Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Svårt att svara på men en lös fingervisning är bättre än ingenting, hur länge räcker en sådan burk?

10-15 min kontinuerlig sprayande skulle jag gissa..

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Har dammsugit (väldigt medveten om riskerna) minst 30 gånger och det har aldrig hänt någonting.

Har dammsugit mina datorer så länge jag har haft datorer men inget har pajat än så länge. Jag brukar hålla på behörigt avstånd och borsta bort dammet. Så finns det ju dammsugare som man använder i server rum där det är känsligt mot statisk elektricitet.

Edit

nfm
Jag har också en dammsugare (Volta tror jag) som man kan sätta slangen där bak och blåsa istället för suga, vilket ta bort dammet snabbt. Plastmunstycket jag har ger inte från sig några stötar eller drar åt sig dammet så det är nog ganska bra slang som inte ger från sig statisk elektricitet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört med dammsugare. Men jag har varit nogrann med att tömma systemet på ström innan jag sätter igång.
Dock har jag inte dammsugit på komponenterna utan endast dammsugit fläktar och på avstånd. Sedan har jag använt mig av en tryckluft på burk. art 36-520 på www.biltema.se . Sedan har jag dammsugit igen och våttorkat lådan invändigt och utvändigt.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Äh jag dammsugar och går något sönder tar jag det på garantin även om jag inte borde. Fast det har aldrig hänt än men om

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Sedan jag lämnade barnatiden och skaffade egen dator har jag alltid dammsugt på lagomt avstånd och borstat av kyflänsar och andra svåråtkomliga ställen med en tandborste, har inte orsakat några problem för mig.

Visa signatur

"Jag kastade en cykel på fet-ingvar" -Tobbe

Permalänk
Medlem

Jag brukar dammsuga datorn regelbundet jag. Aldrig hänt nåt med mina komponenter. Är man skraj så kan man blåsa på komponenterna med munstycket nära som suger upp det man blåser upp.

Permalänk
Medlem

Egentligen borde man tvätta datorn i sitt kiss. Det är bättre än vatten.
Glöm inte kissa bort den första skvätten så du inte får in något skit i datorn...
Kommer lukta helvete....
Någon som provat?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Egentligen borde man tvätta datorn i sitt kiss. Det är bättre än vatten.
Glöm inte kissa bort den första skvätten så du inte får in något skit i datorn...
Kommer lukta helvete....
Någon som provat?

klart att man gör det

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkages
Nylonstrumpa/strumpbyxor Har jag provat och det är inte smidigt.

Dammsugarfilter. Dammsugarfilter. Dammsugarfilter. Dammsugarfilter. Dammsugarfilter. Dammsugarfilter. Dammsugarfilter. Dammsugarfilter. Dammsugarfilter. Dammsugarfilter. Dammsugarfilter. Dammsugarfilter. Dammsugarfilter. Dammsugarfilter. Dammsugarfilter. Dammsugarfilter. Dammsugarfilter. Dammsugarfilter. Dammsugarfilter. Dammsugarfilter. Dammsugarfilter.

har ett sånt i fronten på mitt chassi. försämrar luftflödet (då jag endast har en 90mm fläkt som blåser in luft, jo en 90mm till i botten men den gör inte så mycket den är dessutom tempstyrd)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man kanske ska skaffa något slags husdjur att stoppa i burken som äter damm? Finns det?

Mvh
Johan

Permalänk

TT Soprano DX med dammfilter och vanliga tops (ja, såna för smink) för att bli av med det damm som letar sig igenom maskorna i filtret... Har funkat bra än så länge

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan_Sandmark
Man kanske ska skaffa något slags husdjur att stoppa i burken som äter damm? Finns det?

Mvh
Johan

få tämja lite kvalster å stoppa in i burken . sen bygga ett liitet staket runt allt, så dom inte smiter ut. borde ju vara behaglig temperatur för ett kvalster i en lagom överklockad burk. kanske mata dom med lite mjäll med jämna mellanrum som näringstillskott. damm är ju mycket hudavlagringar så

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Jag har bara en sak att visa/säga.. Denna är GARANTERAT Dammfri!
En dator som är sänkt i mineralolja, kanske framtiden?

http://my.break.com/media/view.aspx?ContentID=290334

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
har ett sånt i fronten på mitt chassi. försämrar luftflödet (då jag endast har en 90mm fläkt som blåser in luft, jo en 90mm till i botten men den gör inte så mycket den är dessutom tempstyrd)

Prova ett annat dammsugar filter, för mitt har inget luftmotstånd alls med trycka mot mun och blås metoden.
Men man får ju byta filter med tiden.

