Permalänk

Rc-tråden

Är det fler här som håller på med rc? Posta gärna bilder på era maskiner
Här kommer mina

Kaross: Peugeot 406 Chassi: 1/5 FG competition-02 Motor 23cc solo, Hydralbromsar runt om o mycket aluminium options Radio: Futaba 3pm

Kaross: Hummer2 Chassi: 1/6 FG Monster Hummer Motor 26cc Zenoah, Fg:s Trimpipa, drevskyd, diffskydd, bytt olja i stötdämparna Radio: Futaba 3pm

Chassi: 1/8 Inferno mp 7,5 Motor Os v-spec 21, Radio: Futaba 2PL

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk

åh, har funderat länge på att köpa mig än rc bil, men har lagt pengarna på "rikitiga" motorer istället

vad kostar en såndär?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gr1ng0
åh, har funderat länge på att köpa mig än rc bil, men har lagt pengarna på "rikitiga" motorer istället

vad kostar en såndär?

tänkte precis säga samma sak

vad gör en såndär rackare på raksträcka?

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Själv har man en Traxxas Rustler...dock har det blivit väldigt DÅLIGT med att köra på senaste tiden...tråkigt att köra själv :/

Dock blir det mer R/C till sommarn!

Bilder (kanske film) kommer!

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Här kommer lite bilder på min FG Hummer som dock är något gamla nu.
Nya bilder kommer inom kort.

Kaross: Hummer H2
Chassi: 1/6 FG Monster Truck
Maskineri: Zenoah G260 26ccm, Samba Marder-pipa
Radio: Spectrum DX-3
Servon: Hitec 5745MG/5945MG/5997TG
Tillbehör: Tuning-frambroms, Kolfiber-radioplatta, Luthagens Diffskydd, Motorfäste och Styrspindlar i aluminium

Visa signatur
Permalänk

Det är tyvärr inga billiga saker Den översta köpta jag för 8500 begagnad o dom gör runt en 80-100 o väger ca 10 kg är i skala 1/5! Hummern skala 1/6 kostade ca 11papp ny så dom kostar en del men är sjukt roliga Den sista kostar runt en 4000 och är i skala 1/8

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_enstaberga
Det är tyvärr inga billiga saker Den översta köpta jag för 8500 begagnad o dom gör runt en 80-100 o väger ca 10 kg! Hummern kostade ca 11papp ny så dom kostar en del men är sjukt roliga

Ehm, Finns ju andra varianter som är betydligt billigare, runt 4000 (?)

Permalänk

Jo visst gör det, men jag antog att dom menade mina bilar o därför svarade jag på det.

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem

Kyosho Inferno MP 7.5 Sports II

Jag har bytt till en 3-backars koppling, annars är det mesta orginal.

Permalänk
Musikälskare

Vilka priser de var på dom :s

Antar att du har köpt dom färdig byggda, blir de inte mycket billigare om man köper en modell

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Testpilot

Har en gammal Team Losi XX men den är i en annan stad och jag hittar inte mina bilder på den. Är eldriven och har mätt upp den till runt 50-60Km/h på asfalt.
Typ så här ser den ut: http://de.geocities.com/protek71/rccars/Team_Losi_Lazer_ZX.jp...
Ska se om jag hittar mina bilder, vet att jag ska ha dom liggandes nånstans =/

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Vilka priser de var på dom :s

Antar att du har köpt dom färdig byggda, blir de inte mycket billigare om man köper en modell

Numera är åtminstone de flesta Kyoshomodeller färdigbyggda (mest "tävlingsbilar" som inte är färdigbyggda) vilket suger. Det är mycket roligare (och bättre) att bygga själv.

Permalänk
Testpilot

Nu hittade jag bilderna, här har ni:

Team Losi XX med ett Tekin elektroniskt fartreglage (kommer inte ihåg modellen på det)
Var mer insatt för några år sen då jag var medlem i en RC-klubb och körde varje vecka.

