Permalänk
Medlem

jag brukar använda crc:s blås rent burk, men den är ju rätt dyr

http://www.crceurope.com/csp/web/ProdDisp.csp?lng=8&country=S...

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Avstängd

Jag dammsuger i datorn med. Har en lång böjlig plastgrej till dammsugaren. Aldrig varit med om att något har gått sönder.

99 kr på JULA

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Jag rycker ur alla sladdar, tar ut datorn på altanen och tar cykelpumpen och börjar pumpa, dammet flyger kan jag säga

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Jag kör den till bensinstationen för en runda i snabbtvätten & tro det eller ej men 11:e tvätten brukar man få gratis.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Känns som att många är otroligt rädda för att skada datorn med dammsugaren. Trots det så använder många dammsugaren för att rengöra och ingen(?) har hittills rapporterat att något hat blivit förstört.
Är det en 1:999999999 risk att datorn går sönder så föredrar jag dammsugaren framför att köpa massa prylar för att städa.

Själv så dammsög jag datorn tidigare genom att helt enkelt dra runt munstycket i datorn, fast inte för hårt så jag skadar någon komponent. Senare fick jag höra att datorn kan ta skada så jag slutade med att röra munstycket vid komponenter.
Det var några år sedan, nu efter ca 50 rengörningar med dammsugaren har fortfarande inget gått sönder. (nya prylar iofs)

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stege99
Varför skulle inte garantin gälla (om den inte gått ut)? Det går ju inte att säga att det är ESD efter dammsugning som är orsaken till haveriet. I alla fall kan återförsäljaren aldrig hävda det.
Själv tar jag det mycket försiktigt, jordar mig själv och använder de munstycken dem har på Biltema (art nr. 23-630). Vet inte vilket material borstarna är gjorda av men dem borde väl knappast ge upphov till statisk elektricitet då dem ska användas just i datorn. Tagel kanske???

ser ut att vara nylon eller annan plast. och detta blir statiskt när luft passerar, det är så ett hepafilter funkar, luft går igenom plast, plasten blir statiskt och fångar då upppp 90% mer än vad motsvarande filter av tex papper gör. detta betyder inte att ett sånt munstycke garanterat fuckar upp datorn. bara ökar risken.

sen så är väl itne biltema det företag man ska vända sig till när det gäller datorer, i någon form.

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Medlem

Min tanke till nästa datorbygge kanske skulle passa.

Hade nämnligen tänkt bygga in hela datorn i ett slags kylskåp med termostat med lagom temeratur. Är inte helt klar med skissen än då den inte är aktuell än men kommer att lägga upp bilder när det blir av om kanske 2-3 år. Det borde går att göra helt tätt då

Edit: Då skulle man kunna göra så damm tätt som möjligt.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Love_is_a_.45
sen så är väl itne biltema det företag man ska vända sig till när det gäller datorer, i någon form.

Word

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd

Hatar damm.

Vill också ha passivt kylda datorer, utan fläktar, och med låg värme utveckling.

Har för mig att det finns företag som säljer "bättre" dammfilter än de vanliga.

Kanske dags för dammfilter med nanoteknologi?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Det här med dammsugare, hur stor är risken egentligen? Nångon som ens känner nån som fått nåt förstört? Har dammsugit mina datorrer i väl över 15 år utan några som helst bekymmer.

Undrar detsamma. Sätter muntstycket mot processorfläkten och suger ur skiten t.ex, går över korten osv.. Aldrig haft några problem med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
Brukar använda lungorna, har aldrig haft problem. En polares dator gick sönder av damsugare men det var för att han lät chassit stå öppet så att hans kära mor tyckte det såg dammigt ut. Vet inte hur våldsamt hon damsög men grafikkortet gick sönder iaf.

haha, det måste jag varna för morsan

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi

Brukar använda lungorna, har aldrig haft problem. En polares dator gick sönder av damsugare men det var för att han lät chassit stå öppet så att hans kära mor tyckte det såg dammigt ut. Vet inte hur våldsamt hon damsög men grafikkortet gick sönder iaf.

