Linux HTPC ComHem nybörjarfråga

Permalänk

Linux HTPC ComHem nybörjarfråga

Hej

Jag håller på och planerar en HTPC och behöver lite hjälp. Jag har ComHem. Det borde vara DVB-C gränssnitt mellan uttaget och boxen. För att se betalkanalerna måste man ha en kortläsare att peta in kortet som är knutet till mitt abonnemang.

Är CA-modul själva kortläsaren? På alla TV-kort som finns till salu står det at CA-modul ingår ej. Eller ingår kortläsaren i själva TV-kortet? Om det är en separat kortläsare, var får man tag på en sån? Hur kopplas den till resten av hårdvaran, till tv-kortet eller till USB eller vadå?

Jag har hört att ComHem har ett speciellt sätt att ändra nycklarna för abonnemanget ofta som gör att det bara fungerar med deras egna boxar. Går det över huvud taget att bygga en egen linuxbox till ComHem?

Tack på förhand

Mårten

Visa signatur

Mårten G

Permalänk
Medlem

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010088523

Who's your dady!?

Den där ska du ha, det är som du misstänker att ComHem inte använder samma kodning som Boxer. ComHem och Canal digital = Conax, Boxer = Viaccess.

edit: glömde säga att du kan inte poppa in den där i en dator, men det finns förmodligen någon hårdvara som funkar som en CI-slot till PC.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Vissa TV-kort har CI-interface inbyggt. I CI-interfacet pluppar man in CA-modulen och i CA-modulen pluppar man in comhem-kortet. I andra fall kan man få det att funka även utan CA-modul om man skaffar en phoenix-läsare och emulerar conax CAM i mjukvara. Hauppage har visst också någon USB-läsare på gång med CI-interface men jag har ingen aning huruvida den stöds av linux.

Nu är jag ingen hejare på linux men kolla att TV-kortet du köper verkligen funkar i Linux innan du köper något. Själv kör jag med FireDTV-C men detta funkar bara i Windows och ingen utveckling av drivrutiner görs för linux med detta kort.

En annan sak du bör ha klart för dig är att med comhem så kan man inte få in några HDTV-kanaler i datorn förutom SVT HD. Betalkanalerna i HD är låsta till comhems HDTV-box och funkar inte i dator.

Permalänk
Medlem

Re: Linux HTPC ComHem nybörjarfråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av holisticode
Jag håller på och planerar en HTPC och behöver lite hjälp. Jag har ComHem. Det borde vara DVB-C gränssnitt mellan uttaget och boxen. För att se betalkanalerna måste man ha en kortläsare att peta in kortet som är knutet till mitt abonnemang.

Är digital mottagning ett krav? Om du nöjer dig med analog mottagning (dom samsas ju ändå i uttaget är det annars rackarns mycket billigare med ett simplet litet Hauppage PVR-150 (eller kanske -500 om du vill ha dubbla kanalväljare), fungerar klockrent med SuSE (SLES10) iaf, men det är klart; abonnerar du på några kanaler förstår jag ditt digitala mottagningsintresse (eller hur man nu skall uttrycka det)

// Osan

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"