Här är en bild när jag byter batterier hemma och blåser rent den:

Här kan man se fartreglaget till höger i bilden (med två guldfärgade kylflänsar) och batteripacket längst till vänster i bilden (3000mAh har jag för mig dom var på, räcker till runt 5-10 minuters burnande)

Hittade även en film när jag kör på en grusplan: http://kevin.elajt.se/swec/Losi_XX/MVI_0005.avi
Tyvärr är däcken väldigt utslitna (det syns på den första bilden) så den sladdar rätt mycket när man kör på grus, den är mycket bättre på asfalt nu.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Bilar är rätt kul, har fortfarande en inferno liggandes, men flyg är ju roligare :].
Kör mest aircombat-modeller (1:12 WW2), har dock inte så många bra bilder atm.

P-40, död nu tyvärr

Ju 52, har bara haft tid att testflyga en gång

Ju 87, gick tyvärr i backen i under vintertävlingarna. Skönt ljud, fyrtaktare.

Bearcat F8F, Konverterad från Thunder Tigers Rare Bear (bytt motor från el till metanol bl.a. (Dekalerna är fixade efter bilden tagits, lite mindre främst))

Har tre nästan färdiga P-40 som jag tänkte tävla lite med i sommar. Har dock coolare projekt på G också, en Heinkel He 111 bl.a :].

Permalänk
Medlem

Flygplan verkar vara sjukt kul, fast det kostar väl också rätt så rejält?

Själv så har jag en gammal NIKKO truck, seg som bara den, har inte körts på flera år. Säljas/slängas ska den väl egentligen, funderat på om man kan bygga in den i ett chassi. Coolaste landatorn

Permalänk
Medlem

ohh vad sugen jag blir på RC bil igen. Riktigt kul, funderar starkt på något liknade som kyosho MP serien. Riktigt kul.

Fast RC är roligast om har någon att köra mot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
Flygplan verkar vara sjukt kul, fast det kostar väl också rätt så rejält?

Beror väl på vad du vill ha, som allt annat.
Mina modeller ovan kostar kanske 150kr att bygga (material), men det är ju lite startkostnader för saker som radio, motor, starttillbehör etc. Alla sånna grejer kan man ju dock flytta över när själva planet går sönder (för det mesta iaf, om sakerna inte är för skadade).

Permalänk
Musikälskare

Var kan man få tag på ett billigt plan med kontroll och bra batteritid, de kanske inte finns

Har alltid velat testa

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt sugen på en rc-båt, ingen som har sådant och vill posta lite bilder och göra mitt sug ännu större?

Perfekt att plocka med och dra fram när fisket går trögt, köra runt några vilsna tyskar i kanot osv.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gr1ng0
åh, har funderat länge på att köpa mig än rc bil, men har lagt pengarna på "rikitiga" motorer istället

vad kostar en såndär?

Dom kostar allt från 2000 till hur mycket du vill ungefär.

Själv kör man en Mp6:a med allt extra som finns. Kostade 16K när jag köpte den. Men vill man ligga i topp så

Edit: Bilder kommer!

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Var kan man få tag på ett billigt plan med kontroll och bra batteritid, de kanske inte finns

Har alltid velat testa

Finns lite olika butiker på nätet, som modellhobby.com, mft.nu, fullkontroll.se etc.
Men om du vill börja flyga kan det vara idé att ta hjälp eller prova lite simulator.

Permalänk
Medlem

Jag har en LRP Shark med lipo och en borstlös motor på 7000kv (rpm/V), närmare 51800 varv per minut olastat Riktigt snabb och rolig.

Den gröna är mrx4 och den blå/röda är sharken

Det senaste tillskottet som jag har suttit och monterat ihop ikväll är en anderson MRX4 eller miniquake som den heter i staterna. Helt original, än så länge. Rullande chassi för 75 dollar, riktigt billigt och bra när man hade elektronik över hemma

Jag har en Kyosho Pure Ten Alpha 1:10 och en kyosho 1:10 metanolbil också, men 1:18 bilarna är roligast just nu

Edit: bytte ut bilderna mot en egen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Jag har en LRP Shark med lipo och en borstlös motor på 7000kv (rpm/V), närmare 51800 varv per minut olastat Riktigt snabb och rolig.

