Vilken processor utvecklar mest värme?

Permalänk
Medlem

Vilken processor utvecklar mest värme?

Hej,

Visste inte var jag skulle placera denna tråd, men AMD låg överst så det fick bli det!

Tänkte bara fråga hur det ligger till på processormarknaden idag - vilken processor utvecklar mest värme? För några år sedan kommer jag ihåg att AMD:s processorer som regel låg en bra bit över Intel, men sist jag kollade var det ganska jämnt. Hur ser det ut idag? Vilken processor blir varmast?

Tack för hjälpen.

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Medlem

Tror det är intels Q6600 som utvecklar mest värme, 135watt eller nåt sånt har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Lite OT, men AMD's barton proppar var ju ruskigt mycket svalare än p4an's northwood / prescott proppar, iaf utöver min egen erfarenhet

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
Lite OT, men AMD's barton proppar var ju ruskigt mycket svalare än p4an's northwood / prescott proppar, iaf utöver min egen erfarenhet

Intels P4 Prescott är ju rätt mycket mer effektkrävande än Athlon 64 också (framför allt om man jämför single core).

Intels P4 840 Extreme Edition ligger väl någonstans runt 140W i load.

Som tur är övergav de Netburst-spåret till förmån för Core arkitekturen, som är mycket energieffektivare. I nuläget så är Intels processorer energisnålare än AMD's (vilket kanske inte är så konstigt då arkitekturen är nyare, hur det blir när AMD släpper sin nya arkitektur återstår att se)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Intels P4 Prescott är ju rätt mycket mer effektkrävande än Athlon 64 också (framför allt om man jämför single core).

Intels P4 840 Extreme Edition ligger väl någonstans runt 140W i load.

Som tur är övergav de Netburst-spåret till förmån för Core arkitekturen, som är mycket energieffektivare. I nuläget så är Intels processorer energisnålare än AMD's (vilket kanske inte är så konstigt då arkitekturen är nyare, hur det blir när AMD släpper sin nya arkitektur återstår att se)

Nej? Så vitt jag vet ligger de ganska lika nu. AMD Athlon var varmare än P3, men sen Intel lanserade P4 har de haft värmetronen.

Och att Intels processorer varit "svalare" än AMD beror på att deras sensorer har en förmåga att visa för lågt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |