Permalänk
Medlem

Jag liksom många andra har dammsugit alla mina datorer under alla år, utan några biverkningar (vad jag märkt ). Har funderat på att köra med tryckluft o suga upp det med dammsugaren sen, men det har inte blivit av. Min dator står på skrivbordet, men dammar ändå ganska mycket. Kanske för att jag har en katt som gärna lägger sig ovanpå chassit. En lösning som jag tror fungerar bra är att sägga fast datorn under skrivbordet i remmar eller liknande. Då borde det i praktiken komma mycket mindre damm nära fläktarna och således mycket mindre damm i datorn.

Permalänk
Avstängd

Sålänge man inte dammsuger med datorn igång så är det inget problem och köra med dammsugare...

Visa signatur

Riggen: Gigabyte DQ6, E66 ES @ 3,8 , 2x1gb Ballistix pc8000 ,2900XT/8800gts?, Hiper Type-R 580w, 0,84TB.
Kylning: L30, BIX 3:a, Swiftech Apogee GT
Ljud: Pioneer A221, hemmabygda lådor med 2x10", diskanthorn och dubbla mellanregister i var låda

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte om dammet. Vad spelar det för roll liksom?

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nerios
Jag bryr mig inte om dammet. Vad spelar det för roll liksom?

Ja fyfan en som tänker som mig. Bara fläktarna snurrar så är det helt lungt.

Permalänk
Medlem

Blåsbälg ftw!!1

Dammsuger jag, ca en gång i halvåret. Man tare försiktigt så går det fint. Sen på de känsligare ställena blåser man en kraftig stöt, som när man ska släcka en kraftigare stearinljuslåga.

Dammfilter hit och dammfilter dit, tycker alla datorer borde byggas slutna, passivt kylda, helt tysta. Offrar gärna halva prestandan för något sådant, säger jag nu ivf..
Lite som http://www.sweclockers.com/album/?id=51, fast jag hade sett en bättre, här på Swec, samma princip, fast helt sluten, en sådan ska jag göra sen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Först o främst så jordar jag alltid av mig själv med jord länk (samma som du har när du bygger datorer). Sen har jag fixat fram ett plåt rör från en gammal dammsugare som jag har dragit fast en 1kvadrats kabel i med M4bult o mutter, den har jag dragit vidare till en 230volts "han" kontakt och kopplat in den på jorden. Samma sak har jag byggt till chassit, en krokodil klämma med 1st sladd till en "han" 230v kontakt kopplat endast till jord. Om detta fungerar eller ej vet jag inte men min gamla EL lärare i gymnasiet använde en liknande apparat till att göra rent sin förstärkare med, just för att slippa statisk elektrisitet...(hemma bio nörd)

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Medlem

jag använder ett plastmunstycke, det borde väl inte vara nårra problem eller?

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Dammfilter bromsar upp luftflödet, och ju mer damm i filtret ju mer bromsas det..
Datorn blir faktiskt varmare med filter än med damm, no shit

Det kan hända att dammfiltret bromsar upp luftflödet men man får ju faktiskt göra rent filtret från damma i bland då då efter behov.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Skylla aldrig dra in dammsugaren i datorn :S Tackar vet ja luft på burk från biltema och tops.

Ett alternativ är att ta ut datorn och öppna upp så mkt man kan. Blåser det mkt så kan man använda dessa vindar ;D Annars ta lite trycklyft.

Skickar häldre in en katt till o slicka rent i datorn än dammsuger!

Visa signatur

GAH

Permalänk
Medlem

Mina server datorer dammsuger jag jämnt i då det nästan inte finns nåt i dom, dammsuger ju inte super nära och är inte specielt rädd för nåt elektriska urladdningar blahblah tjafs. Men skulle aldrig finna mig att dammsuga i min dator jag sitter på nu... Låter den helst bara vara.

Permalänk
Medlem

Jag brukar blåsa med munnen och hålla dammsugarmunstycket en bit ifrån. Det fungerar rätt bra. Ett tips är att blunda samtidigt som man blåser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aldabal
jag använder ett plastmunstycke, det borde väl inte vara nårra problem eller?

Antar att du någon gång gnuggat en ballong mot håret och satt den i taket? Ballongen är av plast men ändå kan det bli tillräckligt mycket kraft för att hålla den i taket..

Permalänk

Här kan jag för en gångs skull tillägga att macar faktiskt rockar på den här punkten.
När vi flyttade alla datorer under en ombyggnad på jobbet så blåste jag rent alla datorer med kompressor. Alla PC burkar hade mer damm i fläkten än vad jag har under sängen efter en månad. dock va alla Macar i princip dammfria. Lite häfigt faktiskt.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk

Brukar dra ut sladden och trycka på on/off ngra gånger på burken, sen damsuger jag försiktigt lite överallt, aldrig något problem någonsin. Blåser lite med tryckluft på burk på cpu och gpu fläkten där dammsugaren inte riktigt orkar med att få loss allt.

Är ni dammsugsmotståndare inte lite väl paranoida? Eller så har jag haft otrolig tur isf för aldrig, aldrig, har ngt pajjat pga dammsugaren.

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Avstängd

Den bästa man kan rengöra i datorn är följande. 1: En ren pensen 2: Blås rent med lungkraft eller med tryckluft (Inte överdriva med trycket då) Man penslar bort dammet ifrån dom olika kompinenterna med hjälp utav penseln. Sen när man har gjort det så blåser man väck resterna utav dammet. Woila! datorn är som ny :D:D

//Piddeman

Permalänk
Medlem

Lägger dammugaren med munstycket strax utanför datorns öppna sida.

