Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Ni som dammsuger era datorer kan fortsätta göra det och tro att det är ofarligt, men tips INGEN annan om att göra samma sak.

Händer det något så sitter man där utan garanti och med komponenter för x antal kronor helt eller delvis förstörda. Den situationen tror jag inte någon vill hamna i.

Varför skulle inte garantin gälla (om den inte gått ut)? Det går ju inte att säga att det är ESD efter dammsugning som är orsaken till haveriet. I alla fall kan återförsäljaren aldrig hävda det.
Själv tar jag det mycket försiktigt, jordar mig själv och använder de munstycken dem har på Biltema (art nr. 23-630). Vet inte vilket material borstarna är gjorda av men dem borde väl knappast ge upphov till statisk elektricitet då dem ska användas just i datorn. Tagel kanske???

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stege99
Varför skulle inte garantin gälla (om den inte gått ut)? Det går ju inte att säga att det är ESD efter dammsugning som är orsaken till haveriet. I alla fall kan återförsäljaren aldrig hävda det.
Själv tar jag det mycket försiktigt, jordar mig själv och använder de munstycken dem har på Biltema (art nr. 23-630). Vet inte vilket material borstarna är gjorda av men dem borde väl knappast ge upphov till statisk elektricitet då dem ska användas just i datorn. Tagel kanske???

Om komponenterna hanterats mycket ovarsamt, vilket en dammsugning är, så gäller inte garantin oavsett vad det är som har orsakat haveriet.

Det är ungefär som att köra bil i 180 över ett fartgupp och sen försöka den få reparerad på garantin.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_930
1. Blåser bort det mesta dammet ur datorn.
2. Gör rent kylflänsarna med borste t.e.x.
3. Borstar försiktigt bort resten av dammet i fläktar osv.

Ungefär som min metod

Permalänk
Medlem

Ingen som tänkt på vatten/vätskekylning eller något annat som man slipper rengöra? Då slipper man alla risker och problem, bara låta dammet frodas

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Om komponenterna hanterats mycket ovarsamt, vilket en dammsugning är, så gäller inte garantin oavsett vad det är som har orsakat haveriet.

Det är ungefär som att köra bil i 180 över ett fartgupp och sen försöka den få reparerad på garantin.

Nu syftade han nog mer på att man inte kan bevisa att komponenten gått sönder pågrund av damsugning, alltså får man garantin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Om komponenterna hanterats mycket ovarsamt, vilket en dammsugning är, så gäller inte garantin oavsett vad det är som har orsakat haveriet.

Det är ungefär som att köra bil i 180 över ett fartgupp och sen försöka den få reparerad på garantin.

Håller med om att garantin inte täcker ovarsamhet, bara det att bevisbördan på att man dammsugit datorn inte blir det lättaste för återförsäljaren. Såvida man inte högljutt deklarerar att man själv misstänker det. Dessutom så är det ju inte säkert att det är det som verkligen är felet mm.
Ingen annan som har testat Biltemas dammsugarmunstycken för datorn? Går man säker för 44.90:-.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klaus
Bara ibland Damsuga och rengöra,sen har man inga Problem med detta.Mvh......Klaus

så har jag gjort i 12år och alla datorer e hela.
givietvis dammsugar man bara fläktar o flänsar o lådan.
inte komponenter ram,grafikort etc.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maktkatt
I mitt Thermaltake sopranos sitter ett dammfilter. Ja tycker det funkar riktigt bra, rengör filtret ca 1 gång i veckan och där sitter en del...

Alternativt att dammsuga lite bättre/oftare i rummet där datorn står, jag kan titta på mitt dammfilter (som faktiskt sitter under datorn som står på golvet) ett par månader efter att jag gjort rent det senast utan att det ser speciellt dammigt ut.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

jo men nu e det så att jag är 17 år och extremt ointresserad av att dammsuga rummet:D händer typ 1 gång i månaden.

Visa signatur

i5 750|Asus P7P55D Pro|12Gb1600Mhz|HD5870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av charlie@home
Själv har jag ett lian li pc7 och enda insug ifram där det medföljande luftfiltret sitter. Brukar göra rent det max en gång i månaden och har aldrig haft ett dam korn i datorn.

Edit**: och grafikkort och nätdel som utsug.

