Rösta fram din favoritbakgrundsbild!
Permalänk
Medlem

Vad kostar er MC-försäkring?

Jag blev lite nyfiken vad era motorcyklar kostar att försäkra?

Om man skriver enligt följande mall?

Ålder: 43år
Körkort sedan: 1985
Bor: Lund, Skåne (så klart )
Motorcykel: Honda CBR1000F
Årsmodell: 1987
Försäkringsbolag: Trygg-Hansa
Typ av försäkring: Hel
Kostnad/år: 2079:-

Har fått erbjudande från Bilsport/MC om helsförsäkring för 1383:-/år som jag förmodligen går över till.

Edit: La till var jag bor.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600MHz CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

För mycket, dyrt som satan egentligen, speciellt för en student. Nåja, man får väl prioritera.

Ålder: 20 år
Körkort sedan: 2006
Riskzon: 2
Motorcykel: Honda CBR600 F2
Årsmodell: 1991
Försäkringsbolag: Länsförsäkringar
Typ av försäkring: Trafik
Kostnad/år: ~4800:-

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Samma Modell

Ålder: 16 år
Körkort sedan: 2007
Riskzon: Finland, Österbotten
Motorcykel: Honda CBR 125
Årsmodell: 2005
Försäkringsbolag:
Typ av försäkring: Trafik
Kostnad/år: 300€ (3000kr)

Edit: Följer CSM101 exempel

Visa signatur

Mer Co-oP åt folket

Permalänk
Medlem

jag har ingen hoj själv, men är funderar på att köpa en dock.

Vad jag saknar i listan är lite mer om var ni bor (by/stad etc), riskzon 2 säger ju tex inte så mycket

Permalänk
Medlem

Riskzon 2 i mitt fall är Haninge.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Ålder: 26 år
Riskzon: bor södra dalarna
Motorcykel: kawasaki zx9r
Årsmodell: 1999
Försäkringsbolag: trygg hansa
Typ av försäkring: halv
Kostnad/år: 8800kr

Permalänk
Medlem

Ålder: 20
Körkort: Nej
Riskzon: Bor i ett samhälle 3 mil utanför gbg
Motorcykel: Kawasaki Gpz500
Årsmodell: 1996
Försäkringsbolag: Folksam
Typ av försäkring: Halv
Kostnad/år: 4400kr

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Märks att man helst ska vara en gubbe (no offence skruvis ) om man skaffar motorcykel. Verkligen stor skillnad i försäkringens kostnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Märks att man helst ska vara en gubbe (no offence skruvis ) om man skaffar motorcykel. Verkligen stor skillnad i försäkringens kostnad.

Ingen fara, en av fördelarna med åldern samt att cykeln är lite äldre.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600MHz CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Mm när hojen blitt 10år gammal sänks premien rätt bra hörde ja, det ja sikta på när ja leta min sporthoj nu men fick ett bra pris på denna..

Permalänk
Medlem

Ålder: 28 år
Bor: Mölndal, zon 2
Motorcykel: Hornet 600
Årsmodell: 1998
Försäkringsbolag: If
Typ av försäkring: hel
Kostnad/år: 5300 spänn.

Om man inte kör sport är If:s hondaförsäkring svårslagen.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Ålder i sig räknas inte alls nu för tiden, det går helt på hur länge man har haft behörgihet. Faktum är att medelåldern för dödsolyckor på MC år 2006 var 41 år (källa) och vi ungdomar är verkligen inga olycksfåglar som försäkringsbolagen vill få folk att tro. Man kan köra ihjäl sig precis lika lätt vare sig man sitter på en hoj med 50 hästar eller 140.

Vi ska inte glömma att en stor del av olyckor händer pga saknad behörighet, påverkade förare, förare som inte är ägare till fordonet i fråga eller idioter bakom ratten (bilister).

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Dom kollar också på hur mycket olyckor just din modell av hojen vart med i.

Tar man en Kawa Ninja tex så har den högre premie på grund av alla olyckor just den modellen är med i. Kollade detta förra året med försäkringsbolagen.

Min Honda CBR600-91 skulle kosta mig ca 4000kr men min far kostar den 1500 kr tror jag. Är själv 26 och farsan 47.

Så ålder och modell av hoj är viktiga grejer.

Permalänk
Medlem

Men en sak som jag funderat kring är det här att man kan läsa i olika annonser om strypta hojjar och hur de skulle kosta mindre i försäkring.

Stämmer det? Fått lite dubbla uppgifter om det där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men en sak som jag funderat kring är det här att man kan läsa i olika annonser om strypta hojjar och hur de skulle kosta mindre i försäkring.

