Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2004

Moderkort AM2

hejsan...
sitter och plockar ihop en dator men jag får besluts ångest av moderkorten.. jag har tänkt köra en 6000+ prolle och de behöver inte vara så värst fränt kort.. de ska vara stabilt och funka.. kommer inte hålla på och leka med överklockning och sånt utan den ska användas som arbetsdator så stabilitet och hastighet är prio..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2006

Mitt Abit KN9 nForce4 är väldigt stabilt, till och med vid hyffsad klockning. Finns ju KN9 Ultra med nya chipset som är ännu lite trevligare tydligen. Korten är billiga, 600-800 kr.

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2004

ja jag har kollat lite på dessa.. verkar ju bra..
är det detta som du menade me nyare chipset -> http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322044

annars så va de ju nforce 4 som va de jag hittade som hette ultra

hur är de annars med chipseten.. har sett att de finns en hel arme olika nu för tiden.. gissar att desto högre siffra desto bättre eller ??.. sli kommer inte att köras så de behövs inte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
eskilstuna
Registrerad
Jul 2005

kan rekomendera asus m2n-e funkar hur kalas som helst o är billigt med...

am2 x2 5000+ @ 3120hmz@1.47v zalman CNPS-9700 /asus m2n-e compaq orginal ddr667@780 /7900 gtx

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm by night
Registrerad
Jan 2006

Kör på ett Asus me heatpipekylning

Själv köpte jag ett Gigabyte S5 o är mycket missnöjd

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

M2N-E

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
inside your microcode
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frigge
hejsan...
sitter och plockar ihop en dator men jag får besluts ångest av moderkorten.. jag har tänkt köra en 6000+ prolle och de behöver inte vara så värst fränt kort.. de ska vara stabilt och funka.. kommer inte hålla på och leka med överklockning och sånt utan den ska användas som arbetsdator så stabilitet och hastighet är prio..

Har du inte hunnit beställa så rekommenderar jag MSI K9A Plat. Det har mycket features, utmärkt layout, extremt stabilt kort med bra prestanda tack vare AMD's 580X chipset. Råkar även överklocka extremt samt mycket inställningar. Skulle även rekommenderat detta till den mest kräsne. Har jobbat mycket med dom korten och det är utomordentligt bra grejer.

[ AMD Ryzen 1700 @ 4.2GHz EK-Block // custom loop, 2 x 420mm radiatorer ][ ASUS X370 ROG Crosshair 6 Hero ][ G.Skill Trident Z DDR3600 CL15 @ DDR3333 CL12-12-12-12-28-1T ][ AMD RX Vega 64 EK-block @ 1764MHz core / 1175MHz HBM2 ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 512GB Samsung 960 M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ Acer XG270HU ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Har du inte hunnit beställa så rekommenderar jag MSI K9A Plat. Det har mycket features, utmärkt layout, extremt stabilt kort med bra prestanda tack vare AMD's 580X chipset. Råkar även överklocka extremt samt mycket inställningar. Skulle även rekommenderat detta till den mest kräsne. Har jobbat mycket med dom korten och det är utomordentligt bra grejer.

tjosan...
nej jag har inte beställt nåt än.. så jag ska ta o kolla in det moderkortet med... om jag hittar de... hittar inget med det chipet på komplett eller shg... fast jag har nyss vaknat så de kanske e förklaringen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2006

Om ett kort är överklocksvänlig är det ofta ett mycket bra tecken på ett stabilt kort i stockläge. Här har du MSI K9A Platinum på komplett:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=324368

Själv hade jag ifall jag inte hade så bra budget och inte skulle överklocka köpt i princip vilket kort som helst.
Min rekomendation till dig är K9A kortet, men ifall du har tight budget så är detta ett alternativ:

ECS NFORCE4M-A
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321302
Passiv chipsetkylning
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303858

Dock så verkar K9A kortet mycket bättre, och det är framtidssäkert.

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2006

Kostar 1200 på komplett... Nej, ska du inte ha något speciellt och sånt så tycker jag inte du ska betala mer än 800, särskilt inte när de går lika stabilt och bra... MSI K9N Neo-F har ajg haft tidigare, men det buggade sig en del...
Abit, bra, billigt och har det man behöver.

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2004

budgeten e de inge problem med hihi.. pengar finns men som sagt.. det är ju dumt att köpa saker som har en massa som man inte kommer använda...

kommer ju inte överklocka eller hålla på och leka utan datorn ska funka så att sambon kan arbeta på den utan att den hänger sig och konstrar sig.. ( vilket nuvarande dator gör.. konstigt att hon inte slängt ut den redan ) och sli kommer ju inte användas nåt heller...

dock så e ju msi ett känt märke så de känns ju tryggt att använda de... men ecs kortet har ju de jag söker och inte en massa lull lull som inte kommer användas... kanske sattsa på det och feta på lite me grafiken så jag kan testa lite nyare spel hihi

detta verkar ju vara samma i stort sett som de ecs kortet tidigare fast me nyare chipset.. fast de kanske inte har så stor betydelse...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334656&view=detailed