Nästa gång jag byter så får jag starta en blogg om hur länge det dröjer innan det täpps igen.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk

Jag har dammsugit min dator hur många gånger som helst och även jag känner till att det kan gå illa. Ett par gånger har datorn hängt sig, har aldrig orkar stänga av den ens så den får till och med vara igång när jag dammsuger. Det är allt som hänt

Visa signatur

Webb:
Liendeborg (under konstruktion)
Server + Dator

Permalänk
Medlem

Rengör allt för hand vid varje uppgradering eller chassi byte.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk

jag kör med tryckluft
böja med tangentbordet det ska blåsa så pass att de tunna tangentbords tangenterna trycks ner men bara så att de kommer ner, sen börjar man på datorn och har samma tryck INTE MER, samt håll fast fläktar (annars pajar man kullagrerna om man blåser fult på dem), och håll fast kablar så att de inte skadar små kompnenter brukar ibland köra med SVAG luft i de optiska enheterna samt portar, SVAGT tryck på luften...
sen blir den ren...
OBS VÄNTA ALDRIG MED ATT RENGRA FLÄCKTAR ANNARS KOMMER DE ATT VOBBLA NÄR MAN VÄL TAR BORT DAM SOM SITTER PÅ DEM, DAMMET PRESSAR FLÄKTEN SÅ ATT DET BLIR ETT MELLAN RUM STÖRRE ÄN DET SKA VARA...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Körde med dammsugaren på tangentbordet på min bärbara, de funkade bra några sekunder, sen försvann några knappar magiskt hehe. Fast jag höll tummen för öppningen på slangen och den var på låg effekt, de sitter tydligen inte så hårt fast och hållarna är inte så håll bara :P.

Men de var lätt att få tag i ett nytt om man inte lyssna på Fujitsu-Siemens kunderservice eller "experterna" på Expert Stormarknad. De sa att de inte fanns att köpa lösa tangentbord

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Körde med dammsugaren på tangentbordet på min bärbara, de funkade bra några sekunder, sen försvann några knappar magiskt hehe. Fast jag höll tummen för öppningen på slangen och den var på låg effekt, de sitter tydligen inte så hårt fast och hållarna är inte så håll bara :P.

Men de var lätt att få tag i ett nytt om man inte lyssna på Fujitsu-Siemens kunderservice eller "experterna" på Expert Stormarknad. De sa att de inte fanns att köpa lösa tangentbord

öppna damsugarpåsen?

inte världens problem att lösa om jag får säga mitt...

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

har tidigare bara tagit bort cpu fläkten o damsugit den men nu när jag kommer hem ska jag iaf köra tryckluft också..inte så väldans nyttigt o blåsa av med lungor haha

Permalänk
Medlem

SweClockers: Där trådar aldrig dör.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Haha, jag brukar vara tvungen att plocka isär och rengöra typ varannan vecka, eftersom grafikkylarens fläkt drar in damm som täpper för första aggregatet.. resten av fläktarna i chassit brukar inte vara farligt dammiga, men det blir en hel del damm på typ en eller två månader.

Permalänk
Medlem

Synd att jag missat den här tråden tidigare...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Love_is_a_.45
... detta blir statiskt när luft passerar, det är så ett hepafilter funkar, luft går igenom plast, plasten blir statiskt och fångar då upppp 90% mer än vad motsvarande filter av tex papper gör.

Även om effekten med statisk elektricitet bidrar, så är det inte huvudsakligen så ett HEPA (High Efficiency Particle Absorber) -filter fungerar. I stället utnyttjas att filtret har en tjocklek.
Vanliga filter fungerar mest som enkla galler eller silar. Partiklar större än hålen fångas upp, resten passerar.
HEPA-filter har inga direkta hål utan påminner mer om trasselsudd där det finns flera alternativa passager genom filtret, samtliga krokiga.
Partiklar som följer med luftflödet in i filtret stöter emot fibrerna och fastnar på dessa, så att >99% av partiklarna som är mindre än luftkanalernas diameter ändå fastnar i filtret.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkages
Hepa filter lät väldigt lovande men ,sagt av annan i tråden, svårt att få tag på.

Det är väldigt lätt att få tag på HEPA-filter! Finns dels som sista utblåsfilter till många dammsugare, och även en del dammsugarpåsar är de facto HEPA-filter.

Själv har jag med stor framgång använt lite enklare motorfilter för dammsugare till datorn. Med datorns luftintag 3cm ovanför golvet i ett dammigt rum behövdes filter, och efter att inte rört filtren på ungefär två år hade de ett ganska tjockt lager damm utanpå och även mycket dammpartiklar i sig. Inne i datorn var det däremot så gott som dammfritt. Bara ett mycket tunt lager fint damm på fläktbladen kunde anas.

Efter att nu bytt datorlåda till Antec P183 har jag satt filter av den sort som är avsedda för ventilationsfönster innanför de ordinarie dammfiltren. På det viset blir det lätt att rensa bort alla grövre dammpartiklar så att pollenfiltren bara behöver ta de små partiklarna.

