Början på slutet för DRM?

Permalänk
Melding Plague

Början på slutet för DRM?

Apple och EMI gick förra månaden ut med att de kommer att sälja viss musik i Itunes Music Store utan digital restriktionsteknik (DRM). Nu har även Amazon gått ut med att de kommer att sälja musik utan DRM i sin musikbutik.

Läs nyheten: Början på slutet för DRM?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

låter onekligen väldigt bra

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem

Bra nyheter. Vad ska man med DRM-låtar till? Ändrar man lite på datorn så kan man inte spela sina köpta låtar längre. Helt värdelöst.

Jag skulle hellre se att de la lite energi på att erbjuda HQ-nedladdningar i ex FLAC. då skulle jag tom betala med ett leende.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag skulle hellre se att de la lite energi på att erbjuda HQ-nedladdningar i ex FLAC. då skulle jag tom betala med ett leende.

Tyvärr är ju marknaden för lossless extremt liten. Se bara på vilken kvalitet det är på mp3-filerna som delas olagligt i stor skala och som gemene man har på sin mp3-spelare.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om det är mp3-kodade filer man vill spela upp i sin HiFi-anläggning dock

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Precis, man vill ju ladda ner även till sin high-end stereo. Snart finns det väl inga skivaffärer längre, det vore ju tråkigt om HQ-ljud då bara dog ut eller bara gick att avnjuta genom hdmi/hdcp DVD-anläggningar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Precis, man vill ju ladda ner även till sin high-end stereo. Snart finns det väl inga skivaffärer längre, det vore ju tråkigt om HQ-ljud då bara dog ut eller bara gick att avnjuta genom hdmi/hdcp DVD-anläggningar.

Går ju alltid att beställa via nätet.

Permalänk
Medlem

DRM är meningslöst. Bra att skivbolagen börjar inse det. Det är ju trots allt inte så att 100.000 människor lägger ut en egen kopia av sin köpta skiva på fildelningstjänster. Det är snarare så att det florerar endast ett fåtal olika rippar. Hur bra DRM-skydd man än har så kan det inte stoppa piratkopieringen. Det räcker med att en arbetskopia läcker så är DRM-skyddet plötsligt pointless för den ena kopian kommer finnas på DC-hubbar, torrent-trackers, emule, osv inom några dagar.

Det ända sättet att stoppa piratkopieringen är att inse att internet har skapat en potentiell marknad av storkonsumenter av olika underhållningsmedia och att 10kr per låt är en orimlig kostnad för någon som kanske laddar ned 200 låtar i månaden. DRM-fria mp3:or är en bra början men eftersom man fortfarande kan köpa samma vara med bättre kvalitet och dessutom till ett lägre pris på skiva så är det för många fortfarande inte särskillt attraktivt.

Musik i flac-format till 2-4 kr per låt är rimligt enligt mig. Tills den dagen kommer tänker jag fortsätta köpa min musik på cd.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Precis, man vill ju ladda ner även till sin high-end stereo.

I sanning ett problem där. Mp3 är ingen höjdare för det precis.

Iofs inget problem för mig. Beatport.com erbjuder även WAV. Undrar om andra online butiker skulle ta efter det exemplet.

Permalänk
Medlem

Helt sanlöst att musiken lossy-komprimeras i det urgamla formatet mp3. Sälj img-filerna som de är och låt kunden komprimera själv vid behov. 10 kr för en mp3-fil är idiotiskt.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara lägga till en kostnad/månad tillsammans med internetkostnaden, kanske +50spänn eller nåt. Tror nog de flesta skulle gå med på det om de laddar ner mycket musik

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
Varför inte bara lägga till en kostnad/månad tillsammans med internetkostnaden, kanske +50spänn eller nåt. Tror nog de flesta skulle gå med på det om de laddar ner mycket musik

ja det skulle vara ett fint alternativ för dom som vill, bara det inte blir ett tvång
men det är väl så napster fungerar?? man kör någon prenumeration och sen är det bara att tanka på...fast musiken är säkert skyddad så när prenumerationen upphör är det adios (nu chansar jag så kan ha fel)

bort med DRM iaf, mycket bra!

Permalänk

DRM är helt hopplöst. Känns som att man lånar musiken och måste sedan ge tillbaka den och köpa det igen. Jag brukar köpa musik från iTunes store pga att det går snabbt inte så dyrt och kvaliten är helt ok. Jag har ingen 30.000kr ljudanläggning så jag bryr mig inte om monstruös kvalitet på filerna.

Bra att den skiten försvinner.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

fan vad kul det är med trender eller??

Dags att hoppa på "vi älskar våra kunder. och nu tar vi bort DRM".

