Permalänk
Medlem

Tryckluft från kompressor ska man ge fan i i alla fall, då det har en fin tendens att ta vara på fuktigheten som finns i luften.

Tryckluft på burk är nog ett betydligt säkrare sätt, och det är nog vad jag skulle rekommendera också.

Permalänk
Medlem

Nylonstrumpa/strumpbyxor Har jag provat och det är inte smidigt. Alldeles för svårt att göra rent. Smutsen liksom växer fast i strumpan.

Hepa filter lät väldigt lovande men ,sagt av annan i tråden, svårt att få tag på.

Något som är lätt att få tag på och som man förmodligen redan har hemma är det som jag sa i mitt tidigare inlägg, dammsugar filter. Följer med i påsen när du köper dammsugar påsar (dom jag köpt iaf).

Det som är bra med just dessa filter är att dom släpper igenom luft väldigt lätt. Och filter är lite tjockare och inget nätmönster.

Inget jag har belägg för men om man ska spekulera i det så misstänker jag att det släpper igenom mindre ljud är vanligt nät-filter.

Något som är väldigt viktigt för att ha en dammfri dator är att lätta alla små hål och skarvar som inte är filter skyddat.

Varför är jag så insnöad på dammsugar filter? (för att det funkar doh )

Av uppenbara skäl vill jag inte ha damm i min nya dator, nu lite över ett år gammal. Har använt en gammal burk så jag var inte rädd att modda lite i den heller.
Burken är för stor att ha på ett bord så den står på golvet men upphöjt ca 3-5cm . Har skruvat dit hjul.

Jag lever inte i en svinstia men det finns en del gömda dammråttor om man vet var man ska kolla tex vid datorn! samt 3 innekatter som springer om kring och fäller hår osv.

Min dator låter lite dessutom, har nämligen prioriterat (luft) kylning framför ljudnivå.
Så jag har 2 fläktar som suger in luft och en stor som suger ut. Efter som värme stiger har jag satt insugs fläktarna vid golvet, ena längs ner på fronten och den andra under datorn mot golvet efter lite moddning.

Jag har mer filter än bara vid fläktarna efter som det inte ger tillräckligt bra luft flöde i burken.

Så har den stått i ett halv år nu med fasttejpade dammsugar filter och det finns inget synligt damm i min dator, utom när man drar fingret i botten på burken men väldigt lite

Inlägget vart längre än jag tänkte för att inte säga mitt andra i tråden men jag är såld på detta och kom på att jag inte förklarade mig så bra varför det var bra i första tråden.

Dammsugar filter. Dammsugar filter. Dammsugar filter. Dammsugar filter. Dammsugar filter. Dammsugar filter. Dammsugar filter.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Ifall uttrymmet datorn står i är damfritt så kommer även datorns insida att vara damfri. Städa rummet för hel#¤te.

Enda gången jag sett en dammig dator är när jag är hemma hos någon som tycker WoW eller Cs är en hobby/fritidsyssla.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Tryckluft från kompressor ska man ge fan i i alla fall, då det har en fin tendens att ta vara på fuktigheten som finns i luften.

Tryckluft på burk är nog ett betydligt säkrare sätt, och det är nog vad jag skulle rekommendera också.

Beror väl på om man har en avskiljare eller inte, har man en kompressor som är rent skräp så får man väl skylla sig själv :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Visst är det helt grundläggande hur dammigt det är runt burken. Ett intressant mått på hur städning är för övrigt? Min erfarenhet är att ett filter bör vara ganska "luftigt" med volym som kan fånga partiklarna för att inte sättas igen för snabbt. Är ytskicktet för tätt minskar genomluftningen snabbt. Damsugar filter är inte helt fel i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Göra datorn strömlös och sätt på ESD-armbandet (kopplat till jord). Torrservettar gjorda för bebisrumpor är jättebra för att torka av/rengöra (speciellt cpu) då de är hållbara och luddar ej. Elektroniksprit är bra på dammiga icke mekaniska elektroniska delar (speciellt cpu) . Skulle dock aldrig använda en damsugare då det skapar statistisk elektricitet och fel som aldrig riktigt syns; men damsugandet kan även gör att lagren i fläktarna skär ihop om man inte är försiktig. Tryckluft på burk är bra (ej lager) så länge datorn är helt strömlös, då kondens brukar uppstå. Då datorn är monterad går det bra med en dammvippa/nött bomullslakan.

Uppgraderar man datorn ofta får man ofta rengöringen på köpet.

