Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på andra band som Greta van Fleet, typ klassisk rock i modern tappning?

Permalänk
Medlem

Boss Sweet av Faux Real... en av dom bättre låtarna jag hört på sistone.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så tråden har hamnat på förstasidan idag, det var ju skoj att några som annars inte ser den kanske kollar och upptäcker nått de aldrig hört.
Typ en vanlig dag i köket med nån som inte jobbar som kock och ett midipiano i gummi.
https://www.youtube.com/watch?v=Xy4bFpaGnII

The time we are experiencing is unique and specific in many ways. That requires an original and uncoventional approach for artists who want to keep in touch with their audience. That's why I pulled out my picnic version of the grand piano and accompanied myself to Rossini's song La Danza.
Hon gör också en av de mest underhållande versionerna på Dockarian.
https://www.youtube.com/watch?v=mVUpKIFHqZk

Henne kan jag lyssna mer på , ska se om jag hittar nåt med bättre kvalitet än youtube.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baver:

Någon som har tips på andra band som Greta van Fleet, typ klassisk rock i modern tappning?

Lzzy Hale/Halestorm.

The Warning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Permalänk
Medlem

The hifi podcast

Permalänk
Inaktiv

The Young Gods och Freak Kitchen

Permalänk
Medlem

Power Glove & TOKYO ROSE - Blood Sport

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

- Många, många podcasts
- Vokonis, King Crimson, Sylvian/Fripp

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Skrivet av Baver:

Någon som har tips på andra band som Greta van Fleet, typ klassisk rock i modern tappning?

Moderniserad klassisk rock är inte riktigt min expertis men Måneskin som vann Eurovision 2021 skulle jag säga matchar din beskrivning även om de är rätt annorlunda jämfört med Greta Van Fleet.

edit:
Insåg just - beroende på vilken sorts klassisk rock vi talar om - att Opeth's senaste tre album ju också (tekniskt sett) passar din beskrivning. Det är också rätt annorlunda jämfört med Greta Van Fleet eftersom Opeth gör progressiv rock i stil med... ja typ King Crimson och Camel.

Så t.ex. Charlatan från In Cauda Venenum (2019):

Sorceress från albumet med samma namn (2016):

Eller The Devil's Orchard från Heritage (2011):

Själv lyssnar jag nu på Ftp av artisten Master Boot Record.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Bra tips, tack👍🏻
Tycker det är svårt att hitta nyproducerad musik som passar min smak. Gillar inte alls Nickelback t.ex. Det är för hårt producerat och platt, låter som vem som helst. I andra änden hittar man band som mer eller mindre är tribute-band till band från 70-tal och framåt. Greta van Fleets första plattot är tydligt inspirerat av Zeppelin, men de har ändå hittat en egen identitet, och framför allt lyckats undvika att bli överkörda av bolagsvälten.

Permalänk
Rekordmedlem

Pop, rock, operaaktigt och musikal blandning. Ingen rock i den första och ingen pop i den andra.

Skrivet av mr_sQuinty:

Henne kan jag lyssna mer på , ska se om jag hittar nåt med bättre kvalitet än youtube.

Skrivet av Baver:

Bra tips, tack👍🏻
Tycker det är svårt att hitta nyproducerad musik som passar min smak. Gillar inte alls Nickelback t.ex. Det är för hårt producerat och platt, låter som vem som helst. I andra änden hittar man band som mer eller mindre är tribute-band till band från 70-tal och framåt. Greta van Fleets första plattot är tydligt inspirerat av Zeppelin, men de har ändå hittat en egen identitet, och framför allt lyckats undvika att bli överkörda av bolagsvälten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Clown Core

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Permalänk
Medlem

Progressive Psytrance med lite olika artister. Finns fler klipp på sidan. Kan bara lyssnas på med bra bas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baver:

Bra tips, tack👍🏻
Tycker det är svårt att hitta nyproducerad musik som passar min smak. Gillar inte alls Nickelback t.ex. Det är för hårt producerat och platt, låter som vem som helst. I andra änden hittar man band som mer eller mindre är tribute-band till band från 70-tal och framåt. Greta van Fleets första plattot är tydligt inspirerat av Zeppelin, men de har ändå hittat en egen identitet, och framför allt lyckats undvika att bli överkörda av bolagsvälten.

Lyssnat nått på the black keys?
Mer blues kanske och rätt mainstream men ändå lite Old school.
Har du provat lyssna på the sword? Låter oftast som ett yngre sabbath (Rätt rå produktion på gott o på ont)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Lyssnat nått på the black keys?
Mer blues kanske och rätt mainstream men ändå lite Old school.
Har du provat lyssna på the sword? Låter oftast som ett yngre sabbath (Rätt rå produktion på gott o på ont)

Black keys har jag faktiskt lyssnat en del på, men the sword måste jag testa, tack!

Permalänk
Musikälskare
Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kenneth:

oj den var... annorlunda. Babymetal brukar vara roliga att lyssna på men den här fall inte riktigt i smaken. Kan också bero på att jag verkligen inte klarar av Sabaton

Än värre röra men ingen gubbröra så du slipper Sabaton

Och visst är det väl gulligt när barnen håller på med musik så här är en för-Warning.

Skrivet av VyperX:

Progressive Psytrance med lite olika artister. Finns fler klipp på sidan. Kan bara lyssnas på med bra bas.

https://youtu.be/uflApzf0dZ4

Jag trodde du menade att det är många artister de tagit låtar från i det där klippet, jag hör då inte nån särskilt bra bas för ljudkvaliten är så dålig men jag kände igen åtminstone Beatles och Amy Stewart på de ställen jag hoppade in och lyssnade om det blev bättre än mobilinspelningen det började med.
Här har du en klassiker som går att spela så det dunkar.

Och den här brukar gå att köra så det blåser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Rekordmedlem

Apropå trummor så kom jag att tänka på Kenneths gamla test av RTX voice och lyssnade på det igen och då började jag naturligtvis tänka på Olle Jönsson (men han får vänta lite) men undrar hur RTX voice skulle ha funkat här, är det för att det är "svårt" att sjunga vid trummorna som nästan hela låten är ett intro ?

Och vadå Dirty Diana ? Jag förstår inget för jag ser bara Dirty Daria,
Fast hon sjunger ovanligt rent den här gången, inte lika dirty som hon oftast brukar vara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lite svensk metall.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baver:

Black keys har jag faktiskt lyssnat en del på, men the sword måste jag testa, tack!

På tal om det ämnet

Udda låt men i grunden old-school rock
(undrar om det var nån i tråden som tipsade om dem för länge sen?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Låter lite som tidig PJ Harvey

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Redigt bra cover.