Permalänk
Medlem

"Read-only file system."

Jag har nu konfigurerat en glftpd och skulle då ladda upp lite saker till ftpn när jag märker att efter att ha laddat upp en fil så låser sig hela disken som jag har "monterat" till en mapp i ftp-siten. Det enda som hjälper är att starta om burken, men uppenbarligen är det något som är helt fel och jag vet inte vad det kan vara.

Alla tips och idéer är välkomna.

Permalänk
Medlem

jag förstår inte frågan men jag undrar ändå varför du skulle starta om burken? en burk startar man fan aldrig om om man inte bytar kärna. eller missar jag problemet fullständigt? vilken burk är det som startas om?

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Jonos: Jag såg nyss att jag skrev lite kasst igår natt, det jag menar är att från det att jag hade laddat upp en fil på datorn så säger disken att det inte längre går att skriva till den och att det är "read-only". Det jag undrar är ju självklart varför den gör så.

Sen ang att jag reboota datorn så var det så att efter att jag hade konfigurerat den så skulle jag flytta den till ett annat rum i huset och var då tvungen att stänga av datorn, efter uppstart så märkte jag att det fungerade som det skulle igen - tills jag laddade upp ytterligare en fil. Jag ska kolla om det är så att den bara "låser" sig när man laddar upp genom ftp'n eller om den gör det även om man skapar en fil på disken manuellt.

Permalänk
Medlem

% mount -uw /din/partition

Permalänk
Medlem

Jag har nu listat ut vad det va som var fel. Efter att ha kollat loggarna och kollat alla diskarna så har jag upptäckt att 80gbn i min LVM inte var frisk.

[EDIT] Nej det funkar fortfarande inte som det ska, min är just nu bara 2st helt nya 400gb för att jag skulle testa så att allt fungerar - men det gör det uppenbarligen inte. Jag lyckades skapa ~20 mappar och ladda upp en halv xvid innan den ballade ur igen.

Jag kör Centos 4.4 (kernel: 2.6.9-42.EL)

May 20 23:35:21 ftpserver kernel: EXT3-fs error (device dm-0): ext3_new_block: Allocating block in system zone - block = 27721730 May 20 23:35:21 ftpserver kernel: Aborting journal on device dm-0. May 20 23:35:21 ftpserver kernel: EXT3-fs error (device dm-0) in ext3_prepare_write: Journal has aborted May 20 23:35:21 ftpserver kernel: ext3_abort called. May 20 23:35:21 ftpserver kernel: EXT3-fs error (device dm-0): ext3_journal_start_sb: Detected aborted journal May 20 23:35:21 ftpserver kernel: Remounting filesystem read-only May 20 23:35:21 ftpserver kernel: EXT3-fs error (device dm-0) in start_transaction: Journal has aborted May 20 23:35:21 ftpserver kernel: __journal_remove_journal_head: freeing b_committed_data