/Olle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Synd att jag missat den här tråden tidigare...

Även om effekten med statisk elektricitet bidrar, så är det inte huvudsakligen så ett HEPA (High Efficiency Particle Absorber) -filter fungerar. I stället utnyttjas att filtret har en tjocklek.
Vanliga filter fungerar mest som enkla galler eller silar. Partiklar större än hålen fångas upp, resten passerar.
HEPA-filter har inga direkta hål utan påminner mer om trasselsudd där det finns flera alternativa passager genom filtret, samtliga krokiga.
Partiklar som följer med luftflödet in i filtret stöter emot fibrerna och fastnar på dessa, så att >99% av partiklarna som är mindre än luftkanalernas diameter ändå fastnar i filtret.
Det är väldigt lätt att få tag på HEPA-filter! Finns dels som sista utblåsfilter till många dammsugare, och även en del dammsugarpåsar är de facto HEPA-filter.

Själv har jag med stor framgång använt lite enklare motorfilter för dammsugare till datorn. Med datorns luftintag 3cm ovanför golvet i ett dammigt rum behövdes filter, och efter att inte rört filtren på ungefär två år hade de ett ganska tjockt lager damm utanpå och även mycket dammpartiklar i sig. Inne i datorn var det däremot så gott som dammfritt. Bara ett mycket tunt lager fint damm på fläktbladen kunde anas.

Efter att nu bytt datorlåda till Antec P183 har jag satt filter av den sort som är avsedda för ventilationsfönster innanför de ordinarie dammfiltren. På det viset blir det lätt att rensa bort alla grövre dammpartiklar så att pollenfiltren bara behöver ta de små partiklarna.

/Olle

Problemet med det chassit är att det finns småhål där dammet smiter in där inte filtret täcker.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Problemet med det chassit [P183] är att det finns småhål där dammet smiter in där inte filtret täcker.

Du syftar förstås främst på alla öppningar baktill?
Dem har jag huvudsakligen täppt till, utom där jag vill att varm luft skall kunna smita ut (bakom grafikkortet). I övre delen av lådan satsar jag på att ha ett lätt övertryck, medan PSU ordnar ventilationen i nedre kammaren.

Den lilla sidoväg som luft normalt kan ta sig in bakom det nedre filtret täcks av pollenfiltret, så där är inget problem.

/Olle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Du syftar förstås främst på alla öppningar baktill?
Dem har jag huvudsakligen täppt till, utom där jag vill att varm luft skall kunna smita ut (bakom grafikkortet). I övre delen av lådan satsar jag på att ha ett lätt övertryck, medan PSU ordnar ventilationen i nedre kammaren.

Den lilla sidoväg som luft normalt kan ta sig in bakom det nedre filtret täcks av pollenfiltret, så där är inget problem.

/Olle

Även i fronten vid 5,25" enheterna. Särskilt som jag själv bara använder 3 av platserna så det fjärde har hål i storleken av 3x6mm. Då spelar det ingen roll om man byter filtren mot hepa filter. Ännu värre är dock hålet i toppen. När datorn är avstängd så dröser det ner mängder av skit där.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Även i fronten vid 5,25" enheterna. ... hål i storleken av 3x6mm.

Även där har jag ett extra filter framför plåtchassit. Filtret täcker om inte allt så åtminstone det mesta av alla öppningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Ännu värre är dock hålet i toppen.

Det har jag helt stängt med en plexiglasskiva monterad i stället för fläkt.

/Olle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Även där har jag ett extra filter framför plåtchassit. Filtret täcker om inte allt så åtminstone det mesta av alla öppningar.
Det har jag helt stängt med en plexiglasskiva monterad i stället för fläkt.

/Olle

Smart. Det blir ingen skillnad i temperatur iom det stängda hålet i toppen då?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det blir ingen skillnad i temperatur iom det stängda hålet i toppen då?

Jag räknar med att temperaturen nu är lägre än om jag lämnat hålet öppet utan fläkt, eftersom jag slipper "baksug" den vägen.
Den bakre fläkten är ensam fullt tillräcklig att vid lägsta fart hålla bort varmluften från CPU-kylaren (Scythe Ninja 2), och eventuellt även bidra till att ventilera bort en del varmluft från grafikkortet som letat sig uppåt i lådan.

/Olle

Permalänk
Medlem

Kan man inte rengöra sin dator med nåt rengöringsmedel? Typ etanol eller va det heter.

Visa signatur

Laptop: Asus N76VZ 17,3''|Specs: CPU: Intel i7 3610QM 2.4 Ghz|Minne: 8Gb|HDD: 750GB 7200rpm|GPU: Nvidia Geforce GT 650M|OS: Windows 7 Ultimate 64-bit|Övrigt: 1920x1080p