Stämmer det? Fått lite dubbla uppgifter om det där.

Stämmer till viss grad, vad jag vet (jag har ringt runt massor med försäkringsbolag) så är det endast Bilsport & MC som går efter vad som står i registreringspapper. Dock är de högst ovilliga att försäkra sporthojar. Alla andra försäkringsbolag går efter ursprungseffekt.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Tror inte Bilsport & MC försäkrar sporthojar alls längre faktiskt.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Stämmer till viss grad, vad jag vet (jag har ringt runt massor med försäkringsbolag) så är det endast Bilsport & MC som går efter vad som står i registreringspapper. Dock är de högst ovilliga att försäkra sporthojar. Alla andra försäkringsbolag går efter ursprungseffekt.

Så med andra ord så är det skitsamma ifall en sporthoj är strypt till 25 kw, den kommer att försäkras till "full effekt" oavsett?

Då vet man det

Permalänk

Sålde hojjen förra sommaren men ändå =P

Ålder: 19
Körkort: Sedan 2003
Riskzon: Trelleborg, allra södraste Skåne.
Motorcykel: Kawasaki KDX125B
Årsmodell: 1991
Försäkringsbolag: Trygg hansa
Typ av försäkring: Hel
Kostnad/år: 2800kr (tredje året)

De flesta bolag kör på det hojjen har som ursprungseffekt, dvs de skiter i om den är strypt eller inte.
Den enda fördelen är med en strypt är om man har A med begränsning och vill ha en tung hoj.

EDIT: Förtydligar med att alla siffror gällde 2006
EDIT: Ojsan blev en tusenlapp för mycket innan.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Ah okej.

Haft körkort sen 2000 men inte haft nån hoj. Ska dock köpa en nästa höst och för tillfället lutar det åt nån streetfigheter-liknande sak...

Skönt o höra att försäkringspriserna inte är så absurd höga för de exempel som kommit upp...

Permalänk

Kan tillägga att jag betalade 4800 första året, 3800 andra året och var nere i 2800 tredje året...
Hmm får göra ännu en EDIT där uppe :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine

Ålder: 19
Körkort: Sedan 2003

Är det bara jag som är dum som inte får ihop det där?

Är du 19 nu, men haft körkort sen -03(?)(=du var 15 när du fick det?)

Eller tog du kortet -03 när du var 19?

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det bara jag som är dum som inte får ihop det där?

Är du 19 nu, men haft körkort sen -03(?)(=du var 15 när du fick det?)

Eller tog du kortet -03 när du var 19?

Han kanske inte har fyllt än i år?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Han kanske inte har fyllt än i år?

Och där kom dumheten fram, tänkte på bil och att man måste vara 18 för att det

Permalänk
Medlem
Citat:

Skönt o höra att försäkringspriserna inte är så absurd höga för de exempel som kommit upp...

En kille fick offert på 378.000:- (ja du läste rätt) hel/hel. Minns inte vilket bolag det var, R1 av nyare model i Sthlm.

Det är bra mycket billigare med äldre hoj.

Min älskling:

Visa signatur

qw q b

Permalänk

Det var 2006 det gällde (Står i "EDITen"), nu är jag 20 och får gå på systemet.

Augusti -03 16år gammal tog jag LättMC-kort (andra dagen på gymnasiet hade jag uppkörningen, det första jag sa till min mentor var "Hej, kan jag få ledigt imorrn?")

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

En kille fick offert på 378.000:- (ja du läste rätt) hel/hel. Minns inte vilket bolag det var, R1 av nyare model i Sthlm.

Min älskling:
http://qwqb.com/temp/bike1.jpg
http://qwqb.com/temp/bike2.jpg

Ah, så de finns kvar...

Jag vill inte vara "that guy"...

Men du vet om att din hoj saknar framhjul och vissa karossdelar va? ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

hehe.. ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Min älskling:
http://qwqb.com/temp/bike1.jpg
http://qwqb.com/temp/bike2.jpg

måste bli svårt att styra med de där pallbockarna som framhjul

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är så det funkar, ena halvan av året står hojen i bits 'n pieces i garaget - andra halvan kör man skiten ur den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Det är så det funkar, ena halvan av året står hojen i bits 'n pieces i garaget - andra halvan kör man skiten ur den.

Så sant som sagt! Fast i mitt fall är det närmare hela året den står i delar.

Ang. framhjul/gaffel/styre, det är bara att wheeeeeeeila lite, och man slipper hälften av underhållet med däck, lager. Vikt/hk-förhållandet blir utmärkt(are), men rödljus är lite drygt.:rolleyes:

Visa signatur

qw q b