Hur lärde ni er hantera Linux?

Permalänk

Började med fedora efter en artikel i typ PC för alla lr något ^^. Efter det så gick det bara framåt. Nästa fedora, några fler .rpm dister, ubuntu, debian, gentoo, arch osv.

Sen kom OSX i mellan och nu "har Linux fått stiga ner och istället se sin tillvaro på server-sidan istället för desktopsidan." som bogg så fint sa :).

Är dock mycket nöjd med vad mac gör för mig på desktop sidan, och vad linux sköter åt mig på servern.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Jag började med slackware. Omständigheterna är oklara, det var 4-5 år sedan nu, men krångligt/lärorikt var det.

Stolt som jag var visade jag upp systemet för kompisar och försökte få dem att byta. De frågade efter någon funktion de var vana vid från windows och jag försökte fixa fram den. Då krashade något. Sen trixade, läste och testade jag kommandon och program i någon vecka innan jag fick till det. Lärde mig nog en hel del den vägen.

^^Observera att ovanstående scenario hände vid ett flertal tillfällen.

"Sen kom OSX i mellan och nu "har Linux fått stiga ner och istället se sin tillvaro på server-sidan istället för desktopsidan." som bogg så fint sa ." som Filleokus så fint sa :).

Permalänk
Avstängd

Mac är ju proprietär mjukvara. Att gå från Windows till Mac, är som att gå från en slavdrivare till en annan.

Linux, BSD, Plan9 ftw! _/

Källkoden skall vara öppen!

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Inaktiv

Jag började med Redhat Linux 5.2 runt 1998, och lekte lite med det.

Sen så använde jag gnu/linux till och från mellan 98 och 2005, innan jag
installerade arch linux och körde det i ca ett år.

Sen i maj 2006 började jag utveckla enlisy, och nu är det i enlisy jag befinner mig
och kommer befinna mig i många år framåt.

Kan dock tänka mig Ubuntu på en laptop eller så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Rent skitsnack. Precis som du inte blir matematiker för att du kan rabbla satser blir du inte heller unixguru för att du kan skriva av installationsmanualen.

Hadde man inte haft en installationsmanual skulle det nog bli rätt svårt, även för en van användare. Grundinstallationen kan visserligen vara rätt så enkel, och då passar ditt argument med att kopiera och klistra från manualen. Man skall också vidare från ett system som nyss har bootat, få hårdvara att fungera, konfigurera kernel till sina bruksområden och allt detdär. Är man ovan vid det tilfället då kanske man lär sig något om man är motiverad till att hitta den hjälp man behöver.

Var bara tvungen att svara på din riktigt genomtänkta kommentar

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)