Permalänk
Medlem

OS/2 hjälp / tips

Har letat efter en bra FAQ-sida för OS/2 men hittar inget. Skulle i första hand veta hur man kommer ut på nätet, men även andra bra tips på inställningar och program till OS/2 är av intresse.

Permalänk
Medlem

Det blir nog svårt att tipsa om nån FAQ när det helt enkelt inte verkar finnas.

Höll själv på med os/2 för ett tag sedan, tänkte installera det på en gammal amd k6:a och ha
som labbmaskin.
Jag lyckades efter 7 sorger och 8 bedrövelser få igång os/2 på k6:an men jag lyckades aldrig få igång nätverkskortet trots att det följde med os/2 drivare med det.
Ärligt talat så gav jag upp,jag tyckte inte det var värt tiden att försöka få igång nätverkskortet.

Jag har installerat otaliga linuxinstallationer,freebsd,openbsd samt windows från 3.11 till xp och hitills aldrig gått bet på att få igång internet, men med os/2,där gick gränsen.

Lyckas du få igång nätverkskortet så kan du hämta firefox till os/2 här http://www.mozilla.org/ports/os2/

Men ärligt talat, är det inte bättre att välja en linuxdist, eller nån windows version istället?

Till Linux och windows finns det hjälp att få om man kör fast i alla fall.

Permalänk
Medlem

Tack för svar raxxor.

Det verkar som detta ISA 3COM nätverkskort som vi använder fungerar. Men OS tjatar om att den vill komma i kontakt med en domain.

Visst vore det förnuftigast att välja ett annat OS, men vi har lite överskott på 200MHz datorer och tycker att det bara vore väldans kul med en OS/2 dator. Tänk vad vad få som ens vet att det finns/fanns. Andra nostalgi OS som t.ex. sista betan av Chicago ska också in en burk.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Senaste versionen är tydligen 4.52 / December, 2001.
Men varför hålla på böka med gamla omoderna OS/2, när du kan använda nåt bättre och modernare som Linux, *BSD, Plan9, etc.

Permalänk
Medlem

Lyckas du få igång nätverket med os/2,så berätta gärna i den här tråden hur du gick till väga.

Förresten, Är det nån som vet om det går att installera os/2 i en virtuell
dator, typ wmvare,boch eller virtualpc?

Permalänk
Medlem

Försökte också med OS/2 på en gammal pentium laptop.
Men den ville inte partitionera disken så jag gav upp. Nu ligger det Deli linux på den men jag använder den inte ändå .

Annars är linux ett väldigt bra alternativ om man vill göra något vettigt med äldre datorer.
Damn Small Linux är ruskigt snabbt, alternativt kan man använda de som tunna klienter med ltsp

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yaroze
http://www.ecomstation.com/

Deras hemsida verkar vara genererat av en floskelgenerator. Vad gör programmet egentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SM4RNA
Deras hemsida verkar vara genererat av en floskelgenerator. Vad gör programmet egentligen?

Du lyckades känna igen OS/2 på pricken så snabbt
Inte dåligt