Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är inte så vanligt att arbeta under de förutsättningarna (över 40h arbetsvecka osv.) som jag sa tidigare, våran chef får böter flertal ggr men det är inget jobb som vanliga människor skulle ha svårt att klara av ändå utan att ta hutlöst med betalt.

Jag jämförde bara med lyxlivet som flygvärdinnor har på deras överbetalda arbete. Jag vistas kanske 30-40minuter i rummen, men det blir ju flera rum på en dag så att säga.

Om du jobbar på ett mejeri och har den där värmenivån så har du ju rätt till värmetillägg enligt kollektivavtalet? Jag har inga sådana tillägg då det inte förväntas att det ska vara så varmt.

Visserligen är väl mitt lite extremt då jag har tvingad övertid osv. Men jag trivs. Tacka vet jag industrijobbet jag jobbade med ett tag, överbetalt och bara glassigt dagarna i ända.

Ok.. nej, jag jobbar på TetraPak med att tillverka & testköra viss utrustning.. du vet industrijobb som är överbetalt pga. att hög kompetens behövs.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ok.. nej, jag jobbar på TetraPak med att tillverka & testköra viss utrustning.. du vet industrijobb som är överbetalt pga. att hög kompetens behövs.

Det låter rimligt, finns många sådana industrijobb också.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Men nu är det ju faktiskt så att du inte har en aning om vad du pratar om (när det gäller SAS- nissarna), bortsett från att de befinner sig i luften och att de jobbar kortare veckor...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Men nu är det ju faktiskt så att du inte har en aning om vad du pratar om (när det gäller SAS- nissarna), bortsett från att de befinner sig i luften och att de jobbar kortare veckor...

Det har ju framkommit ganska tydligt i media vad de har för arbetsuppgifter och krav på sig. Det är ju självklart att vi fått höra om det fanns ytterligare tyngre arbetsuppgifter då det skulle ha gjort deras strejk mer accepterad av allmänheten. Dessutom vi som flyger lite då och då kan mkt väl se hur arbetsprestationen ser ut från flyg till flyg. Det är bara öppna ögonen och se vad som händer i kabinen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Absolut absolut.
Men du förstår ändå inte eftersom du inte befinner dig i situationen. Det enda du tycker är att de är överbetalda, snarare är det så att resternade av servicebranschen är underbetald. Om du nu flyger lite själv, då vet du hur man kan må efter en sträcka på två tre timmar i luften. Alltså, det är mycket mer i det här jobbet än vad du tror. Det går inte att förklara före man själv har suttit där tyvärr.

Permalänk
Medlem

SAS-Strejken försenade min order från datorbutiken.com med några dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Jag läste lite slarvigt. Mitt fel.

Och deras lönekrav är ändå orimliga. Allt snack om hur mkt ett företag har i vinst och att det därför borde innebära att anställda på företag borde få mer faller på det att de anställda knappast kommer gå med att gå ner i lön den dagen deras företag går med förlust.

SAS är ett sjunkande skepp och kommer antagligen inte finnas kvar i framtiden. Andra företag är mer ekonomiska och effektivare. Därför är det verkligen inte läge för de anställda att gräva sin egen grav.

Jahaja, det tog visst lite längre tid än jag förutspådde men nu verkar vi ha nått vägens ände när det gäller SAS. Visserligen har ju den kära kabinpersonalen lyckats få till ytterligare löneförhöjningar sedan 2007 med sina strejkhot. Hit men inte längre tydligen. Man får hoppas det var värt det!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Jahaja, det tog visst lite längre tid än jag förutspådde men nu verkar vi ha nått vägens ände när det gäller SAS. Visserligen har ju den kära kabinpersonalen lyckats få till ytterligare löneförhöjningar sedan 2007 med sina strejkhot. Hit men inte längre tydligen. Man får hoppas det var värt det!

Staten har ju i och med SAAB-härvan 2009 målat in sig i ett hörn, och kan därmed knappast gå in som garanter för de lån som SAS behöver.
Jag tycker det kokar ner till följande; antingen kan staten, som största ägare, klippa banden med bolaget, låt det konka och plocka in ev. vinster vid utförsäljning av boet. Eller, det andra alternativet, innebär ett risktagande. Tillskjut kapital och hoppas företaget kan vända trenden och bli mer effektivt företag. Jag tycker inte staten tagit sitt ägaransvar. SAS har varit ett "problembarn" i den statliga bolagsportföljen länge, och istället för att ta tag i problemet i ett tidigare skede har staten blundat och hoppas det skulle lösa sig av sig själv. Antingen skulle man sålt av det för länge sedan då det fortfarande fanns spekulanter, eller så skulle man tidigare tagit sitt ägaransvar och hjälp bolaget bättre då flygmarknaden förändras ganska radikalt i och med lågprisbolagens intåg. Som konsekvens av sitt icke-handlande har man nu ett bolag som blöder pengar, ingen vill köpa och inte kommer ge lika mycket vid en ev. konkurs. Knappast att ta ansvar över "våra" pengar...

Permalänk

Ursäkta min okunnighet inom industriell ekonomi, men kan en strejk nu vara en lösning på de anställdas bekymmer? Jag blev förvånad när jag fick se rubriken på tråden.

