Fel med Dual Boot XP/Ubuntu!!!

Permalänk
Medlem

Fel med Dual Boot XP/Ubuntu!!!

Jag körde med XP och tänkte prova göra en Dual Boot med Ubuntu men tror att jag någonstans under installationen råkade installera Ubuntu-partitionen på en annan hårddisk än Microsoft-partitionen låg på...
Så nu undrar jag om det finns nåt sätt att köra Dual Boot i det här läget (jag kan inte ens komma åt den andra hårddisken i det här läget och kan bara köra Ubuntu!!!). eller måste jag installera om Ubuntu och hur ska jag då gå tillväga???

Tacksam för svar!

Permalänk

kolla i /boot/grub/menu.lst

Jag har min XP installation på /dev/hda och min Linux på /dev/hdb (2 olika diskar).

Editera /boot/grub/menu.lst filen och gå ner i den tills du kommer till texten:
## ## End Default Options ##

Lägg under denna text till denna text:

title Microsoft Windows XP Professional
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

(hd0,0) är den disk du har windows installerat på, i detta fallet på min master disk, första partitionen.

Din windows installation borde inte vara borta, bara att bootloadern grub inte kan hitta den.

Permalänk

Jag har ett liknande problem, kör Gentoo som mitt vanliga OS (på en SATA2 disk) och behövde XP för diverse program (:() så jag la in XP på en extra disk som jag hade (ATA). Nu måste jag plutta in XP-skivan för att XP ska gå igång. Så testa med det.

Och nej, det funkar inte att boota XP ifrån grub för mig..

Permalänk

Jag har det motsatta problemet. Windows XP bootar, men jag kommer inte åt Ubuntu. Operativsystemen ligger på olika diskar.