Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Skumt DFI bios

Hej!

Jag byggde en "budget rigg" för ett par dagar sedan, baserad på:

Psu: Corsair HX 520W
Moderkort: DFI Infinity NF4 SLI s. 939
Cpu: Athlon64 4000+ San Diego
Ram: Corsair TwinX Pc 3200 2gig. 2T 2.0-3-3-6
Grafik: Gainward GS 7950GT 256mb
HD: 1 Raptor Sata 34 gig och 1 Maxtor (äldre modell) 80 gig Sata 150.

Det går bra att överklocka med 11X multi, 255 FSB och HT 4X, till 2,8 GHZ. Och RAM timingarna som ovan.

Men, så snart jag försöker en lägre multi, 10X tex. så funkar det inte att boota alls! Måste fixa med CMos.

Likadant om jag försöker ändra cpu volten. Då börja det jäkla bioset leta efter en icke existerande Raid konfiguration!? Och vägrar ladda Windows! står bara och söker efter RAID. Jag har inte RAID inställningarna aktiverade.

Trodde då i min enfald att om jag stängde ner " Quick power on self test" Så kanske detta skulle hjälpa? Men nix! Då stannade maskinen vid bios skärmen.

Jag har tröskat 5 olika bios utan att få rätt på detta. Jag ställde tillbaka bioset innan jag flashade ett nytt.

Jag har stabila överklockningar i både 2,8 och 3.0 GHz med max temp i Prime 95 på 47C (Ninja kylare + Noctua 120mm på 650varv)

Har kört Prime i 9 timmar utan problem. 2 timmar Memtest likaså.

Med 11X multi och 255fsb och HT på 4X. Så har jag en bus på 256MHz och HT link på 1024MHz. Vilket jag tror är tämligen o.k.?

Och visst, jag skulle kunna sitta nöjd med denna överklocka.
Men samtidigt retar det mig att inte kunna jobba med bioset på ett vettigt sätt.

Och på testsiterna. Sägs det ingenting om bios problem med detta moderkort.

Är det någon här, som kan tipsa mig? eller har någon ide' om vad detta kan bero på?

Tillägg:

Jag fick följande mail från DFI supporten idag ( 21 / 5 )

#Dear Sir:

With regards to OCing/running the system out of specs I can offer no comment being an official representative of DFI. With regards to changing the boot order what exactly are you changing it to? I note that you have a Raptor HD which I assume has Win XP on it. Correct? Do you then have another bootable OS on the 80 GB Maxtor HD. If so which one?#

Men vad fn! Deras moderkort är ju byggda för överklockning big time!

Varför skulle man annars köpa just deras kort för? Bortsett från överklocknings möjlighetena är DFI kort inte speciellt märkvärdiga. Det finns lika bra, om inte bätte moderkort där ute och som är billligare i så fall.

Jag fattar ingenting av hållningen i mailet?

Och jag har bara installerat Windows på Raptorn, eftersom den är den snabbaste disken.