Kanske är något sådant dom är uppståndelse till en eventuell myt kring detta. Dammsuger jag kort så bangar jag självklart inte munstycket rakt på utan använder handen som "förmunstycke".

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Eller så ringer man Stora Stygga Vargen? "I´ll huff and puff and i blow your computer clean"

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Om det har kommit för mycket damm eller annat skräp i tangentbordet brukar jag iaf skruva isär det och slänga det i duschen.
Sen är det bara att vänta tills det torkar eller blåsa lite på det med kompressorn.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin.mev
Har du inte en 120mm bak i chassit?

Nej.. låter bara skit och hjälper inte mycket.

Min cpu kylare blåser upp i nätagget som sedan blåser ut luften bakom datorn, och grafikkortet är ju byggt så den blåser ut all luft bakot också..

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av charlie@home
Nej.. låter bara skit och hjälper inte mycket.

Min cpu kylare blåser upp i nätagget som sedan blåser ut luften bakom datorn, och grafikkortet är ju byggt så den blåser ut all luft bakot också..

Du kanske behöver en fläkt som blåser in..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Känns som att många är otroligt rädda för att skada datorn med dammsugaren. Trots det så använder många dammsugaren för att rengöra och ingen(?) har hittills rapporterat att något hat blivit förstört.
Är det en 1:999999999 risk att datorn går sönder så föredrar jag dammsugaren framför att köpa massa prylar för att städa.

Skulle vilja se en referens på skade risken 1:999999999, Jag vill inte vara så dryg som jag låter men om du ska gissa så skriver man det också.
Kan lägga till att jag själv inte vet statistiken för sånna här olyckor.

Man skulle kanske se på detta som att cykla utan cykelhjälm! När olyckan väl sker så går det illa och om man har tur och klarar sig så kan det dyka upp problem i framtiden.

Att inte nudda korten håller inte riktigt heller eftersom el hoppar (kanske inte 10cm). Att använda handen som skydd kan motverka mekanisk skada men handen är ingen isolator för statisk el.

Nå till mitt tips. Dammsugar filter. Funkar klockrent. Behöver inte ens rengöra datorn (det ser bättre ut i min än PonLi's efterbilder) och då bor jag med 3 inne katter. Kan lägga till att alla oskyddade öppningar/små hål är igen tejpade.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Känns som att många är otroligt rädda för att skada datorn med dammsugaren. Trots det så använder många dammsugaren för att rengöra och ingen(?) har hittills rapporterat att något hat blivit förstört.
Är det en 1:999999999 risk att datorn går sönder så föredrar jag dammsugaren framför att köpa massa prylar för att städa.

Är ju många som förstört sin dator genom att dammsuga den. Och jag slår vad om att om dagen kommer då du dammsuger datorn och sen inte kan starta den kommer du bli rätt förbannad och tycka att det var rätt så onöidgt...

Man behöver inte köpa en massa prylar, jag tar ibland ut komponenterna och blåser på dem (på balkongen).

edit:
Även om du gör det så rekommendera inte dammsugning till någon annan. Och verkligen inte utan att meddela om riskerna.

Permalänk

låter det dama in och sedan rengör jag hdd's och kylflänsen på prollen .. det är där allt fastnar sen blåser man abra 2-3 gånger över moderkortet och det ser nästan som nytt ut

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Har antec p180 chassit och deras dammfilter tycker jag fungerar i överlag väldigt bra. Får rengöra dessa med jämna mellanrum då det bildas tjocka lager. Givetvis smiter det in lite damm också men skulle tippa på att max 5-10% av dammet som jag hade fått utan filter.

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Dammsugare har inte i datorn att göra, då är det bättre att låta dammet ligga kvar eftersom skaderisken är såpass stor när man dammsuger att det är troligare att datorn dör av esd-skador än av dammet i sig.

