Rosegarden, problem med kernel-timer.

Permalänk
Medlem

Rosegarden, problem med kernel-timer.

Jag installerade Rosegarden på mitt Kubuntu Fiesty Fawn och jag får upp följande felmeddelande:

Citat:

System timer resolution is too low
Rosegarden was unable to find a high-resolution timing source for MIDI performance.
This may mean you are using a Linux system with the kernel timer resolution set too low. Please contact your Linux distributor for more information.

Brorsan tyckte jag skulle köra "sudo echo 1000 \> /proc/sys/dev/rtc/max-user-freq" i terminalen, men den löste inga problem

Någon som har fått Rosegarden att fungera på Ubuntu-serien?

Visa signatur

Gosh!

Permalänk

Du ska öka kernels timer, vilket du gör när du kompilerar den. Exakt hur vet jag inte. Men sök efter en CS guide för Linux. Där bör det stå väldigt bra förklarat. (Det är samma sak du ska ändra i kärnan nämligen.)

Permalänk
Medlem

Finns en low-latency kernel i repos.

sudo apt-get install linux-lowlatency
(Eller valfri pakethanterare. kubuntu tuffar väl på med adept?)

Starta sedan om datorn och så borde det fungera.

OBS! Detta är inget jag håller på med själv, Jag skuter bara lite från höften.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
Finns en low-latency kernel i repos.

sudo apt-get install linux-lowlatency
(Eller valfri pakethanterare. kubuntu tuffar väl på med adept?)

Starta sedan om datorn och så borde det fungera.

OBS! Detta är inget jag håller på med själv, Jag skuter bara lite från höften.

Detta verkar ju vara perfekt!
Det verkar fungera som det ska, förutom att jag inte får nåt ljud från Rosegarden..

Det ser ut såhär under 'Synchronization':

Jag är nästan säker på att det var så det var som 'default'.
Jag hittade följande länk på Rosegardens hemsida, men den blir man inte mycket klokare av. (Smygis fixade ju en ny kernel åt mig, så det ska ju funka.. :/ )

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Har du JACK installerat? (Det var här jag gav upp förra gången jag provade.)

Denna tråden kan innehålla mycket intressant info:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,486.0.html

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
*tråd flyttad*

Erm.. Varför blev den flyttad?
Denna tråd passar lätt mycket bättre under "Programmering, webbdesign, grafisk formgivning, bildbehandling, ljud- och videoredigering med mera." än i "Unix, Gnu, Linux, BSD, Mac OS, andra operativsystem, tillhörande program med mera.". :/
Hade varit trevligt med en liten tillbakaflytt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
Har du JACK installerat? (Det var här jag gav upp förra gången jag provade.)

Denna tråden kan innehålla mycket intressant info:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,486.0.html

Omg, vad mycket svårare det är än vad jag trodde! Verkar vara en halv omöjlighet att fixa!
Det låter nästan som om att om man har ett Sound Blaster Live!-ljudkort så ska det vara hyfsat enkelt, men har man inte det, då är det 'rita gissa spring' som gäller,
(Jag har tyvärr inget Sound Blaster Live!. )

Visa signatur

Gosh!

Permalänk

Om ditt ljudkort inte har stöd för midi så måste du använda timidity eller fluidsynth.
https://help.ubuntu.com/community/MidiSoftwareSynthesisHowTo

Permalänk
Medlem

Installerade du Rosegarden via Apt? Senast jag körde Linux, var Rosegarden-paketet horribelt trasigt. Du måste kompilera det själv om du vill att det ska funka.
Mitt bästa tips är att om du vill hålla på med musik, gör dig själv en enorm tjänst och kör Windows! Om du ändå envisas med att köra Linux, lycka till med musikskapandet. Du kommer troligen baka fler egna kärnor än nya låtar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Installerade du Rosegarden via Apt? Senast jag körde Linux, var Rosegarden-paketet horribelt trasigt. Du måste kompilera det själv om du vill att det ska funka.
Mitt bästa tips är att om du vill hålla på med musik, gör dig själv en enorm tjänst och kör Windows! Om du ändå envisas med att köra Linux, lycka till med musikskapandet. Du kommer troligen baka fler egna kärnor än nya låtar.

Jo, via apt-get var det.. Det kanske jag vara värt att tanka ner source:en istället..
När var det du provade?

Det var inte tänkt vara särskilt produktiv och slänga ur mig låtar, utan att ha nåt att göra när jag när slösurfandet börjar bli lite småtrist.
Därför känns det inte helt okej att boota om till Windows och punga upp tusentals kronor (uppemot en tusenlapp iaf) för att kunna få en hyfsad trevlig programvara.

Visa signatur

Gosh!