Det senaste tillskottet som jag har suttit och monterat ihop ikväll är en anderson MRX4 eller miniquake som den heter i staterna. Helt original, än så länge. Rullande chassi för 75 dollar, riktigt billigt och bra när man hade elektronik över hemma

Jag har en Kyosho Pure Ten Alpha 1:10 och en kyosho 1:10 metanolbil också, men 1:18 bilarna är roligast just nu

Vilken motor köpte du och vart.. Till LRP SHarken dvs

Sugen på att få lite mer fart i min shark oxå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köpte en SilverLit X-Rotor Piccopter för några veckor sen, riktigt skoj att flyga och billig (299kr för allt utom batterier) så man behöver inte vara alltför rädd när man flyger in i saker vilket ju händer ofta Katten är allmänt road av den med!

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Tyvärr, inga bilder i nuläget. Har 3 metanol 1:8'a bilar, en Enigma, ursprungligen XS, men en del options, och ny motor gör den snäppet vassare. Bilen är bättre än jag förtjänar. Kanon buggy. Den andra metanolaren var min första metanolare, en Mantua Models "strap Junior" tror jag den hette. Den har gått ur deras sortiment för länge sedan, men reservdelar finns utsprida i deras kvarlevande sortiment. Inte fullt så kanon rally vagn. Den tredje är en monster truck. Cen Genesis. Stor, tung, treväxlad, och back till det. Hemskt rolig stundtals, dock ofta dyrt efter en helgs körning. Det brukar behövas massor med reservdelar efter en tung och inte helt korrekt landning.

Utöver de tre, har jag en Kyosho GP1100, Jetstream, metanol båt, men den får nog anses skrotad, då planerna lutar åt att bygga någonting med vattenjet agregat istället., samt en gammal Kyosho Lazer ZX elbuggy, 1:10. Jag ska försöka låna en kamera, och fylla på med bilder.
B!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
vad gör en såndär rackare på raksträcka?

Vanligaste frågan folk ställer, och lustigt nog, den information ingen kan ge som svar. Det är nämligen helt ointressant hur fort det går rakt fram, du hinner aldrig upp i topfart innan det är tid att hoppa, eller svänga.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Äsch trodde tråden handlade om RC-chemicals

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-

Vanligaste frågan folk ställer, och lustigt nog, den information ingen kan ge som svar. Det är nämligen helt ointressant hur fort det går rakt fram, du hinner aldrig upp i topfart innan det är tid att hoppa, eller svänga.

Nej så sant antar att det lär vara ett grymt ax iallafall!

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Fatrix
Vilken motor köpte du och vart.. Till LRP SHarken dvs

Sugen på att få lite mer fart i min shark oxå.

Jag köpte en Feigao7000kv och ett Quark33A begagnat. Hade tur antar jag.
Håll koll på annonser och sätt ut en köpes

Annars så har http://www.b-p-p.com rätt mycket brushless till bra pris. Tänk på att köpa en motor med rätt infästning och 2,3 mm axel bara

Om du vill lägga ner lite mindre pengar så rekommenderar jag LRP:s VR3 motor och lite bättre accar.

För med borstlöst och lipo så blir bilen nästan för snabb, har sett filmer på sharks som har gått i 80 km/h.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallan
Ehm, Finns ju andra varianter som är betydligt billigare, runt 4000 (?)

De billigare varianterna av bilar är oftast vad billigare saker brukar vara.
Kassa och sämre kvalitet tyvärr.
Brukar löna sig att köpa det dyrare och bättre direkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Vilka priser de var på dom :s

Antar att du har köpt dom färdig byggda, blir de inte mycket billigare om man köper en modell

Faktiskt så är oftast det mycket billigare att köpa en färdig modell men det är i regel alltid en billigare variant av en bil.
Färdiga modellerna (RTR) är i princip gjorda för lek och köra lite hemma.
De dyrare och inte ihopbyggda är gjorda för att köra på bana och att tävla med.
Det är också oftast bara ett rullande chassi. (Saknas motor, pipa, radioutrustning, däck osv)
Man får köpa allt sådant löst. Blir dyrare men man får vad man vill. Motorer och radioutrustning till RTR-bilarna är inte det bästa precis. Det funkar men inte så mycket mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
ohh vad sugen jag blir på RC bil igen. Riktigt kul, funderar starkt på något liknade som kyosho MP serien. Riktigt kul.

