problem med athlon 1,3ghz till ms8308e

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Apr 2007

problem med athlon 1,3ghz till ms8308e

Kära sweclockers! Jag är en ung kille på 23 bast som har stora problem med att få den rätta hastigheten till en processor som jag satt in i päronens dator.

Dom hade tidigare en AMD duron 850mhz, men eftersom att jag hade en AMD Athlon1,3ghz liggandes. Jag kollade upp moderkortet som var ett matsonic ms8308e och fick då reda på att det skulle klara av hastigheten och tydligen inte hade någon jumper-pin som man behövde plocka bort för att få upp hastigheten från 1000mhz till 1333mhz, jippii tänkte jag och satte in processorn.

Allt funkar bra, förutom att jag inte kan få upp hastigheten till 1333mhz!

Jag har gått in i Bios och hittade i cpu inställningar ett alternativ som pillade upp hastigheten på processorn till 1333 och minnena från 100 till 133.

MEN! hör och häpna, när jag sparar inställningarna och går ur biosen så vill inte datorn starta upp igen, skärmen blir bara svart och datorn arbetar icke. Jag får hålla in startknappen på datorn för att den skall dö och sedan starta den igen, men då har processorn gått tillbaka till 1000mhz igen...

Detta gör mig lite bitter så jag struntar i vad jag läst på internet och letar reda på vad jag tror kan vara den jumperpin och plockar bestämt och effektiv bort den, precis som jag gjorde på mitt gamla moderkort.

Till min stora förtret så gör detta endast att minneshastigheten går upp till 133, men processorn vill inte veta av någon ändring, ställer jag in den på 1333mhz så vill den inte starta, precis som tidigate...

Jag har försökt leta reda på nåt flashprogram som kan uppdatera mitt moderkorts bios, men lyckas inte hitta något... har läst att det är väldigt viktigt att hitta rätt program till rätt moderkort, för annars kan det gå schaabrääk... och det vill jag ju inte...

Så... snälla sweclockers, jag vet inte vad jag skall ta mig till... hjälp mig!

Meeeeeen! Om du nu skall göra något så urbota dumt, see i alla fall se till att du lyckas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Mar 2007

jag tippar på att dina minnen inte klarar av 133.

Kan du få den att gå i något mellan 1000-1300mhz?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Är ditt moderkort av rev 1.x fungerar inte FSB 133.

Först med rev 3.1 fick moderkortet fungerande stöd för 133MHz FSB, det kortet kallas även MS8308EP(266).

Matsonics biossida, men de har kanske stängt ner sin downloadserver http://www.matsonic.com/mb/downloaddata/bios_ss478a.htm#ms830...

När anandtech testade SiS 730S referenskort kunde de i alla fall starta på 133MHz, men inga benchmark lyckades de slutföra.

"The 730S claims support for both the 100 and 133MHz DDR FSB frequencies (effectively 200/266MHz). While we could get both settings to work, the 133MHz setting was noticeably less stable even to the point where none of our Windows 2000 tests would complete. Chances are that the issues will be sorted out in future revisions of the chipset if not simply requiring a BIOS update on our particular test board."

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara