Ersätta powermac G5 med Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Ersätta powermac G5 med Macbook Pro

Jag har en macbook pro och en Powermac G5.. (se signatur)..

Det skulle vart skönt att bara ha en dator.. Allt samlat på samma ställe.. Macbooken är ju snabbare än G5'an rent processormässigt medans G5an är snabbare med hårddisken (raptor 1000 varv)..

Eftersom jag jobbar mycket med grafik (photoshop m.m) är det viktigt att hårddisken är snabb..

Min fundering var att koppla in en fw800 för att få snabbare hårddisk.. Kommer självklart också använda min cinema display till mbp'n för att få rätt stationkänsla..

Vad tror ni? För och nackdelar...

Kommer en FW800 disk kunna matcha en intern sata?

Edit.. Omformulerat mig lite för att banta ett alldeles för långt inlägg

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk

Kör en extern firewiredisk. Använd den som primäradisken i tex Photoshop mm.

Hos oss, där jag jobbar, har vi idag alla bärbara som huvuddator. Även de som jobbar med video. Mycket för det är enklare att låsa in allt när dagen är slut, plus man kan jobba hemma.

PowerMacen är dessvärre äldre och långsammare. Så jag hade kört på Macbook Pro!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Kör en extern firewiredisk. Använd den som primäradisken i tex Photoshop mm.

Hos oss, där jag jobbar, har vi idag alla bärbara som huvuddator. Även de som jobbar med video. Mycket för det är enklare att låsa in allt när dagen är slut, plus man kan jobba hemma.

PowerMacen är dessvärre äldre och långsammare. Så jag hade kört på Macbook Pro!

Okej schysst..

Någon som vet hur det går med solid state diskar i express card platsen förresten? Det hade ju vart riktigt bra!

Edit: http://www.katshing.se/prod/prod.asp?aid=14023

Inte så jättefarligt faktiskt.. Hade ju vart grymt bra.. Någon som vet om OS X kan boota från ett sådant minne?

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen

Inte så jättefarligt faktiskt.. Hade ju vart grymt bra.. Någon som vet om OS X kan boota från ett sådant minne?

Det ska inte vara några problem, då SSD:en fungerar som vilken hårddisk som helst.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Avstängd

Möjligt att du tappar något litet på firewire, men det lär ju vara snabbare än laptopdriven hur som helst. Vågar du experimentera lite kan du väl sätta i en snabbare disk med, sitter det inte 5400rpm i macbook pron?