Har du inte en 120mm bak i chassit?

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
så har jag gjort i 12år och alla datorer e hela.
givietvis dammsugar man bara fläktar o flänsar o lådan.
inte komponenter ram,grafikort etc.

Du kanske har haft tur dessa 12år. Men så får du en liten statisk stöt ifrån damsugar slangen en dag. Det jag säger är ''Ta det säkra före det osäkra''.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Har dammsugit (väldigt medveten om riskerna) minst 30 gånger och det har aldrig hänt någonting.

Humm har gjort det jag med på alla datorer i huset minst 50ggr i vissa.. aldrig hänt något förutom att jag har fått några fler fps i spel efter dammsugningen hehe... Jo visst vet jag om riskerna men de beror nog mera på hur man *dummsuger* datorn..

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

Jag dammar av mina prylar en gång i månaden ungefär. Då är det dammsugaren med fullt ös på utblås som gäller. Med munstycket 1-2 DM ifrån. Funkat som en klocka i alla år. Men med utblås måste det ju vara relativt lugnt eller? inte märkt värst mycket. Och dammfilter hjälper fan inte ett skit. Dammet är där lik förbannat efter en månad. Kör dock mina burkar på golvet så det kanske är dags att flytta om lite.

Visa signatur

Primär: MB: Asus PRIME Z690-P WIFI D4| Cpu:i5-12600KF | Ram: 2x 8GB Corsair Vengeance RGB PRO SL | HDs: 1X WD Blue SN570 NVMe SSD 1TB M.2
1x DT01ACA300 3TB 1x WD30EZRX 3TB| GFX: RTX 3060Ti| Nättagg:Corsair/ Cooler Master 650W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stege99
Håller med om att garantin inte täcker ovarsamhet, bara det att bevisbördan på att man dammsugit datorn inte blir det lättaste för återförsäljaren. Såvida man inte högljutt deklarerar att man själv misstänker det. Dessutom så är det ju inte säkert att det är det som verkligen är felet mm.
Ingen annan som har testat Biltemas dammsugarmunstycken för datorn? Går man säker för 44.90:-.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Nu syftade han nog mer på att man inte kan bevisa att komponenten gått sönder pågrund av damsugning, alltså får man garantin.

Nej, det är självklart omöjligt för butiken att avgöra om en komponent är esd-skadad eller ej. De flesta skulle antagligen byta den rakt av utan att protestera.

Dock tror jag det är svårare att få ut en ny komponent om man skriver "slutade fungera efter dammsugning" i felanmälan.

Biltemas dammsugarmunstycken har jag inte nån erfarenhet av, men jag skulle kunna ta en titt på dem nästa gång jag är på Biltema.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Brukar använda tryckluft + damsugare, och det inte damsugarn tar plockar jag lätt upp med några tops (sånna man använder till öronen), brukar funka helt okej

Visa signatur

MSI P67A-C45 | i5 2500k 3.30GHz @ 4.5GHz | Asus GTX 660 TI-DC2 980/6008 @ 1160/6900 | 16384MB Corsair DDR3 | Samsung SSD 830 Series 256GB, WD 1TB

Permalänk

Efter att ha läst och förkovrat mig i alla dessa erfarenheter som finns här så ska jag inskaffa:

-Penselborstar i tagel

-En liten mini-kompressor

Men var fan hittar jag penslar av tagel? i affärer för konstnärer eller?
Lika svårt har jag att hitta en passande behändig minikompressor på nätet.

Är det någon som sitter inne med tips? eller länk? - uppskattas mycket!

Mvh Raw

Permalänk

Jag river ner burkarna var 6:e månad.
Rengör komponenter med tops tills det skiner igen, byter kylpasta osv.
Vill inte ha en dammig burk där man ser dammet samlas i högar osv.
Dammsög ett gainward 4200 agp 128mb kort för ett tag sen, fick mig en rejäl stöt o ändo va kortet urplockat ur datorn men det funka som det skulle sen iallafall.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem

tryckluft är det bästa! hehe jag glömmer alldrig när min polare skulle damsuga i sin dator "det är väll inte farligt å skrapa lite" å så höll han i ett metallmunstycke! städar min varje gång innan jag ska till lan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Om komponenterna hanterats mycket ovarsamt, vilket en dammsugning är, så gäller inte garantin oavsett vad det är som har orsakat haveriet.