Fast RC är roligast om har någon att köra mot.

Nya MP777 WC Team Edition rekommenderas.
Fast den är dyr. Annars så kan det vara värt att försöka leta på en beggad 777 SP1/2.
Fördel med Kyosho är att det är bra grejer och att det alltid går att få tag på delar till den.
Finns alltid andra märken med så du behöver inte snöa in dig på just Kyosho.
X-ray går rätt bra de med och givetvis är RC som roligast när man har någon att köra med/mot.
Ett tips är att kolla upp om det finns någon RC-klubb i närheten av dig.
Åk dit och prata med dem. Du kommer säkert att få känna och klämma en massa på deras prylar om du är lite intresserad. Kanske få prova på med.
RC-folk är oftast snälla personer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Var kan man få tag på ett billigt plan med kontroll och bra batteritid, de kanske inte finns

Har alltid velat testa

Finns ett väldigt billigt plan om du vill prova på lite.
Silverlit heter det. Ett litet och lätt plan.
Krävs att det är i princip vindstilla när du ska flyga
Går inte heller att jämföra med ett riktigt plan men du får iaf prova på lite.
Helt klart prisvärt iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
Nej så sant antar att det lär vara ett grymt ax iallafall!

Det är det.

------

Sen för att bidra lite till tråden så lägger jag in en bild på min 777:a.

Kyosho Inferno MP777 WC Team Edition.
RB mods S7-motor (trimmad RB S7)
Sanwa ERG-VB-servon till både gas/broms och styrning. 13kg/0.10sec
Futaba-mottagare

Funderar på om jag ska ta och köpa ny radio i år eller inte.
Har en Futaba 3PM nu men funderar på en Sanwa M11.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
De billigare varianterna av bilar är oftast vad billigare saker brukar vara.
Kassa och sämre kvalitet tyvärr.
Brukar löna sig att köpa det dyrare och bättre direkt.

Faktiskt så är oftast det mycket billigare att köpa en färdig modell men det är i regel alltid en billigare variant av en bil.
Färdiga modellerna (RTR) är i princip gjorda för lek och köra lite hemma.
De dyrare och inte ihopbyggda är gjorda för att köra på bana och att tävla med.
Det är också oftast bara ett rullande chassi. (Saknas motor, pipa, radioutrustning, däck osv)
Man får köpa allt sådant löst. Blir dyrare men man får vad man vill. Motorer och radioutrustning till RTR-bilarna är inte det bästa precis. Det funkar men inte så mycket mer.

Nya MP777 WC Team Edition rekommenderas.
Fast den är dyr. Annars så kan det vara värt att försöka leta på en beggad 777 SP1/2.
Fördel med Kyosho är att det är bra grejer och att det alltid går att få tag på delar till den.
Finns alltid andra märken med så du behöver inte snöa in dig på just Kyosho.
X-ray går rätt bra de med och givetvis är RC som roligast när man har någon att köra med/mot.
Ett tips är att kolla upp om det finns någon RC-klubb i närheten av dig.
Åk dit och prata med dem. Du kommer säkert att få känna och klämma en massa på deras prylar om du är lite intresserad. Kanske få prova på med.
RC-folk är oftast snälla personer

Finns ett väldigt billigt plan om du vill prova på lite.
Silverlit heter det. Ett litet och lätt plan.
Krävs att det är i princip vindstilla när du ska flyga
Går inte heller att jämföra med ett riktigt plan men du får iaf prova på lite.
Helt klart prisvärt iaf.

Det är det.

------

Sen för att bidra lite till tråden så lägger jag in en bild på min 777:a.

http://pici.se/pictures/XGwun1.jpg
Kyosho Inferno MP777 WC Team Edition.
RB mods S7-motor (trimmad RB S7)
Sanwa ERG-VB-servon till både gas/broms och styrning. 13kg/0.10sec
Futaba-mottagare

Funderar på om jag ska ta och köpa ny radio i år eller inte.
Har en Futaba 3PM nu men funderar på en Sanwa M11.

Du har så fel, att RTR bilar runt 4000 bara är skit är fel, det finns många bra bilar runt 4000 som fungerar bra att tävla med. Ett exempel är CEN matrix.