Sapphire lanserar snabba agp-grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Sapphire lanserar snabba agp-grafikkort

Tillverkaren Sapphire har en historia av att lansera grafikort till den utdöende agp-plattformen. I dag dök tre nya agp-baserade grafikkort upp i Sapphires produktportfölj för att sedan försvinna. De baserade sig kring Atis nya Radeon 2600- och 2400-grafikprocessorer.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker väll nästan att det är ganska så inte nödvändigt att fortsätta göra AGP kort...eller?

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Tycker väll nästan att det är ganska så inte nödvändigt att fortsätta göra AGP kort...eller?

Jag köper gärna ett 2600XT till mitt AGP-system. Beror iofs på priset och hur stor förbättring det blir mot ett x1600pro.

Permalänk
Avstängd

Det är ju bra,agp lever fortfarande,jag själv sitter ju med ett mobo som har både och,men skall nog snart gå över till pci-express helt och ett dyrare moderkort:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Sköter HD 2400-kortet avkodningen av HD-kodat material nästan helt själv, kan man ta en gammal burk utan någon vidare processorkraft och göra till en bra htpc. Passiv, dessutom.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Sköter HD 2400-kortet avkodningen av HD-kodat material nästan helt själv, kan man ta en gammal burk utan någon vidare processorkraft och göra till en bra htpc. Passiv, dessutom.

Jo, hade samma tanke nästan

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

agp har väl kallare kort än vad pci-express har?

bättre o köra en "lite" sämre setup i en htpc för att få ner värmen och ljudet så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
agp har väl kallare kort än vad pci-express har?

bättre o köra en "lite" sämre setup i en htpc för att få ner värmen och ljudet så

Det skulle jag inte tro. Arkitekturen ändras ju inte för att man kör AGP mot PCI.ex. Frekvensen och nn på GPU'n ändras inte heller för att man kör AGP mot PCI.ex. Någon får rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Rialto-chippet blir ganska varmt dessutom.

Permalänk
Medlem

Snälla AGP självdö.

Misstolkning av rubriken, man kan tro att de kommit med en innovation så att AGP går snabbare än 8X. (men kanske bara jag)

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Undrar hur stor skillnad det är mot mitt x1950pro... Gillar AGP jag

Permalänk

vet ens nångon hur väl dessa prestrerar ännu? 8600gts var ju inte allt för imponerande..

Permalänk
Medlem

AGP lär väl dö ut samtidigt som PATA

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Snälla AGP självdö.

Varför så bråttom? Gör existensen agp-kort ont någonstans på eller i dig?

Mångfald är bra. Teknikhysteri till ingen nytta känns mer tveksam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Snälla AGP självdö.

Är väl jättebra at det kommer nya AGP kort ? Iaf för mig som sitter med ett gammalt system med ett radeon 9600xt och vill kunna spela lite nyare spel. Blir kanske ett nytt grafikkort om de inte blir för dyra.

*edit: stavfel

Visa signatur

Veni Vidi Vici

Permalänk
Avstängd

Men åh, varför? Kan dom inte bara låta AGP dö ut? Likaså kan dom låta ATA dö ut. Sätt lite press på dom som fortfarande sitter på AGP, PCI-E är både billigare och bättre. Visst, man får ut med lite extra cash i början för att byta moderkort men det är något man ändå tjänar på då både CPU, minnen och grafikkort är billigare och bättre om man t.ex. har ett AM2-moderkort. Finns ingen anledning att vara kvar på gammal hårdvara om man håller på och uppgraderar, spara hellre pengarna och köp rejäla och nya grejer istället.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Sitter med ett nytt system där det körs med AGP pga att jag fick ett ATI 1950Pro på en RMA och jag köpte in ett annat grafikkort till den gamla datorn eftersom det dröjde innan jag fick hem mitt 1950 Pro kort och den gamla burken skulle säljas.

Satte ihop ett C2D system med AGP och DDR så har inte ens gått över till DDR2 än och lär väl inte bli ett nytt system förän DDR5 kanske så ingen brådska här inte förutom då att det körs bara med SATA i burken så jag är inte helt bakåtsträvande inte.

