara att de har valt att inte göra det offentligt.

/Adrian

Sant!
Vi vet inte hur mycket de arbetat med det.

Kan ju ha varigt så att apple lagt 70% av alla intäkter åt att förbättra miljön, det tråkiga är bara att de trotts sina eventuellt enorma ansträngningar knappt lyfts upp från botten i alla jämförelser där man fokuserar på miljön?

Om så är fallet så klandrar jag inte Apple, jag skulle nog vara rätt så tyst jag med

Permalänk
Medlem

Var inte apple redan ett av dom miljövänligare elektronik företag eller var det tvärtom. Har för mig att det var en artikel på swec för några månader sen.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Var inte apple redan ett av dom miljövänligare elektronik företag eller var det tvärtom. Har för mig att det var en artikel på swec för några månader sen.

Deras Ipods har väl tex. varit kritiserade för att vara tillverkade av en rätt ordentligt miljöfarlig plast, så nej...

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity

Vi i Sverige har större utsläpp per capita än i USA och Kina så det är dags att sluta leka miljöpoliser och rensa lite på sin egen bakgård först.

Än USA? Källa på det?

Jag kan ge dig en under tiden:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Miljo/Luft_och_klimat/Kol...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Herregud.. är det ingen som är läskunnig?

Syftet med brevet är att offentligöra vad de har gjort och vad de tänker göra i framtiden. Det är absolut inget som säger att de inte har arbetat med att förbättra miljövänligheten innan, bara att de har valt att inte göra det offentligt.

/Adrian [/B]

Är det inte precis vad som sägs här? http://www.greenpeace.org/apple/itox.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Än USA? Källa på det?

Jag kan ge dig en under tiden:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Miljo/Luft_och_klimat/Kol...

Mycket möjligt att jag sa fel. För bara nån dag sen så pratade de om det på TV (Vetenskapens värld?) om just utsläpp... har för mig att det var annorlunda där.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Än USA? Källa på det?

Jag kan ge dig en under tiden:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Miljo/Luft_och_klimat/Kol...

Intressant länk, nu när man har en statsminister som anser att vi i Sverige redan har gjort tillräckligt, det är kina och brasilien som borde minska sina utsläpp.

http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=1105871

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Mycket möjligt att jag sa fel. För bara nån dag sen så pratade de om det på TV (Vetenskapens värld?) om just utsläpp... har för mig att det var annorlunda där.

På vetenskapsmagasinet på SVT låg Sverige under USA (typ en tredjedel) och en bit under EU-snittet. Detta tror jag gällde koldioxid bara, men det är väl en fingervisning. Håller dock med om att vi ska inte vara för snabba med att ropa ut hur fantastiskt duktiga vi är i Sverige, finns mycket inom miljöarbetet här som kan bli mycket bättre. Ensamhushåll är vi ju bäst i världen på, och det gynnar ju inte miljön. Lite svårt att ändra på kanske, så länge datornördar inte hamnar högre i kurs på dejtingmarknaden....

EDIT: Angående vad Reinfeldt sagt om att Sverige gjort tillräckligt är det ju så dumt så man undrar om han blivit tappad mycket som barn. Inte bara har vi gjort tillräckligt, dessutom är det idiotiskt att påstå att det skulle finnas en tillräckligtnivå. Så länge som världen fortsätter att försämra miljön har ingen gjort tillräckligt. Liberal dagismentalitet. "Det är inte mitt fel, så varför ska jag hjälpa andra. Skitsamma att jag drabbas av konsekvenserna, det är inte mitt fel säger jag ju!"

Tycker vi ska spela på vårt miljökunnande och forskningskunnande i Sverige. Vi vill ju bli ett forskningssamhälle. Satsa på miljöforskning säger jag! Gynnar alla och kommer garanterat att ge såväl jobb som ekonomisk tillväxt såväl nu som i framtiden.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Det jag är ordentligt säker på att Reinfeld menar är att det är bättre att lägga ut samma mängd pengar på miljöförbättringar i t.ex. kina än att lägga otroliga mängder pengar på att minska sveriges utsläpp marginellt mycket.
Kina har otrolig ökning i sina utsläpp och det är enklare och billigare att minska utsläpp då saker inte redan byggts än att förändra redan existerande system.

Det finns fortfarande mycket som kan göras här också men att t.ex. få kina att sätta katalysator på sina bilar eller gå över till andra bränslen skulle jag tro ger klart mycket mer för miljön än att byta ut stor del av sveriges bilpark till "miljöbilar".

