Dualboot med vista och linux.. behöver hjälp

Permalänk
Medlem

haha jasså men äntligen någon som berättar så man fattar ska prova det där du tack så mkt ! (Y)
EDIT: det där funkade ju fin fint.. men varför kunde jag bara krympa 78mb? när det är över 100gb ledigt :S ?, högerklickade nu på den volymen och gick in på egenskaper, valde fliken volymer och där står det såhär.. inte allokerat utrymme 78mb.. kapacitet 305244MB.. kan jag då bara använda 78mb eller kan jag använda 305244mb :)?

EDIT: sitter nu här o gör partition, men kan endast göra en partition på 71mb :(.. måste jag defragmentera c innan jag krymper den för att kunna frigöra mer utrymme eller? o dessutom.. måste man ha en swap partition? o isåfall hur stor?

Permalänk
Medlem

nejje, du väljer c:\ och tar krymp volym, har en som är 20 gb ledigt och kan krympa bort så att hela mitt lediga utrymme blir en egen partition.
Du ska inte välja det som inte är allokerat, har en sån jag också.
Swap partitionen ska vara dubbelt så stor som ram minnet typ
Men oftast så räcker det med 2 gb, för mig iallafall.

Så linux partition 20gb och sedan swap partition 2 gb

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
nejje, du väljer c:\ och tar krymp volym, har en som är 20 gb ledigt och kan krympa bort så att hela mitt lediga utrymme blir en egen partition.
Du ska inte välja det som inte är allokerat, har en sån jag också.
Swap partitionen ska vara dubbelt så stor som ram minnet typ
Men oftast så räcker det med 2 gb, för mig iallafall.

Så linux partition 20gb och sedan swap partition 2 gb

okej.. tack så mkt ska testa om jag lyckas nu men måste in o krympa om haha..

EDIT: hmm.. det står att det endast går att krympa c:/ 76mb.. den går att sänka men inte höjja.. men det står också att den mängd krympningsutrymme som är tillgängligt kan begränsas om ögonblicksbilder för växlingsfiler är aktiverat på volymen.

ifall det nu är så att det är aktiverat, vilket det borde vara eftersom krympningsutrymmet är begränsat till 76mb.. så var kan jag avaktivera det :S?..

Permalänk
Medlem

dedär har jag inte hört förut, ögonblicksbilder för växlingsfiler :/

Sitter och nöter på dedär just nu, fattar eller hittar nada.
Växlingsfil vet jag vad det är, men inte ögonblicksbilder.
Växlingsfilen ska man inte flytta/avaktivera för då fungerar inte operativsystemet någe vidare

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
dedär har jag inte hört förut, ögonblicksbilder för växlingsfiler :/

Sitter och nöter på dedär just nu, fattar eller hittar nada.
Växlingsfil vet jag vad det är, men inte ögonblicksbilder.
Växlingsfilen ska man inte flytta/avaktivera för då fungerar inte operativsystemet någe vidare

hehe okej.. tur att jag inte hittat det o ändrat någe då.. hehe.. hmm, för jag provade att kolla hur mkt jag kunde krympa min d hårddisk.. och på den kunde jag krympa hela om jag ville.. men det är min 5gb recovery hdd.. så den kan jag inte använda :/.. hmm.. undrar vad det kan vara för skillnad på dom..

Permalänk
Medlem

De jag undrar e varför du inte kan krympa c:\ partitionen när jag kan krympa den helt på oanvänt utrymme :/
Och då har jag inte fipplat med något, utan kör allt default.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
De jag undrar e varför du inte kan krympa c:\ partitionen när jag kan krympa den helt på oanvänt utrymme :/
Och då har jag inte fipplat med något, utan kör allt default.

hmm jadu jag vet inte.. kan det vara något som hp gör med dom?? jag sitter nu o kollar vad det kan vara för skillnad på c och d eftersom det funkar med d.. jag kan inte ens välja att markera c som aktiv men det kan jag med d.. hmm :P.. nu fick man någe o grubbla över..

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag har en hp bärbar som jag har vista på o tittar
Så det ska nog inte vara så olika :/

Men titta, det står ju så på min c:\ de med ögonblicksbilder för växlingsfiler xD
Kan bara krympa 958 Mb då jag har 2 gb ledigt på c:\

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Kan säga att jag har en hp bärbar som jag har vista på o tittar
Så det ska nog inte vara så olika :/

Men titta, det står ju så på min c:\ de med ögonblicksbilder för växlingsfiler xD
Kan bara krympa 958 Mb då jag har 2 gb ledigt på c:\

hehe ja se där.. då har vi samma problem.. o jag har provat att ändra i säkerheten o det hjälpte inte iaf.. så säg till ifall du kommer på felet :D... för jag är helt bakom flötet nu känner jag

Permalänk
Medlem

På hp's datorer så brukar man få bränna ut dvd skivor som backup ifall datorn skulle gå sönder.
Har du bränt dom?
Om du gjort, kan du ju ta bort backup partitionen. Visst det blir inte mycket av den dock

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
På hp's datorer så brukar man få bränna ut dvd skivor som backup ifall datorn skulle gå sönder.
Har du bränt dom?
Om du gjort, kan du ju ta bort backup partitionen. Visst det blir inte mycket av den dock

jo jag har brännt ut dom.. men det räcker ju ändå inte till att få plats med linux och swap :(..

EDIT: googlade precis lite efter det där med ögonblicksbilder för växlingsfiler.. och vi är inte dom ända som fått upp det.. hittade en annan på ett forum som skrivit om att han hade samma problem.. och att han inte fick ner sin till under 150gb.. hmm..

Permalänk
Medlem

hmm...... :/
min hd är på 100 gb, en 20 och sedan den andra på 80.
Börjar på bli frustrerande

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
hmm...... :/
min hd är på 100 gb, en 20 och sedan den andra på 80.
Börjar på bli frustrerande

haha okej :D.. min e ju på 294 eller någe o den andra på 5-6 :D.. men det verkar som att jag får installera om vista o sen göra en partition på typ 190 till vista och en på 100 till inux o sen 2gb till swap.. eller får man ställa in partitioner o så när man installerar vista? ja kommer fan inte ihåg om jag gjorde det haha..

Permalänk
Medlem

Välj bara anpassad installation så ska du få välja, det fick jag.
Väldigt lätt var det också, snabb var installationen o även vista
Lite gratis reklam till dom då xD
Men jag hoppas att du får till det, och att det inte blev för mycket arbete framför dig

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Välj bara anpassad installation så ska du få välja, det fick jag.
Väldigt lätt var det också, snabb var installationen o även vista
Lite gratis reklam till dom då xD
Men jag hoppas att du får till det, och att det inte blev för mycket arbete framför dig

haha jo det blev lite för mkt arbete.. men det får väl bli till att låna en extern o lägga över allt o sen installera.. fast när det blir får jag se.. kanske blir i helgen :).. tack för all hjälp iaf