Interminnen; CHA/CHB; kan inte få dem att fungera

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007

Interminnen; CHA/CHB; kan inte få dem att fungera

Jag hade tidigare två stycken 512 mb DDR Interminnen. På moderkortet finns fyra slots. Två lila och två gröna och det står Green (CHA) Purple (CHB). Köpte ett nytt 1GB internminne av exakt samma version som de två andra så att det inte skulle krångla sig. De två gröna slotsen innehöll de två gamla. Så jag tryckte i det nya i ett av de lila. Och då vill inte datorn starta windows. Det har lett till att jag tagit bort ett av de två gamla i CHA-slotsen och stoppat i det nya istället. Så fort jag stoppar i ett av minne i ett av de lila slotsen (CHB) så vill det inte fungera. Har någon koll på vad detta kan bero på?

Alla slotsen är nya och är inte för SDRAM eller DIM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Apr 2007

Vad har du för moderkort och vilka minnen handlar det om?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007

Moderkortet är ett MSI K8N Neo2-54G och minnena är Kingston ValueRAM. KVR400X64C3A med 512 respektive 1024 MB i minne.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Många moderkort stödjer inte att ha 3 av 4 minnen inkopplade utan antingen 1, 2 eller 4 minnen. Ocg jag är ganska säker på att ditt moderkortet är ett utav dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007

Så jag måste köpa ett internminne till? Hur kan jag kolla upp det där så att jag inte köper ett till i onödan?