AnandTech testar DDR3

Permalänk
Melding Plague

AnandTech testar DDR3

Styrkretsar och moderkort som stödjer den nya DDR-standarden DDR3 kommer att dyka upp snart. AnandTech har frågat sig om det är någon poäng att använda DDR3-minnen i dagsläget eller om DDR2 fortfarande är det bättre valet.

Läs nyheten: AnandTech testar DDR3

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var ju inte överdrivet stora skillnader i testerna =/ Dock kanske det blir bättre optimerat senare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Bättre prestanda är ju "subjektivt". Det är snarare så att de ger högre frekvenser, men ofta på bekonstnad av latenser. Bra om minnesbandbredden är en begränsande faktor (och man istället måste smälla på mängder av cache för att nästan ersätta ram-minnet), dåligt om man inte har ett behov av bandbredd. AMD har ju inte vunnit något på övergången till DDR2.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Nä de var ju inte de. Dock så har P35an en förbannat bra memory controller med ~ 16+ % ökning mot 965, och de är ju inte fel. Fast likaså där håller ddr2 och ddr3 väldigt lika prestanda. Får väl se sen hur dom lyckas få ner latenserna för att att gå om DDR2 helt och hållet.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

ni sa att om man gick i uppgraderingstankar skulle man satsa på ett P35.

Inom vilken framtid kommer detta vara nödvändigt? För som det ser ut idag är P35 korten lite väl dyra för min smak.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Avstängd

DDR3 blir nog bra när det har fått mogna lite.

Kommer bli väldigt trevligt med snabbare minnen och minskad strömförbrukning.
Får hoppas att andra komponenter som grafikkort också kan få mindre strömförbrukning.

45nm CPU, DDR3 minnen, solid-state disk, 88+% energi effektivt PSU, det vill jag ha.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd

Verkar totalt onödigt, ännu ett sätt för branschen att suga pengar ur folk...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Verkar totalt onödigt, ännu ett sätt för branschen att suga pengar ur folk...

Jag antar att du sade detsamma vid övergången till DDR (från SDRAM) Smart, Jens...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
Jag antar att du sade detsamma vid övergången till DDR (från SDRAM) Smart, Jens...

Ja nära nog, eftersom det inte gav nästan någon prestandavinst överhuvudtaget, åtminstone inte som jag minns det för socket A.

Högre hastigheter samt högre latenser = prestanda ökningarna blir minimala.

Och hela tiden något nytt inom sådant här kommer så utmålas det nästan som ett revolution i prestanda.

Självklart vill jag att det ska gå framåt i utvecklingen, men väldigt ofta, hur stor skillnad är det egentligen?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Ja nära nog, eftersom det inte gav nästan någon prestandavinst överhuvudtaget, åtminstone inte som jag minns det för socket A.

Högre hastigheter samt högre latenser = prestanda ökningarna blir minimala.

Och hela tiden något nytt inom sådant här kommer så utmålas det nästan som ett revolution i prestanda.

Självklart vill jag att det ska gå framåt i utvecklingen, men väldigt ofta, hur stor skillnad är det egentligen?

Steg för steg, inte sant? LCD-skärmarna var rätt jätteusla när de först nådde konsumentmarknaden, men se vad lite envishet, lättlurade hem-pc-köpare och tid kan göra med en i början underlägsen teknik.

Allt utmålas hela tiden som en revolution i prestanda, allt görs hela tiden för att mjölka så mycket pengar som möjligt, när de små bäckarna rinner ihop får vi en betydande prestandaökning.

Kort sagt, utvecklingen måste börja någonstans, varför inte "här"?

Kraven på bandbredd har väl dessutom ökat? 133MHz SDRAM-minnen räcker inte längre, oavsett hur bra latenser du har, och jag tror definitivt att 800MHz DDR2 minnen i CAS4 tutar på fan så mycket bättre än mina gamla hederliga DDR PC3200 CAS3. Det tog tre år (eller vad det nu tog), men nu är DDR2 betydligt bättre än DDR - i början var de jämbördiga.

Och så vidare, et cetera, och antagligen osammanhängande

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Verkar totalt onödigt, ännu ett sätt för branschen att suga pengar ur folk...

Nja, bakåtkompatibilitet vore ju faktiskt trevligt.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

DDR3 känns ingen mening direkt med att införskaffa.
DDR2 var inte så mkt snabbare än DDR1 minnen.
Det känns som att de försöker hitta sätt så man hela tiden är tvungen att uppgradera hela burken.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Själva minneskretsen i en SDR 200, DDR1 400, DDR2 800 och en DDR3 1600 går i exakt samma hastighet - 200 mhz. Den största prestandavinsten är från SDR200 till DDR1 400, sen handlar det om allt mindre och mindre. DDRminne funkar som så att man har en liten dosa som det går in X bitar i, sen sprutar det ut X bitar i X gånger högre fart. Det är det de kallar för "prefetch" och det är orsaken till varför latensen alltid stiger med varje DDRgeneration. Som exempel: i en DDR2-800 går det in 4 bitar över en 200 mhz buss, sen sprutas samma 4 bitar ut i 800 mhz ner till cpun. CPUn läser minne i små sjok som motsvarar en cachelinje, säg 32 bytes eller 256 bitar åt gången. Själva inbesparingen med DDRminne ligger i överföringen av de där 256 bitarna över minnesbussen från minnessticka till cpu, men själva läsandet av dem på minneschippet tar lika lång tid. Det säger sig själv att ju större sjok en cpu läser, desto mer tjänar den, men ju större sjok desto mer bortslösade bitar då man kommer att läsa in mer än man behöver, och eftersom man skriver tillbaka hela sjok så blir det mer slöseri i skrivandet också.

För att göra en analogi, det är som att gå från en 16x cd läsare till en 32x, det tar konstant tid att spinna upp läsaren för att läsa men 2x snabbare att föra över en stor fil. Men grejen är ju att det inte är så en cpu nyttjar minnet, utan den skriver/läser små sjok från olika delar. Så därav de små förbättringarna. Det som är intressant med DDRXX minnen är att de alltid går på allt lägre och lägre spänning, men det beror ju också på att de görs med allt bättre och bättre processer, ett DDR1 minne som är gjort med 60 nm litografi borde gå att undervolta ganska så duktigt pga lägre kapacitans.

Permalänk
Medlem

Vänta till DDR4 kommer för då har DDR3 mognat och är prestandamässigt snabbt för så brukar det vara nämligen att tekniken har mognat när marknaden går över till en ny lösning för att få sälja hjulet som i detta fallet är minnen igen.