Jaja tillbaks till ämnet för det skulle vara toppen om det kommer ut snabbare kort även om säg 1 år men eftersom jag sitter med ett så pass snabbt kort så maxar den väl vad agpbussen klarar med antar jag?

Edit: stavfel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Men åh, varför? Kan dom inte bara låta AGP dö ut? Likaså kan dom låta ATA dö ut. Sätt lite press på dom som fortfarande sitter på AGP, PCI-E är både billigare och bättre. Visst, man får ut med lite extra cash i början för att byta moderkort men det är något man ändå tjänar på då både CPU, minnen och grafikkort är billigare och bättre om man t.ex. har ett AM2-moderkort. Finns ingen anledning att vara kvar på gammal hårdvara om man håller på och uppgraderar, spara hellre pengarna och köp rejäla och nya grejer istället.

Ditt inlägg är så korkat så jag låter bli att ens motargumentera. Ni kan säkert tänka er ändå vad jag hade skrivit.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

AGP lever?

Trevligt för de som fortfarande har AGP och vill ha en uppgradering.
Men det börjar bli dags att skrota AGP nu, för nu kommer det ju PCI-Express 2.0

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

najs!

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Dessa gkort är väldigt intressanta för mej, och nästa AGP-kort kan mycket möjligt bli en HD2600 Pro. Att uppgradera till PCI-E skulle inte vara värt kostnaden för min del.
Hursomhelst finns det andra fördelar med att dessa kort släpps - dem pressar ner priserna på äldre AGP-gkort.

Härligt, verkligen! Ser inga anledningar till att man ska låta AGP ''dö ut'' när det kan vara ett bättre alternativ till folk med mkort som enbart stöder AGP.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk

Jag förstår fortfarande inte hur folk kan säga: "köp nytt moderkort bara" Vafan, värt att köpa nytt moderkort till ett s939-system? Det är trotts allt många som fortfarande kör på s939 och ska de köpa nytt är det lika bra att skaffa DDR2 och AM2/C2D på en gång. Sen måste man ju kunna förstå att alla inte har råd/prioriterar att göra det, en bra s939-rigg är ju inte alls så dålig, klarar ju de flesta spel finfint trotts AGP.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jag förstår fortfarande inte hur folk kan säga: "köp nytt moderkort bara" Vafan, värt att köpa nytt moderkort till ett s939-system? Det är trotts allt många som fortfarande kör på s939 och ska de köpa nytt är det lika bra att skaffa DDR2 och AM2/C2D på en gång. Sen måste man ju kunna förstå att alla inte har råd/prioriterar att göra det, en bra s939-rigg är ju inte alls så dålig, klarar ju de flesta spel finfint trotts AGP.

Å andra sidan finns det gott om s939 moderkort med PCI-e. (Har ett själv, Asus A8N SLI Premium) Köper man ett standard nForce4 kort så kostar det bara 700 spänn, det är det värt. Du kan ju köpa mycket bättre grafikkort till ett billigare pris för PCI-e.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Å andra sidan finns det gott om s939 moderkort med PCI-e. (Har ett själv, Asus A8N SLI Premium) Köper man ett standard nForce4 kort så kostar det bara 700 spänn, det är det värt. Du kan ju köpa mycket bättre grafikkort till ett billigare pris för PCI-e.