Att ha datorn i sovrummet är rent förkastligt, mina datorer dammar igen på ett halvår medans de som står i arbetsrummet på övervåningen håller sig hyfsat rena i 3-4 år.

Jag har dammsugit mina egna + andras datorer sedan sent 90-tal, inget som gått sönder hitintills iaf..
Mina egna dammsugs kanske varannan månad, och några problem ala' ESD har jag då aldrig råkat ut för.
Visst, det finns risker, precis som med allt annat.. Det är farligt att leva också, man kan dö..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda bomullstops för att rengöra CPU-fläkten. Resterande komponenter brukar jag också använda tops för, fungerar väldigt bra men det blir några tops till användning, väl värt det medtanke på hur lite bomullstops kostar. :]

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Nu har jag läst nästan 4 sidor som dominerats av en tämligen fruktlös diskussion om damsugningens vara eller icke vara. Den ursprungliga frågeställningen var: "Hur löser ni dammproblemet? Har ni några idéer hur ett bättre dammfilter skulle se ut? Diskutera gärna!"

Tråkigt med ännu en tråd som kunde blivit riktigt intressant men som urartat. Vart tog sunt förnutft vägen!?

Med Zalmans vattenkylning hade jag knappt något damm i burken. Nu med luftkylning samlas det snabbt. Har sökt efter ett välluftat chassi med vettiga luftfilterlösningar med det verkar inte finnas något sådant. Det intressantaste hitintills är CM 830. Kostar ju destovärre därefter. Jag har köpt filter för vädringsfönster som jag satt i insuget på mitt Lian Li PC-7 och det blir mkt mindre damm än med originalfiltret, behöver dock byta mkt oftare. Som någon i en tidigare kommentar beskrev borde filtren ha en mkt större area än fläkten. Jag har inte hittat någon intressantare lösningar än vattenkylning. Någon som har tips?

Permalänk
Medlem

Alltså lösningar, verkliga lösningar, icke temporära, utan permanenta. lösningar..

1. Ett helt slutet chassi.

Sen om man inte vill ha ett passivt kylt system, eller om man inte vill lägga pengar på vattenkylning, då är en mycket enkel men ändock ganska krånglig lösning bara att ta bort inblåset längst fram längst ner och sätta den högst upp längst fram, sedan se till att luften inne i chassit pressas direkt nedåt så att hela chassit får del av luftströmmen.
Nej jag vet, på ett uppdelat chassi som p180 är det knappast jättelätt.
Sen kan man hänga upp datorn en bit ovan golvet. Damm är jättetungt jämfört med luft.
Så ska man inte ha datorn allt för nära "användaren", absolut inte under skrivbordet nära benen och så vidare. Dammet i vårat sovrum består till största delen av gamla döda hudceller från den som bor där, likadant är det i vårat vardagsrum osv.
Om man kan undvara en och annan grad från 28° C till 34° C.. överväg dra ner hastigheten en del på inblåset.
Öppna fönstret.

Alltså:
1. Ha din dator en bit ovan golvet.
2. Ha datorn en bit ifrån dig.
3. Ha inblåset högt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Känns som att många är otroligt rädda för att skada datorn med dammsugaren. Trots det så använder många dammsugaren för att rengöra och ingen(?) har hittills rapporterat att något hat blivit förstört.

Däremot är mängden människor som rapporterar det ena suspekta felet efter det andra ganska överrepresenterade på detta forumet. Kan det finnas ett samband kanske?

Permalänk

Om det är små städning så blåser jag dammet bort. Om det är storstädning av datorn så tar jag fram luftkompressorn.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Däremot är mängden människor som rapporterar det ena suspekta felet efter det andra ganska överrepresenterade på detta forumet. Kan det finnas ett samband kanske?

OffT:
Man kanske ska lägga till i exempelvis http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5... på punkt 2 där, att man ska ta med om man nyss har dammsugit datorn eller ej, eller om man brukar dammsuga/använda dammvippor, ta loss komponenterna.. ja ni fattar?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nylonstrumpor

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless