Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund, mitt i Sverige
Registrerad
Okt 2001

Svällande kondingar?

Tjena!
Har haft problem med min dator en längre tid. Antingen så har den stängt av sig själv, eller bootat om. Har provat ominstallation, minnesbyte, biostweaks... o.s.v. Hörde nyss talas om svällande kondingar på moderkortet. Kan det här vara det?

http://bp3.blogger.com/_5CFEKftAig8/Rl2-kWrbq-I/AAAAAAAAAAs/F...

I så fall blir det ett nytt moderkort antar jag.

EDIT: Det är ett Epox 8rda+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zebes
Registrerad
Dec 2002

Ja, det är det..

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värnamo
Registrerad
Jun 2004

Ja det är det som händer på äldre Epox kort.
Har haft ett sådant själv.

Msi DKA790GX Platinum*Amd Phenom II 955*OCZ PC2-9200 Platinum*Ati 4850*

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2007

Blä, hur lyckas en tillverkare med det där. Det måste vara något av de sämsta kondensatorer som jag har skådat. Som tur är har jag aldrig råkat ut för någonting liknande.

Du skulle även kunna köpa nya kondensatorer och löda dit dem i fall att du inte vill köpa ett nytt moderkort.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Eslöv
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Blä, hur lyckas en tillverkare med det där.

Det är en naturlig utveckling när folk bara vill köpa billigare och billigare kort istället för vältestade och färdiga produkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Om du är snål så är det inga större problem att byta ut de svullna/läckande kondensatorerna själv. Basala lödkunskaper räcker och de där kondensatorerna kostar inte mycket att köpa. Kolla bara vad som står på dom typ volt och antal farad den har. Jag fixade ett gammal Soltek kort med samma problem och jag mailade Soltek som skickade ett paket (gratis) med en full uppsättning nya kondensatorer från Taiwan Det kan man inte kalla dålig service

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Eslöv
Registrerad
Maj 2005

Värt att notera är att polariteten är överdrivet viktig om du ska byta själv. Annars finns risken för en mindre explosion

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Sant! Gäller att kolla det noga men det är som tur är klart märkt hur man ska sätta dom..i alla fall när jag gjorde det.....annars så får man se efter när man tar bort de gamla.