Permalänk

Ska uppgradera

Nu har jag bestämt mig för att uppgradera min daotr lite. Har tänkt att köpa http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323879

Nu till min fråga, hur kan jag veta om jag kan ha kvar mina gamla minnen? Och är det något speciellt man måste veta när man bytar processor/moderkort? (har sett en del snacka om att byta bios) Behöver man formatera? Jag tycker ju att man inte borde behöva formatera då os:et ligger på hårddisken, men man vet aldrig. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

du lär inte kunna använda dina gamla minnen därför ditt modekort stöder inte dom.För jag utesluter att du har ddr2 minnen som är dina gamla. du beöver inte fortmatera fast jag bruckar göra det så man får bort alla gamla drivrutimer. Sen att tänka på är att du har gummi handskar eller ett sånt där band som gör så du inte får statatisk el.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Om du inte har DDR2 minnen sen tidigare så kommer du inte kunna använda dom.

Det är inte garanterat att datorn ens kommer in i Windows med din gamla hårddisk. För att undvika problem så bör du formatera eller alternativt köra en reparation av Windows. Båda alternativen tar bort de gamla drivrutinerna.

Och använd alltid ett antistat-armband. Det är inte kul att bygga ihop en dator för x-antal tusen kronor som inte funkar bara för att man ville spara in en 100-lapp.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk

Ok, men hur kan man ta reda på ifall jag har DDR2 minnen? Går det utan att öppna datorn? Så jag ska bara sätta in moderkortet och processorn och formatera direkt? Eller behöver man förbereda det på något sätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leprechaunking
Ok, men hur kan man ta reda på ifall jag har DDR2 minnen? Går det utan att öppna datorn? Så jag ska bara sätta in moderkortet och processorn och formatera direkt? Eller behöver man förbereda det på något sätt?

Ladda ner programmet CPU-Z här. Kolla under fliken "Memory" vad du har för minnestyp.

Innan du river ut ditt gamla moderkort så ladda ner drivrutiner till ditt nya moderkort + allt annat som du ska använda (nätverk,ljudkort,grafik) och bränn dessa på en skiva alternativt spara dom på en annan disk/partition.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Re: Ska uppgradera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av leprechaunking
Nu har jag bestämt mig för att uppgradera min daotr lite. Har tänkt att köpa http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323879

Nu till min fråga, hur kan jag veta om jag kan ha kvar mina gamla minnen? Och är det något speciellt man måste veta när man bytar processor/moderkort? (har sett en del snacka om att byta bios) Behöver man formatera? Jag tycker ju att man inte borde behöva formatera då os:et ligger på hårddisken, men man vet aldrig. Tack på förhand.

Vad har du för format på grafikkortet? alltså AGP, PCI eller?

Visa signatur

...

Permalänk

Jag har pci express