Det är ungefär som att köra bil i 180 över ett fartgupp och sen försöka den få reparerad på garantin.

Jag dammsuger datorer, men därmed inte sagt att jag låter munstycket vidröra komponenterna.. som vanligt gäller fortfarande det att vet man vad man gör & framförallt hur man skall göra så går det bra... innan & efter guppet håller jag 180 knutar men över det håller jag 30.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jobbar på en av dom större elkedjorna i Sverige med att sitta och laga datorer. och jag kan säga: FY FAN vad vissa datorer ser innuti, man har sätt allt från 3 cm damm lager till saker som växer på sladdarna... Förstår inte folk att man kan öppna burken och kolla hur det ser ut innuti efter 7 års användning?

Det är bara ta fram kompressorn och blåsa ut skiten..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matex
Jobbar på en av dom större elkedjorna i Sverige med att sitta och laga datorer. och jag kan säga: FY FAN vad vissa datorer ser innuti, man har sätt allt från 3 cm damm lager till saker som växer på sladdarna... Förstår inte folk att man kan öppna burken och kolla hur det ser ut innuti efter 7 års användning?

Det är bara ta fram kompressorn och blåsa ut skiten..

Instämmer i kören, jobbar med att serva och bygga burkar. Som du säger så är det helt sjukt ibland, ser ut som en tropisk djungel med allt dam.

Har ett skräckexempel, fick in en dator på service som hade dött. Den hade stått hos en däckverkstad, i verkstaden. Den var full av fint, fint svart gummidamm. Det såg ut som svart rök när vi drog ur den med kompressorn. Gissa vad som hade gått åt skogen? Just precis, hårddisken, inte konstigt att den mår dåligt av allt gummidamm.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Avstängd

Jag har 40 datorer här som jag dammsuger ca en gång i månaden.
Och det har inte hänt något än.
Självklart sätter man inte röret direkt på komponenterna.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Om komponenterna hanterats mycket ovarsamt, vilket en dammsugning är, så gäller inte garantin oavsett vad det är som har orsakat haveriet.

Det är ungefär som att köra bil i 180 över ett fartgupp och sen försöka den få reparerad på garantin.

Eller köra sin nya fina bil i OK/STATOILS biltvätt med borsar, för att sedan klaga på lackskada.

Jag brukar köra med tryckluft 1gång per halvår/år brukar räcka.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Brukar även jag blåsa av burken ibland. Hade kameran redo vid ett tillfälle.
Före:
http://pontusold.pepoba.net/bilder/smutsig.jpg
Efter:
http://pontusold.pepoba.net/bilder/ren.jpg

Kan tillägga att tempen sjönk 6 grader efter den rensningen.

Även tangentbordet har fått sig en omgång, länken rekommenderas ej för känsliga läsare.
http://pontusold.pepoba.net/tgbcleaning.htm

Permalänk
Medlem

alltså hur ska man enligt konstens alla regler göra rent en dator från "yt" damm? jag brukar damsuga med plastmunstycke och drar lite var stanns... brukar köra dutt taktiken så jag duttar mig fram genom datorn... men kanske är farligt alltså? är det bättre o blåsa med tryck?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Du kanske har haft tur dessa 12år. Men så får du en liten statisk stöt ifrån damsugar slangen en dag. Det jag säger är ''Ta det säkra före det osäkra''.

händer det så händer det
har klarat mig 100 gr ca utan problem..
bara vara försiktig o inte ta på kretsar etc.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Avstängd

Skulle vara skönt med helt passiv dator, så slipper man damm ju.
Själv kör jag med dammsugaren lite då och då, har gjort så i några år och än så länge verkar det fungera.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Jag sliter med burken till garaget, laddar kompressorn sen är de bara o blåsa

Permalänk
Medlem

ja kompressor är då min favorit med. mkt säkrare än dammsugaren (kanske inte för fläktarna då bara )

en trevlig liten sak jag tänkte på när jag läste denna artikeln eller va man vill kalla de: tangentbordet är det mest bakteriefyllda stället i ett hem. en ostädad toalett är renare, dock inte en ospolad

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Om man ska blåsa rent med kompressor kan torrfilter vara att föredra tror jag:P