Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Cool n Quiet på Vista

Är det någon som lyckats få igång cool n quiet på en köpt vista?
Som jag har förstått det hela så var det inga problem i alla de olika beta versionerna, men lagom till final-versionen så tog man bort denna feature. Sedan pekar AMD på MS och tvärt om när man vill ha en lösning...

Så, har har jag rätt eller har någon löst detta??

// Jöben

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Dec 2003

bios-uppdatering kan behövas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2004

använd energischema balanserat, och aktivera i bios såklart.

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005

Det fungerar alldelels utmärkt. Kommer ihåg att mitt A8N-SLI Deluxe behövde en bios-uppdatering, och sen funkade Cool 'n Quiet bra. Fungerar även bra i Vista och som Joemon säger så får man köra "Balanced" som "power setting". Mina kärnor verkar dock inte gå under 1200 Mhz. Kommer ihåg att CPU:n kunde gå ner till 800 MHz i Windows XP. Kanske är för att Vista är mer krävande?

Asus P8Z77-V Pro | Intel Core i7 2600K | Noctua NH-D14 | Asus GeForce GTX 770 | 16 GiB Corsair XMS3 1600 MHz | Creative X-Fi XtremeMusic | Samsung SSD 850 Pro 256 GB + 2 TB HDD | BenQ XL2411Z monitor | Fractal Design Define R4 | Corsair AX 850W | Func KB-460 (Cherry MX Blue) | Mionix Naos 7000 | Steinberg UR22 | Shure SM58 | AKG K240 Studio | Windows 10 Enterprise

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

OK, lite ruttet att man måste uppdatera BIOS för att få igång en funktion som funkar perfekt i XP och linux...

Någon som vet om det funkar med Asus K8N-E deluxe i vista med nyare BIOS? Min version var från 2004 någongång. Vill inte uppdatera i onödan, med all risk för krångel.

Fick förövrigt igång CPU rightmark, genom att inaktivera digital signatur-kravet vid uppstart (hålla inne F8). Lite krångligt vid varje uppstart att göra så... men den får iaf ner cpun till 800MHz vid vanligt användade.

// Jöben