Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eslöv
Registrerad
Apr 2005

Asus M2N-E problem

Sitter med ett Asus M2N-E moderkort och har för några dagar sedan börja uppleva problem med mitt ljudkort/usb-headset.

1. om jag startar winamp direkt vid dator start och börjar spela musik funkar allt bra men sedan stänger jag winamp så flippar det ut totalt. får följande felmeddelande "Bad Direct Sound driver. Please install proper drivers or select another device configuration. Errorr code 88780078"

Har inte kollat på winamps hemsida för det inte är lönt då min dator säger att jag inte har några mixerenheter installerade.

2. Kopplar in mitt Logitech usb headset startar ventrilo 2.2.0
får följande meddelande "no mixers available"

Markerar jag rutan för direct input sound device kan jag välja att micen funkar inte inte ljudet ut.

3. ljudet från msn fungerar alltid inga problem där.

Detta har som sagt bara kommit för några dagar sedan.

Ni som haft problem med M2N-E kortet har ni varit med om detta ?

Behöver seriös hjälp!

Windows server, sccm 2012, app-v, paketering, deployment, IT Konsult
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Avinstallera ljuddrivarna och kör sen DriveCleaner, toggla HD-Audio i BIOS'en och installera sen senaste ljuddrivarna på Asus. Funkar inget... köp ett Creative X-FI Music kort, ett våldsamt lyft i ljudkvalitet då det inbyggda ljudet är under all kritik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eslöv
Registrerad
Apr 2005

Okej har glömt o skriva in här att det löste sig efter en fullständig formatering av windows hårddisken. Insåg att jag hade virus på den disken också o misstänker att dessa hade med problemet att göra.

Jag är ingen musik guru direkt så har ja bara högtalare med baslåda som e hyfsade då så hör ja i princip ingen skillnad på olika ljudkort.

Windows server, sccm 2012, app-v, paketering, deployment, IT Konsult
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2