Permalänk
Medlem

Får ej igång moderkortet!

Hej!
Köpte precis ett Foxconn C51XEM2AA-8EKRS2H (men har ej betalat än) av en kille som jag känner. Men jag får inte igång det. Jag kommer in på BIOS och så. Jag kan inte ens få igång Ubuntu Live CD. Jag sätter in skiva och Ubuntu logot kommer fram, jag trycker på Enter oche fter 1-2 sekunder så får jag "kernel panic". Exakt samma medelande får jag när jag försöker starta mitt vanliga OS, vilket är Debian.
Jag har bara denna datorn, så när jag försöker få igång moderkortet så tar jag ut moderkortet som jag använder nu och sätter in det nya. Men får alltså inte igång den.
I manualen står det att man helst ska använda en 8-pinnars ATX kabel, men att det även går bra med 4-pins, och så visar de hur man ska koppla om man nu kör med en 4-pinnars ATX.
Jag vet inte vad mer jag ska säga/förklara.

Ja, när jag bootade ena gången så bootade datorn och allt och jag fick välja vilken kärna jag skulla ladda, men efter det kom "kernel panic" upp igen.

Vill verkligen få igång detta moderkortet men förstår verkligen inte vad problemet kan vara.

Någon som skulle kunna ge mig någon/några ideer?

Sorry att jag inte kan förklara så mycket mer, men det är det enda som jag vet.

Tack!

/Mvh x_link

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Medlem

Prova följande:

1. Gör en "Clear CMOS"
2. Gå in i BIOS och ladda in "Optimized defaults"

Om problemet kvarstår:

3. Kör några rundor MemTest

Om felfritt:

4. Koppla ur allt utom det nödvändigaste
5. Testa nåt annat än Ubuntu Live-CD

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Hej
kabanan: Jag gick in i BIOS och valde Default Settings, den ändrade allt tillbaka till Defaults. Till och med tagit ut batteriet en gång för att allt skulle tömmas..
Mina minnen fungerar perfekt, det är ju de minnena som jag använder nu. Men det kanske är så att just dessa minnena inte passar till det moderkortet.

Sen det där med Ubuntu Live CD. Tror inte det spelar så stor roll. För att jag försökte installera om Debian när jag hade satt in det nya moderkortet. Hände exakt samma sak. Debian logot kommer upp, trycker på Enter, den börjar boota lite och sedan så kommer "kernel panic" upp igen.
Fattar verkligen inte vad det kan vara.

/Mvh x_link

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.