Permalänk
Medlem

Riktigt rolig läsning. Kunde inte hålla med mer om dina åsikter.
Men själv så uppgraderar jag datorn minst 1 gång i månaden.
Så damm är inte riktigt ett problem, men jag brukar städa ur den på sommrarna då den har en vana att bli extra dammig då.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Inaktiv

Japp det här var rolig läsning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nylonstrumpor

Huuuhh!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulth
Sätter du damsugaren i datorn dödar du den.

Ja tänk så mycket kort som bryts sönder och mosas...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Nylonstrumpa som dammfilter?

blir det färg dator då?

Själv dammsugar och torkar jag med papper/trasa(torr), utan att strömmen är på. Har inte sabbat en dator ännu på mina 16 år inom datorstädning

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem

Jag har alltid dammsugit min burk, aldrig förstört någonting. Aldrig använt något Antistat-armband heller för den delen. Skruvat datorer sedan 80-talet.

Brukar ta den till ett företag och blåsa den ren med högtrycksluft. Det är 100 ggr bättre än tom dammsugaren.

Visa signatur

DFI LANParty NF3 Ultra-D | Opteron 146 CABYE 0540FPMW @ 2.95GHz | 2048DDR | HiS x1950pro 512 @590/770 | Soundblaster Audigy 2 | Tagan Easyconnect 480W | Antec P180B | WD 320GB SATA | Maxtor 250GB IDE |

Permalänk
Medlem

Brukar ta ut datorn och sätta damsugaren på att blåsa istället för suga. Då rör man inte vid komponenterna med den

Permalänk

Jag har också alltid dammsugit min burk när den blivit dammig. Har heller aldrig använt ett antistat-armband vid datorbygge
Dock har jag alltid rört vid plåt innan för att avmagnitisera.

Permalänk
Medlem

bara jag som blåser ur datorn med tryckluft?

Permalänk
Medlem

På min förra dator fixade jag lite med luftintagen och sedan så satt jag in klippfilter.... fungerade perfekt bara att byta filter 1gång per år och datorn besparades från all smuts.

Skall man in med filter i datorn är det dock läge att beakta det ökade tryckfallet över luftintaget och antagligen skaffa en extra sugande fläkt eller öka arean.

Visa signatur

n00b

Permalänk

Väl medveten om risken att dammsuga datorn så gjorde jag det ändå. Två minnesstickor gick till de sälla jaktmarkerna och sedan dess är det bara tryckluft på burk som gäller.

Sedan brukar jag dammsuga datorrummet minst en gång i veckan så löser man grundproblemet med massa damm!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag en gång använde en bordsfläkt på högvarv in i chassit medans jag sög up det som virvla runt med damsugaren. Det tog inte det värsta men burken överlevde. Det där med tryckluft ska jag nog prova på macen. Den öppnar jag sällan så det skulle inte förvåna mig om det är tjockt med dam i den.

Mr_Lazy: Den länken tackar jag för.

Permalänk

Ålder löser alla sånna problem, sålänge man är något sånär socialt begåvad och kan umgås med det andra könet.

Fru och damtrasa och bra instruktioner så har man inte problemet längre.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Har dammsugit både min egna datorer under alla år och de jag lagat åt folk, aldrig varit några som helst bekymmer, ett tips är att hålla ett sugrör i handen och trycka på röret och rensa fläktarna med.

Aldrig pajat eller behövt skicka tillbaka några defekta delar heller så...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att blåsa in i maskinen med kompressor måste vara det sämsta man kan göra. Var tar dammet vägen? Jo det mesta virvlar naturligtvis omkring inne i maskinen, "osynligt" istället för att snällt ligga på en yta. En del av det riskerar att hamna längre in i komponenter där dammet annars inte skulle nå utan hjälp av stålmannens lungor.
Kolla in i maskinen efter en vecka igen så ska ni se att mycket av dammet häpnadsväckande åter igen härskar där inne.

Dock är det en helt annan sak om man tar ut sakerna och blåser rent dem, eller använder en dammsugare för att fånga upp dammet ni virvlar upp.

Tänk bara på att damm som kraftigt avlägsnas från en yta ger en anseende ESD som ni inte kan skydda er mot.

Nej tacka vet jag en vanlig esd-skyddad borste och dammsugare där man har kontroll över ESDn (armband). Sedan får man ju absolut inte trycka in dammsugaren som en annan nicke nyfiken rakt emot komponenterna, men det säger väl sig självt?

