chmodade usr till 700 i Ubuntu

Permalänk

chmodade usr till 700 i Ubuntu

Skulle ändra access till usr eftersom jag fick ett felmeddelande när jag försökte installera Pear Package Manager (php) sa att den inte hade access att installera programmet i usr utan att jag skulle ändra accessen. Råkade sätta chmodden fel, 700. Endast root/sudo kan komma åt mappen, vilket innebär att min användare inte kan köra sudo kommandot och bli root. Ubuntus su har ju en tom sträng som standardlösen så jag kan inte logga in som root heller.

Fallet verkar hopplöst eftersom det inte går att göra någonting utan tillgång till super user.
Har åtkomst till servern via ssh.

Vad kan jag göra?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

man kan ju starta via bash inloggad som root via lilo genom att skriva <namn på kernel> init=/bin/bash

Permalänk

Hehe, om du fixar fysisk åtkomst, logga in i felsäkert läge och återställ.

EDIT:
Ubuntu använder inte Lilo.

Permalänk

Det finns alltså inget sätt att lösa det via ssh?

Permalänk

Nope.

Permalänk

Har aldrig loggat in i felsäkert läge, vad innebär en återställning? Kan man göra en återställning för att ställa in ett su lösenord eller pratar vi om att återställa själva servern?

Permalänk
Medlem

Boota på Live CD? Gå som root från den och fixa tillbaka chmod? Var ett tag sen jag gick tillbaka till win, men det borde inte vara några problem.

Permalänk

Att sätta tillbaka chmod som det var förut kan nog bli lite svårt. Det är ganska många filer i /usr (mitt system visar runt en halv miljon, fast det är inklusive symlänkar lite hit och dit), och de ska inte alla ha samma rättigheter. Jag vet inte hur ubuntus återställningsfunktion fungerar, men det här låter som ett ganska jobbigt problem. Kanske måste du installera om alla program på systemet för att återställa rättigheterna på filerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Att sätta tillbaka chmod som det var förut kan nog bli lite svårt. Det är ganska många filer i /usr...

Så länge han inte körde chmod -R 700 /usr så påverkas inte filerna i övriga delarna i usr utan bara /usr. Har inte så mycket att tillägga, du har ju fått förslag på vad du ska göra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deegan
Så länge han inte körde chmod -R 700 /usr så påverkas inte filerna i övriga delarna i usr utan bara /usr. Har inte så mycket att tillägga, du har ju fått förslag på vad du ska göra.

Precis körde "chmod 700 /usr".

Tack för alla svar!

Permalänk

Ah, dumt av mig att anta att det var rekursivt. Då var ju inte skadan så stor iaf