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

:P. Jag trodde dom skulle byta färg till grön! Det skulle va mycken snyggare än vit med tanke på deras katastrofala design och värdelösa prestanda och operativsystem! (gillar inte apple eller mac)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
:P. Jag trodde dom skulle byta färg till grön! Det skulle va mycken snyggare än vit med tanke på deras katastrofala design och värdelösa prestanda och operativsystem! (gillar inte apple eller mac)

Haha! *suck* Vissa missar inga chanser att få in en känga mot det som de inte gillar "av princip". Riktigt långsökt var det också - via grön design till värdelöst operativsystem...

EDIT: Angående Reinfelds politik. Jo visst var det säkert som du Blubben menade att han avsåg. Men titta på följderna, miljöpolitiken i Sverige har ju avstannat! Signalerna som ett sådant påstående sänder till folk är ju att sluta kämpa, och försöka bättra sig. Det är ju enbart genom att konstant försöka bli bättre som man kan vara en förebild - inte genom att ha kommit halvvägs och sedan luta sig tillbaka och döma andra.

Och vi hjälper ju Brasilien och Kina genom att bli bättre på allt från forskning till källsortering i och med att vi dels visar a t t det går att göra men framförallt h u r man kan göra. Genom att sikta högt tappar vi inte fart utan kan sätta Sverige på kartan. Fråga dig, Blubben, hur mycket i den borgerliga politiken vänder sig till Kina eller Brasilien för att hjälpa dem? Att bara säga att andra kan göra saker räcker inte, hur har de tänkt att dessa länder ska bli bättre? Har inte sett något förslag...

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Det är väl klart som fan att äpplet ska vara grönt. Apples miljömedvetenhet har varit väldigt svag för ett företag som så riktat in sig på att vara kulturellt hippt och rätt.

Det enda jag stör mig på är hans Steveighets ständiga jävla klankande på andra företag för att rädda sitt eget skinn. Han skulle inte kunna erkänna att han gjort fel om han så satt bakom ratten, någon låg död framför bilen och alla hade sett honom köra mot rött.

Det värsta är att hans mest lojala kunder givetvis inte kommer att se detta, utan de kommer hylla honom som en nytänkare inom miljöarbetet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Detta är ändå skitsamma. De stora miljöbovarna är som vi vet fortfarande bilar, flygplan, kolkraft etc.

Vi i Sverige har större utsläpp per capita än i USA och Kina så det är dags att sluta leka miljöpoliser och rensa lite på sin egen bakgård först.

Angående Greenpeace, så har jag verkligen ingen respekt för organisationen efter deras smutsiga kampanjer, blockeringar av byggnader, terrorisering m.m.

Sen att Apple väljer den gröna vägen är väl snarare ett ekonomisk drag än att de skulle värna om miljön...

Snacka om att göra sig dum. Bara idioter tror att den riktiga miljöfaran har med fossilt bränsle att göra. Problemet är konsumtionen, precis det och inget annat och det innefattar absolut hela elektronikbranschen som ligger i spetsen för våra växande sopbärg. Självklart måste vi förbättra våra fordon också, men att säga att det är skitsamma är bra blåögt. Läs på.

För övrigt borde dom som klagar för att någon inte börjat förän nu tänka om. Bekräfta istället det ni verkar påstå vilja ha (dock misstänker jag att ni mest vill gnälla). Patetiskt att gnälla när någon förbättrar.

Foola Zoola, helt seriöst. Läste du hela artikeln? Du vänder och vrider saker till något som absolut inte sagts utan du tolkar det själv, på ett väl negativt sätt. Lägg av om du inte kan snacka sanning.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Haha! *suck* Vissa missar inga chanser att få in en känga mot det som de inte gillar "av princip". Riktigt långsökt var det också - via grön design till värdelöst operativsystem...

EDIT: Angående Reinfelds politik. Jo visst var det säkert som du Blubben menade att han avsåg. Men titta på följderna, miljöpolitiken i Sverige har ju avstannat! Signalerna som ett sådant påstående sänder till folk är ju att sluta kämpa, och försöka bättra sig. Det är ju enbart genom att konstant försöka bli bättre som man kan vara en förebild - inte genom att ha kommit halvvägs och sedan luta sig tillbaka och döma andra.

Och vi hjälper ju Brasilien och Kina genom att bli bättre på allt från forskning till källsortering i och med att vi dels visar a t t det går att göra men framförallt h u r man kan göra. Genom att sikta högt tappar vi inte fart utan kan sätta Sverige på kartan. Fråga dig, Blubben, hur mycket i den borgerliga politiken vänder sig till Kina eller Brasilien för att hjälpa dem? Att bara säga att andra kan göra saker räcker inte, hur har de tänkt att dessa länder ska bli bättre? Har inte sett något förslag...

Sant, men rent ide mässigt att man ska lägga stor vikt på de stora utsläpps ökande länderna tycker jag är rätt då det ger mest effekt/kr.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!