Annars är jag tveksam till nuffror undan någon källa bakom, SAS folk bölar ut att de har så dåligt, andra säger att de inte har det.
Jag hör siffror på att karbinpersonal tjänar uppemot 30papp i månaden och de har knappt någon utbildning alls, där jag anser att just flygvärdina kan jämnföras med att stå på dunken. -Något roligt som många vill pröva på en kort tid, flygvärdina lär dessutom vara skoj första halvåret.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Staten har ju i och med SAAB-härvan 2009 målat in sig i ett hörn, och kan därmed knappast gå in som garanter för de lån som SAS behöver.
Jag tycker det kokar ner till följande; antingen kan staten, som största ägare, klippa banden med bolaget, låt det konka och plocka in ev. vinster vid utförsäljning av boet. Eller, det andra alternativet, innebär ett risktagande. Tillskjut kapital och hoppas företaget kan vända trenden och bli mer effektivt företag. Jag tycker inte staten tagit sitt ägaransvar. SAS har varit ett "problembarn" i den statliga bolagsportföljen länge, och istället för att ta tag i problemet i ett tidigare skede har staten blundat och hoppas det skulle lösa sig av sig själv. Antingen skulle man sålt av det för länge sedan då det fortfarande fanns spekulanter, eller så skulle man tidigare tagit sitt ägaransvar och hjälp bolaget bättre då flygmarknaden förändras ganska radikalt i och med lågprisbolagens intåg. Som konsekvens av sitt icke-handlande har man nu ett bolag som blöder pengar, ingen vill köpa och inte kommer ge lika mycket vid en ev. konkurs. Knappast att ta ansvar över "våra" pengar...

Men det går inte att jämföra på samma sätt. SAS är felstyrt företag med för dyra flygningar jämfört med sina konkurrenter och de har satsat på europeiska marknaden och glömt bort andra marknader. SAAB har tillverkat bilar ingen vill köpa. Där hade inte pengar hjälpt något. Regeringen vill att SAS ska slimmas och bli attraktivt att sälja så att proffsen får sköta företag medan regeringen sköter landet. Som det skall vara alltså.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Men det går inte att jämföra på samma sätt. SAS är felstyrt företag med för dyra flygningar jämfört med sina konkurrenter och de har satsat på europeiska marknaden och glömt bort andra marknader. SAAB har tillverkat bilar ingen vill köpa. Där hade inte pengar hjälpt något. Regeringen vill att SAS ska slimmas och bli attraktivt att sälja så att proffsen får sköta företag medan regeringen sköter landet. Som det skall vara alltså.

Jag tycker absolut det går jämföra. SAAB gjorde bra bilar men lyckades inte sälja dem. Jag tror absolut att SAAB hade kunnat styras upp och omvandlats till ett effektivt företag. Ett ex. är att köpa loss alt. införskaffa licens för de patent som GM besitter gällande teknik i SAAB-bilar. Jag tycker absolut staten gjorde en blunder i SAAB-härvan. Å andra sida riskerade man inga skattepengar, men samtidigt gick man miste om att kunna sälja bolaget och få in bra med kapital till statskassan.
Vilka är proffsen? Jag tror absolut en stat kan vara en skicklig ägare, det finns massvis med ex. på detta. En förutsättning är dock ett långsiktigt ägaransvar vilket inte varit fallet för den svenska staten sista tio åren.

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Men det går inte att jämföra på samma sätt. SAS är felstyrt företag med för dyra flygningar jämfört med sina konkurrenter och de har satsat på europeiska marknaden och glömt bort andra marknader. SAAB har tillverkat bilar ingen vill köpa. Där hade inte pengar hjälpt något. Regeringen vill att SAS ska slimmas och bli attraktivt att sälja så att proffsen får sköta företag medan regeringen sköter landet. Som det skall vara alltså.

Du är inte den första som säger att: SAAB har tillverkat bilar ingen vill köpa. Där jag inte riktigt förstår var ni baserar detta på? Visst Saab var inte tillräckligt konkurrenskraftig emot de andra bilarna och detta visade sig i försäljningen. På samma sätt att SAS inte är konkurrenskraftigt, vilket visade sig i minskade kunder. Eller om man ska använda samma fras, SAS säljer flygresor som ingen vill åka med.

Sedan skiljer sig SAS ifrån Saab ganska så mycket, där det är mycket enklare att ta in billigt personal i SAS. Men den största skillnaden är såklart att staten av någon konstig anledning fortfarande är delägare.

För min egen del vill jag att Staten ska gå in och hjälpa SAS. Men om jag inte tänker egoistisk, så låt marknadsekonomin ha sin gång. Jag tror knappast flygresor till sverige kommer att sluta för att SAS försvinner utan andra tar över deras delar och marknaden styr hur mycket som de är beredda på att betala för detta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Jahaja, det tog visst lite längre tid än jag förutspådde men nu verkar vi ha nått vägens ände när det gäller SAS. Visserligen har ju den kära kabinpersonalen lyckats få till ytterligare löneförhöjningar sedan 2007 med sina strejkhot. Hit men inte längre tydligen. Man får hoppas det var värt det!

Tycker det är mest intressant att t.ex. norska facken sa rakt ut "Detta är oacceptabelt, vi kommer inte gå ner i lön".
Tja få sparken då för företaget går i konkurs? SAS har varit alldeles för vek mot facken en väldigt lång tid.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Skrivet av Blubben:

Tycker det är mest intressant att t.ex. norska facken sa rakt ut "Detta är oacceptabelt, vi kommer inte gå ner i lön".
Tja få sparken då för företaget går i konkurs? SAS har varit alldeles för vek mot facken en väldigt lång tid.

Arbetslösheten är låg i både Norge och Danmark, där jag hörde att facken sa att SAS då kunde få konkra.
Nu vet jag inte hur akut pengakrisen är, annars är en klassisk sparka alla och återanställa de som accepterar sämre vilkor inte fel. Om det inte vore för att jag hade arbete så skulle jag vilja pröva på flygvärdinajobbet en månad eller två för säg 15000kr månaden exkl alla omkostnader. (jag ska ej betala för rum själv, likaså dyr mat m.m)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".