Sen är det bara att gå på med denna.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Först blåsa bort det med tryckluft och sedan dammsuga upp resterna.
Det är mycket effektivare än att bara dammsuga, framför allt på kylflänsar.
Se dock till att inte blåsa ur fettet ur kullager och liknande på fläktarna, håll dessutom i fläktarna så du inte får dem i rotation då de inte är tillverkade för den extrema hastighet som de får då du blåser på dem med tryckluft.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Har dammsugit (väldigt medveten om riskerna) minst 30 gånger och det har aldrig hänt någonting.

Jag oxå

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Den bästa man kan rengöra i datorn är följande. 1: En ren pensen 2: Blås rent med lungkraft eller med tryckluft (Inte överdriva med trycket då) Man penslar bort dammet ifrån dom olika kompinenterna med hjälp utav penseln. Sen när man har gjort det så blåser man väck resterna utav dammet. Woila! datorn är som ny :D:D

//Piddeman

Samma metod kan användas för att rengöra sensorer på digitalkameror, det som gör att de minsta dammpartiklarna fastnar på penseln är statisk elektricitet.

Permalänk
Medlem

ESD-skador behöver inte visa sig direkt efter dammsugningen, det kan lika gärna börja strula om något/några år, om man har kvar komponenterna så länge ^_^

Enda gången jag gör rent min burk är när jag byter chassi, trots att jag inte är den bästa på att städa brukar det inte bli speciellt dammigt i datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

"För att citera femte moseboken: Herren skall förvandla regnet över ditt land till damm och sand, som faller över dig från himlen tills du har utplånats [förmodligen som ett resultat av den ökade värmeutvecklingen, reds anmärkning]."
Det var väl inte så lyckat, dammiga datorer och religion?

---

Min metod är att inte ha så värst extremt luftflöde. Det räcker med nätaggregatets långsamtsnurrande 120mm-fläkt samt någon 80mm 25dBa-fläkt som jag kör på 5V vilket används som insug. Inga direkta dammänger men det kan bero på att jag är tittar i datorn inte allt för sällan och plockat ut de små tussarna jag ser vid tillfällena.

Permalänk
Medlem

Varför dammsuga???

Man kan lika gärna diska hela datorn genom att stoppa in delarna i en diskmaskin. Vänta 24 - 32 h så att vattnet avdunstar och sen är det bara o koppla in allt igen. Så har jag gjort hela tiden, 2 gånger om året och fungerar alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Syns inte, finns inte!

Permalänk
Medlem

Jag har dammsugit alla mina datorer i alla år och det har inte hänt nåt. Det kanske är lite överdrivet med att man inte skall dammsuga datorer. Jag kanske är extra försiktig men det har funkat för mig, och jag kommer att fortsätta att dammsuga vid behov.

Permalänk
Slipsmannen

luft på burk ftw!
trycker ur det lilla dammet som kommer in i den iaf 1-2 ggr i månaden

Visa signatur

- E-Penis: Fettokisse -
- Fractal Design R5, Ryzen 7 3700X@4.2ghz, Corsair H100 Hydro -
- Asus ROG Strix X570-F, 32Gb Corsair 3600mhz, Asus ROG Strix RX5700XT -
- Corsair Force MP600 M.2 1TB + 3TB Misc SSD, Corsair 850 PSU -
- Samsung 34"UW @ 1440P -

Permalänk
Avstängd

1. Bära ut datorn
2. Bära ut kompressor
3. Öppna burken
4. Hugg in på mumsbiten
5. Se glad ut

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

1. Blåser bort det mesta dammet ur datorn.
2. Gör rent kylflänsarna med borste t.e.x.
3. Borstar försiktigt bort resten av dammet i fläktar osv.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk

när man dammsuger ska man inte använda den medföljande s.k. dammvippan, dom består oftast av nylon som nästan verkar hållas ihop med hjälp av statisk elektricitet. ska man använda en dammvippa (tillhörande datorn) ska man ha en av typ hästtagel eller annat som inte blir statiskt (många electrolux modeller färgar sina dammvippor så det ser ut som hästtagel men det är inte det).
för dammfilter borde det bästa vara hepa filter. jag sålde kirbys förut och säga vad man vill om själva maskinen men jävlar i mig vilka effektiva filter. 1 kvadratdecimeter stort filter fångar upp allt, t.o.m bakterier även vid ett luftflöde på 3000l/m. släpper inte ens igenom bakterier.

och dom är inte dyra, vi gödslade med såna filter. kan vara svårt att få tag på dock .

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som dammsuger era datorer kan fortsätta göra det och tro att det är ofarligt, men tips INGEN annan om att göra samma sak.

Händer det något så sitter man där utan garanti och med komponenter för x antal kronor helt eller delvis förstörda. Den situationen tror jag inte någon vill hamna i.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

I mitt Thermaltake sopranos sitter ett dammfilter. Ja tycker det funkar riktigt bra, rengör filtret ca 1 gång i veckan och där sitter en del...
Det enda damm som kommer in är det där riktigt finkorniga som lögger sig som ett litet lager på komponenterna. Men det tar tid innan det syns.

Visa signatur

i5 750|Asus P7P55D Pro|12Gb1600Mhz|HD5870