Sen är det jävla mycket jobbigare att byta moderkort än att byta grafikkort

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem

Undra om inte AGP-porten blir flask halsen med dom korten, vet att jag får bättre prestanda med 8x AGP än med 4x på mitt x1650 pro, så bara den generationen "kräver" 8x för att uttnyttjas till fullo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Sen är det jävla mycket jobbigare att byta moderkort än att byta grafikkort

haha
det är så jävla sant, man tänker vafan orka uppgradera, men ett graffe hade vatt nice, moderkort måste man koppla ur allt sedan in igen sen läsa manualen för strömkontakten till chassi är aldrig på moderkorten sig lika, vatt med om ett där det står på själva brädan^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jag förstår fortfarande inte hur folk kan säga: "köp nytt moderkort bara" Vafan, värt att köpa nytt moderkort till ett s939-system? Det är trotts allt många som fortfarande kör på s939 och ska de köpa nytt är det lika bra att skaffa DDR2 och AM2/C2D på en gång. Sen måste man ju kunna förstå att alla inte har råd/prioriterar att göra det, en bra s939-rigg är ju inte alls så dålig, klarar ju de flesta spel finfint trotts AGP.

Haha, jag sitter med socket A.. men hela datorn håller på falla sönder (flitigt använd i ca 5 år) och för mig kommer det kosta minst 4000 för att byta någonting då allt är så pass slitet.. ddr400, agp, socket a, men för sin ålder så fungerar det bra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt varför det gnälls så fort det släpps några nya kort för AGP. Det är väl klart som f*n att om man bygger ett nytt system idag eller inhandlar nytt moderkort, är det PCI-e som gäller. Men eftersom det finns en massa folk som fortfarande sitter på AGP och inte har råd/lust/ork med en större uppgradering, finns därmed en marknad för AGP-kort.

Frågan är väl snarare, om nu folk är villiga att köpa AGP-kort, varför inte tillgodose den marknaden och tjäna pengar? Jag tycker det är ett rätt begåvat drag av ATI/AMD att fortsätta stöda AGP-marknaden med den senaste tekninken, till skillnad från Nvidia. Men om Nvidia ger bort hela AGP-marknaden till ATI/AMD är det väl bara att tacka och ta emot för ATI:s del.

Även om många kommer köpa AGP-kort ur X2000-serien för DX10 stödet, finns det säkerligen lika många (eller ännu fler) som kommer köpa enbart för att korten har UVD (Universal Video Decoder). Med UVD klarar kortet av att ge hårdvaruavkodning till 100% för mpeg2, VC-1 samt h.264.

Varför är detta så roligt då? Jo, eftersom h.264 är ett extremt krävande att dekoda när det kommer till högre upplösningar. Om man ska glo på Blu-ray/HD-DVD eller en transportström kodad i h.264, krävs en j-vla massa cpukraft om cpun ska sköta jobbet. Med ATI:s UVD sköter kortet hela avkodningen, vilket gör att istället för att plöja ner tusenlappar på ny cpu, minne, moderkort osv räcker det med en sunkig AGP-burk och ett kort ur X2000-serien och vips har du en billig HTPC som kan spela b la Blu-ray/HD-DVD och i princip allt högupplöst material du slänger på den.

Jag såg lite benchmarks där X2400 och x2600 testades på en gammal sempron 2800+. De testade b la en X-Men 3 (Blu-Ray) kodat i h.264, vilket den stackars cpun borde dött av om den fått sköta avkodningen på egen hand. Men med X2400 och X2600 i burken låg cpu-belastningen på 5,60 respektive 5,70%, dvs knappt någonting alls.

Kontentan är att med dessa AGP-kort får man sjukt mycket prestanda när det gäller videoavkodning. Även en risig AGP-burk kan nu spela Blu-ray. Hur de är att spela spel med vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Ha ha! Vissa här låter precis som rabiata feminister som gapar om porr på hotellrummen. Om det inte passar er kan ni faktiskt välja att inte läsa om produkten, likaväl som man kan låta bli att titta på porrfilm om inte det passar en.

Varför skrota nåt som det finns en marknad för?

Permalänk

Får hålla med om att AGP fortfarande än idag kan prestera riktigt bra och det är verkligen bra att de finns alternativ för de som inte vill byta ut nästan hela systemet.
Om kortet nu kunde klara av avkodning utan att en sempron skjuter höjden då är de ju verkligen bra.
Men framöver är de ju dags för pci-e 2.0 och man kanske tycker att
de borde bli en förändring. Men så länge AGP kan hålla måttet så kan de lika gärna vara kvar.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare