Permalänk
Medlem

råkade formatera VFAT

hej har råkade formatera en extern hdd, när jag skulle byta namn på den, jag gjorde mkdosfs /dev/sda1 -n 450GB och jag tänkte inte på att det skulle formatera om den.
går det att få till backa filerna eller är det kört?

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Oops! Å andra sidan är det sånt man lär sig av -- du lär väl aldrig göra om det kan jag tänka mig.

Vilket filsystem var det på partitionen innan du blåste om den?
En hel del tredjeparts verktyg är riktigt, riktigt vassa men dom flesta är ju för NTFS/VFAT, var det däremot ext2/3/4/reiser/osv är det lite sämre; dom fs'n är ju överlag inte direkt gjorda för undelete/unformat operationer.. :-S

Hoppet om den gamla datan är inte ute förrän du har börjat skriva *ny* data till disken; om du "bara" formaterat om den finns det fortfarande hopp men har det kommit på ny data minskar sannolikheten för en återställning.

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Permalänk
Medlem

Vfat / fat32...
jag använde gnomepartiton editot för att formatera den från NTFS till FAT32... så jag skulle kunna skriva till den....

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Avstängd

Linux har stöd för NTFS, du behövde ej formatera den till FAT32 för att kunna skriva till den.

Det finns säkert "recovery verktyg" för NTFS och FAT32.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd

Som uid säger:
http://www.ntfs-3g.org/

Du borde ju kunna göra vilket recoveryverktyg som helst, har du windows? Getdataback har jag använt någon gång, inte vid just det här problemet, men det fungerade bra när jag körde det. (En gång när jag råkade tömma minneskortet på kameran innan jag hade för över bilderna och en annan gång när jag råkade ta bort ett dir som inte skulle tas bort.)