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Jag har ett jäkla problem med damm, det går inte mer än 1 dag innan mina skärmar är dammiga och inte är tangentbordet dammfritt det heller, riktigt jobbigt.
-
Lever iofs med 2 hundar som lossar rätt mycket hår och sover i rummet där datorn står, på ett bord.
-
Antec P180 med CoolerMaster 4in3modul utan dammfilter vilket suger in rätt bra med damm, ska köpa tryckluft på burk och försöka få bort det överflödiga.
-
Sen har jag även öppet(balkong) plus en takfläkt som går rätt ofta, men tycker inte det borde damma så extremt som det gör, ALLT blir dammigt på mindre än 1 dag.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem

den sprayen verkar ju bra, men när det gäller damm så har dte inte skadat mig hehe

och dammsugare är inga problem, förutom att den inte hjälper. men jag har lekt o kastat grafikortet utan det dött , jag har väl haft turmen tror mest på att elektronik tål mer än de flesta säger att det gör

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Tryckluft från kompressor ska man ge fan i i alla fall, då det har en fin tendens att ta vara på fuktigheten som finns i luften.

Tryckluft på burk är nog ett betydligt säkrare sätt, och det är nog vad jag skulle rekommendera också.

En bra kompressor har inbyggd avfuktning.

Visa signatur

[AMD X2 5600+ @ 3GHz][8800 GTS 640MB @640/900][Creative X-FI Xtreme Music][1.5 TB Storage][24" LCD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Dammets värsta fiende
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2016127.htm

Svårt att svara på men en lös fingervisning är bättre än ingenting, hur länge räcker en sådan burk?

Permalänk
Medlem

I de äldre Vent aggregat jag bla servrar har vi planfilter för att skydda själva aggregatet mot total nedsmutsning. Där pratar vi 100-tals gånger större luftflöden än de som en dator behöver. finns i flera olika filterklasser och kommer fungera helt perfekt. Ser man bara till att lådan är tät och all intagsluft går via filter skall rengöring bli mer eller mindre ett minne blått. Beroende på filter, area, flöde och hur smutsigt det är i rummet borde ett byte på 1-2 gånger per år duga gått. Desutom klart billigare än tryckluft på burk om man nu inte beställer de på någon datorbutik som tar sanslösa priser.

Permalänk
Medlem

Det krävs inte mycket för att skada en komponent även om inget syns med blotta ögat.

Länk med lite allmän information om ESD:
http://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic_discharge

Finns även länkar på den sidan med mer ingående info för den riktigt intresserade.

Länk till en PDF med lite info om ESD, bläddra till sid 3 och ni ser en bild på hur en ESD-skada kan se ut.
http://www.smartgroup.org/nepcon2004/jsmallwood.pdf

Som ni ser så är det en kraftig förstoring av en IC av något slag, och det är ingen stor skada men med lite otur så behövs det inte mer.

Visa signatur

AMD 64 3200+ Winchester| ASUS A8V Deluxe | 1024 MB Corsair Value DDR PC3200 | Leadtek Geforce 6800| 120 GB Maxtor IDE + 160 GB Seagate Barracuda SATA | Antec Sonata Piano |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanazin
Dammsuga kan man lätt göra OM (<--- notera) man tar ut fläkten på processorn / gpu / chassi utanför datorn och kopplar den helt enkelt bort från datorn.

Jag har brukar trycka upp min damsugare (den är i hårdplast) mot fläktarna och flänsarna när jag dammsuger datorn. Brukar göra detta ca 2 gånger om året på alla datorer i hemmet och har gjort det sedan 98. Aldrig har jag dödat något.

Det är ganska kul att kolla hur snabbt fläktarna snurrar när man dammsuger dom. Tror dessutom att det bara är en "myt" att dator delar går sönder ifall man dammsuger. Eller dom _kan_ gå sönder, men risken för det är väldigt liten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Är man lite smart så avfuktar man en kompressor INNAN man annvänder den, sen ska man inte blåsa fullt tryck på sakerna heller. Räcker att hålla munstycket precis inann man kommer innanför dator. Risken finns att små delar kan flyga bort om man är förnära me munstycket som har en fin konsentration av luften som kommer me minst 1kg tryck, högre tryck på större saker då såklart, men 1kg räcker för att blåsa bort små saker.

Permalänk
Medlem

Fick precis bygga ihop en ny dator åt en polare som hade använt tryckluften på jobbet till att blåsa rent sin gamla burk.