Bra att någon började.. gud vad enkelt det är för de att bara ändra policy, synd att de tar sådan tid innan de fattar själva hur dumma deras regler var.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Tyvärr är ju marknaden för lossless extremt liten. Se bara på vilken kvalitet det är på mp3-filerna som delas olagligt i stor skala och som gemene man har på sin mp3-spelare.

Finns även i FLAC *host* men inte i nån större omfattning direkt och dom flesta verkar tyvärr vara nöjda med mp3 och dess kvalitet för kolla bara hur många ungdomar som lyssnar på musik genom den inbyggda högtalaren i mobilen som verkligen inte ger nått Hi-Fi ljud.

Permalänk
Medlem

Just nu sliter nog ett stort antal DRM-lobbyister, typ RIAA, sitt hår i förtvivlan. I och med EMIs och Amazons beslut så har vi tagit ett litet steg närmare slutet för den överbetalda DRM-industrin.

Att det ska vara så svårt att behandla sina kunder med lite värdighet är obegripligt.

Nästa gång hoppas jag att det är filmindustrin och Microsoft som tänker om och slutar stänga inne sina kunder i slutna system av typen CSS, PVP, AACS och Fan och hans moster.

Permalänk
Avstängd

Wow, helt otroligt, äntligen har det fattat. Det är väl att de har varit tvungna efter DRM inte funkade eftersom det sög.
Äntligen, det var på tiden.

Början på slutet för DRM? Hoppas verkligen det!

Jävla svikare alla som har implementerat stöd för DRM. Apple och Microsoft var de som bidrog mest till DRM.

Hoppas de lanserar Ogg Vorbis och FLAC som val också.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Ogg är ju brutalt bra, enda codecen som ger djup och tung dynamisk bas vid låga bitrates. Idealiskt för pop/rock. De andra låter platta i basen, om man inte går upp rätt högt i bitrate.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Efter alla åren verkar fler företag fatta vad konsumenterna verkligen vill och inte vill.

Permalänk
Sötast
Permalänk
Medlem

Bara jag som aldrig märkt av att DRM någonsin funnits?
Pirat-sverige ftw!

Permalänk
Medlem

Jag har heller aldrig märkt av DRM (sorry alla hårt arbetande artister hehe) men jag tycker synd om alla som har fått sina cd och dvd-läsare i datorn pajjade av alla olika j-la DRM skydd som installerat sig utan någon varning och sen gjort läsaren obrukbar så jag säger: DÖD ÅT DRM!!!

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Har märkt av DRM på skivor inspelade på min egen dvdinspelare där jag har rätt att kopiera skivorna på material inspelat ifrån tv och sprida till min vänkrets men det löste man snabbt.

Idag har man ju inte rätt att bryta ett sådant skydd ens för då är man olaglig men som jag skrivit i en annan tråd skulle man sätta in alla som bryter mot copyright så skulle man få göra Norrland till ett fängelse isf.

Permalänk
Medlem

yep, tyvärr har jag tackat nej till flera CD skivor när jag hörde allt om rootkits etc.
Har klarat mig med de 1000+ kanaler genom shoutcast och radion.

Ofta är det några få sånger som är bra på en HEL CD och då måste man ju ändå rippa den eftersom som man vill ha sin EGEN mix, och eftersom det inte alltid går och man varken FÅR eller orkar bryta kopieringsskydd på en CD jag köpt, har jag faktiskt avstått helt och hållet.
Om de nu sänker priset, (till 50 spänn för ett album, FLAC eller WAV) på webben, kan de i stort sätt börja tjäna stooora pengar, alla skulle säkert köpa några album i månaden eller??

Men som sagt, så länge det lönar sig för de att sälja dyrt händer inget..

Ett litet steg men i rätt riktning!!

Permalänk

Steve Jobs ville inte ha DRM, men skivbolagen ville ju i början ha DRM för de trodde det var ett måste för att skydda musiken. Finns andra möjligheter att vattenmärka filer. Om det nu är rädda för piratkopiering. iTunes Music Store älskar jag. Grymt bra utbud och snabbt går det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Steve Jobs ville inte ha DRM, men skivbolagen ville ju i början ha DRM för de trodde det var ett måste för att skydda musiken. Finns andra möjligheter att vattenmärka filer. Om det nu är rädda för piratkopiering. iTunes Music Store älskar jag. Grymt bra utbud och snabbt går det.

Så du tycker vattenmärkning är en bra ide? Låt säga att din polare får kopiera musiken av dig. Fullständigt ok beteende om det varit en CD. Han sprider den sedan på internet på DC eller nått (ej ok). Vem tror du får skit för det? Din polare eller du?

Permalänk
Hjälpsam

This is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Winston_Churchill

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |