Permalänk

Cykellysemodding - navgenerator

Var lite trött på att batteriet i cykellyset fram/bak tog slut alternativt blev stulet om man glömde det...

nu har jag köpt en ny fälg, med inbyggt nav från biltema... en ful framlykta ingick (vilket löser halva problemet).
målet är alltså att få en cykel med fram,- och baklyse som drivs helt på generatorn så jag slipper batterierna.

jag skulle vilja koppla in baklyse (röda dioder) och ev. modda framlyktan med ljusstarka lysdioder (ultravita) istället för halogenlampan som sitter i framlyktan nu.

spec. för navgeneratorn med halogenlyktan inkopplad är 6 V och 2,4 W.

var ute och testade lite snabbt att tjuvkoppla en lysdiod trampade på lite... problemet var att dioden blinkade (antar att det beror på att generatorn inte genererar konstant likspänning i kombination med att dioderna är enkelriktade?), vad kan jag göra för att unvika blinkningarna och få ett mer kontant ljus... för man vill ju inte cykla omkring med blinkade ljus direkt

Baklyset behöver kanske inte ha så starka dioder, hade väl tänkt mig 2-3 st från elfa på ~3000 cd/m^2 st, borde räcka?
Fram däremot, är jag lite mer tveksam... vad tror ni det krävs för ljusstyrka?

har kollat lite på:
Vit, 7400 mcd/m^2 - elfa: 75-058-37
Röd, 3700 mcd/m^2 - elfa: 75-036-42

vad tror ni, kan det funka tro? kan jag lösa problemet med det "blinkande" ljuset? kommer det lysa "tillräckligt" starkt?

Visa signatur

Erik

Permalänk
Medlem

lysdioden blinkar pga att generatorn genererar växelspänning så lysdioden lyser bara åt ena hållet, det går enkelt att fixa med att köpa en likriktarbrygga eller bygga en av lite dioder. halogenlampan som sitter där nu leder åt båda hållen och gör att det inte blinkar som på en lysdiod, som bara leder ät ett håll.

Visa signatur

<3

Permalänk
Visa signatur

Erik

Permalänk
Medlem

helt rätt!

Visa signatur

<3

Permalänk

Slängde ihop ett kopplingsschema där jag seriekopplade fram och baklykta men i respektive lykta parallellkopplade dioderna...

kan det funka tro? eller ska jag satsa på att parallellkoplla rubbet?

se schema nedan:
http://www.tapiren.net/diodlyse.gif

Visa signatur

Erik

Permalänk

efter likriktarbryggan kommer du att få ut ca 5.4v

skulle tipsa om att sätta bak ock fram i separat slinga annars kommer du bli utan lyse både fram och bak om alla diodena fram eller bak går sönder

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

tack för tipset Rouge of Darkness!

din ritning var lite finare än min också bra jobbat!

men 70-043-02 borde funka som likriktarbrygga? vad jag kan se (på elfa) blir det inte billigare att köpa 4 likriktardioder och göra en egen brygga än att köpa en färdig brygga.

edit:
upptäckte ett "problem" - var ute och rullade hjulet (för hand) väldigt snabbt och mätte med min fina multimeter, den visade hela 10.8 V (AC) när jag rullade på som snabbast... frågan är om man inte ska slänga in en spänningsregulator, kommentarer?!? för jag antar att det inte är omöjligt att komma upp i >10.8 V i en lång och härlig nedförsbacke... och då kanske mina dioder pajar??

Visa signatur

Erik

Permalänk

Det låter väll inte helt dumt? Då är du ju på den säkra sidan, så du slipper komma farandes ner för en brant backe på natten och plöttsligt dör lyset och du susar fram i full fart i mörkret.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

en sån borde funka som regulator så får du 5V ut från den och sänk resistorerna till ca 5ohm till framlyset och 8,5ohm till baklyset

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...
73-095-60 eller 73-262-42
men glöm inte att fästa den med lite kylpasta (typ sån som man använder på prollen)i ramen då dom brukar kunna bli grymmt varma vid längre tids användning

fast de borde inte va nått problem när ja tänker efter då den troligen kommer kylas av fartvinden (eller som det heter på engelska FartWind... hehe låg humor på högsta nivå)

tom inte ihåg hur symbolen för regulator såg ut så ja tog bilden på elfas hemsida...

tänkte lite nu om du ska ha en regulator kan du kanske behöva stabilisera spänningen lite .. det gör du genom att koppla en Kondensator mellan + och - mellan likriktarbryggan och regulatorn

en sån här
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...
67-788-49 klarar upp till 25v och har 2200 µF borde bli lagom stabilt dock inte säker på att det kommer behövas

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror ditt regulatorchema är lite lätt felkopplat ...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

lord_dubbdäck, du menar att pinnarna är felkopplade ?

Rouge of Darkness, tack för uppdateringen. Blir att åka till elfa i helgen och shoppa

Visa signatur

Erik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Jag tror ditt regulatorchema är lite lätt felkopplat ...

kan du säja vad inte hundra på de här me elektronik... är över 3 år sen ja höll på med det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att fixa blinkningen måste ju vara att ha två lysdioder, och sätta dem med åt varsitt håll.

Permalänk

sådär... ja... efter lite lödning har jag nu en betaversion av mitt cykellysesystem!!!

tyvärr hade inte elfa den kondensatorn jag ville ha, så det blinkar fortfarande vid låga frekvenser (låg hastighet) men det löser sig förhoppningsvis när jag löder dit den...

hur som helst, funkar över förväntan annars, mycket starkt lyse fram och "normalstarkt" bak... har inte fixat några vettiga fästen för lyserna ännu, ska ut ikväll och testa att allt funkar "IRL" innan dess...

pics kommer imorgon

Visa signatur

Erik

Permalänk

Nice!

Dags att vakna och posta lite bilder nu?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

tittu... bättre sent än aldrig... här kommer bilder
(dock inga bilder tagna i mörker...)

vad återstår? hämta den "riktiga" kondingen på 2200 µF på elfa i veckan och montera den. Dessutom ska sladdarna sättas fast lite snyggare på ramen än vad som syns på bilderna... och lite tätning (man vill ju inte ha in vatten) ska fixas så att elektroniken håller

pics:http://picasaweb.google.se/Tapiren85/CykellyseModding?authkey...
film: http://picasaweb.google.se/Tapiren85/CykellyseModding/photo?a... (endast framlyset)

postar ev. fler bilder / film sen när jag monterat fast allt ordentligt / bytt kondensator.

Visa signatur

Erik

Permalänk

hehe skön film... börjar visst blinka lite när det går för långsamt ... men du får väll se till å hålla tempot uppe

Visa signatur